Tranås Hockeygymnasium

Vill du mer med din ishockey? Grubblar du över ditt gymnasieval? Tack vare ett samarbete mellan Tranås AIF Hockey och Holavedsgymnasiet i Tranås, kan du nu kombinera dina studier med ishockeyn.

Alla är välkomna!

Alla med intresse för ishockey är välkomna att söka till Hockeygymnasiet i Tranås. Spelare i Östergötland och norra Småland kan ha Holavedsgymnasiet som sitt förstahandsval – men självklart är spelare från andra kommuner också välkomna att söka.

Tranås AIF tror att du för att ta en plats i föreningens Juniorlag behöver uppfylla följande kravbild:

• Brinner för din idrott med stort eget driv att utvecklas
  • För din ålder tillhör de bättre i din region
  • Har elitambitioner

Du bör ha en stark vilja och en ambition att klara både gymnasiestudier och ishockey parallellt. Föreningens mål är att skola framtida spelare och ledare på elitnivå som också står väl rustade för livet vid sidan av ishockeyn. Därför har Tranås AIF Hockey och Holavedsgymnasiet tillsammans med föreningarna IBF Tranås (innebandy) samt Tranås FF (fotboll) ett samarbete där du ges rätt förutsättningar och möjligheter för att kunna få ut det lilla extra i både skolan och ishockeyn.

Holavedsgymnasiet är dessutom ett av Svenska Bandyförbundet godkänt lärosäte för nationell idrottsutbildning (NIU).

Intresseanmälan

Intresseanmälan inför antagning 2024 är öppen från & med oktober 2023 vi länk nedan

Spelare som gör intresseanmälan kommer följas upp/scoutas. Om spelaren motsvarar juniorverksamhetens behov/kravbild kommer inbjudan göras till try-out eller provträning.

Intresseanmälan till Hockeygymnasiet!

Vid frågor kontakta Junior/Ungdomsansvarig [email protected]

Vi är med dig från start till mål

Tillsammans är vi TAIF

Som elev på HG är utgångspunkten att du ska hålla en tillräckligt hög nivå för att kunna representera TAIF’s Juniorlag, J18 och J20.

Som elev på HG kommer du att utmanas på din nivå. Träningen är individuellt anpassad för att utvecklingskurvan ska bli så brant som möjligt. Träningar och spel i föreningens lag sker under kvällar och helger under hela läsåret. Elevens framsteg dokumenteras löpande under säsongen och utgör en del av underlaget till de enskilda utvecklingssamtal som hålls.

Kost

Då kosten är en viktig del i att kunna ta åt sig all träning vill vi som förening underlätta den delen i samband med träning & bortamatch.

I samband med träningar & bortamatcher erbjuds mat enligt följande till förmånligt pris:

• HG träning: Frukost
  • Lagträning: Matlåda mot beställning
  • Bortamatcher: Matlåda mot beställning

TAIF och Holavedsgymnasiet samverkar nära för att hitta rätt balans i tillvaron genom:

Harmoni
Mår man inte bra blir det svårt att prestera oavsett vad det gäller! Att fungera och trivas i sitt sammanhang är A & O.

Skolarbetet
Även den elev som når alla sina hockeyrelaterade målsättningar kommer en dag att stå inför att göra någonting annat än att ”leva” hockey. Då måste man stå förberedd och ha den så viktiga gymnasieutbildningen med sig i ryggsäcken.

Hockeyn
Alla elever på HG blir inte världsstjärnor. Inte hos oss, inte hos någon annan. Alla våra elever ska dock kunna nå sin fulla potential!

Holavedsgymnasiet

Framtidens utbildningar finns i Tranås

Unikt för Holavedsgymnasiet är att hockeygymnasiumelever har möjlighet att läsa alla program på skolan och att skolan erbjuder hockey som individuellt val alla tre åren.

Skolan har särskilt anställd personal som tillsammans med rektor ansvarar för idrottsämnena. Lärarlagen har ett stort intresse för idrott och därmed en god förståelse för elevernas situation samtidigt som skolan ställer höga krav på skolarbetets genomförande.

Skolan har, som ett av Sveriges NIU-gymnasier för bandy, lång och gedigen erfarenhet av kombinationen studier och idrott på elitnivå.

Ansökan till hockeygymnasiet görs i november och svar på ansökan kan väntas senast i slutet av januari. Notera att en ansökan till Hockeygymnasiet i Tranås inte påverkar de fyra NIU-valen som görs till Svenska ishockeyförbundet utan de båda ansökningarna kan göras parallellt vilket gör att du i praktiken kan ha fem val om du väljer att ansöka till Hockeygymnasiet i Tranås.

För dig som vill mer med din hockey men redan är mitt uppe i gymnasiestudier på hemmaorten – tveka inte att kontakta föreningens Hockeygymnasium-team som kan berätta mer om förutsättningarna för att fortsätta studierna och utvecklas som idrottare i Tranås!

Goda möjligheter till bra boende

Vi samarbetar med en rad fastighetsägare

En del elever kan behöva flytta hemifrån för att kunna gå på hockeygymnasiet i Tranås. TAIF har ett nära samarbete med flera lokala fastighetsägare och kan förmedla kontakt till dem med tillgängliga boenden.

Vi vill ha fler tjejer till föreningen

Välkomna till oss på Holavedsgymnasiet och Tranås AIF!

Man  ska inte behöva nämna det, men Hockeygymnasiet välkomnar självklart tjejer som elever och TAIF välkomnar lika självklart tjejer till föreningen!

Som förening satsar TAIF på att göra hockey tillgängligt för tjejer och har ett åldersintegrerat flicklag. Utöver flicklaget har vi tjejer i träning och spel i våra ungdomslag. Vi både hoppas och arbetar hårt för att fler tjejer ska börja spela – och att många, många fler av dem som faktiskt börjar också fortsätter att utöva sin idrott.

En viktig del i det tror vi är att man inte behöver vara ensam. På skolan finns gott om tjejer som studerar med idrottsinriktning – och det är hög tid att det även omfattar HG. Vi tror att ni är alldeles för många som känner er alldeles för ensamma och att ni får slita på tok för ont med att både få och kunna lira hockey. Det vill vi ändra på – tillsammans med dig!