Årsmöte/nya ordföranden

Ikväll har det varit årsmöte i Mariestad Bois Hockey.

Noterbart från årsmötet är:

– Klubbchef Jonny Odhner berättade lite kort om etapp 1 i ombyggnaden av ishallen som nu håller på. I A-hallen ska det bli ny sarg, prislappen på denna är ca 1,7 miljoner. Det ska vara en sarg som är lätt att montera ner så att andra verksamheter/evenemang ska kunna bedrivas under sommaren. Det ska även bli ledbelysning i A-hallen. I B-hallen håller de på att gräva ur och ska lägga ny isolering innan en ny platta kan gjutas. Där ska det bli en fullstor isyta och ny ventilation. Två nya omklädningsrum och ett nytt gym kommer att byggas i anslutning till B-hallen.

– Jonny fortsatte också med att informera om att Vadsboskolan kommer att öka sin delaktighet på is i Hockeygymnasiet. En idrottslärare kommer att vara med vid träningarna.

– Tredje större saken Jonny berättade var att en av föreningen utsedd arbetsgrupp håller på att jobba fram ett nytt dokument ”Ställningstagande för barn och ungdomsverksamheten” som kommer ersätta nuvarande policydokument.

– Christer Dalvik från marknadsgruppen berättar att de lyckats få ihop sponsorer som täckte lagt budget med råge.

– Ronny Johansson ur sportgruppen berättar lite kort om a-laget och juniorlagen. J 18 behöll sin plats i J18 Elit vilket föreningen är mycket nöjda med. Runt J20 blev det lite turbulent när tränaren Fredrik Ljunggren fick flytta upp i a-laget och J18 tränarna fick ta över men trots detta klarade de av att behålla sin plats i J20 Elit utan att behöva kvala. A-laget var inte nöjda men det tar de med in som sporre inför kommande säsong.

– Bengt Hildingsson ekonomisk rådgivare i föreningen gick igenom den ekonomiska berättelsen och föregående räkenskapsår slutade med ett minus på 179000 kr. Föreningen har fortsatt god ekonomi och ett eget kapital på 927000 kr vilket är långt över vad som krävs för att få licens att spela i Hockeyettan nästa säsong.

– Ronny Johansson berättar att 5 tränare är klara för våra juniorlag. I J18 kommer Kim Thunell och Robin Bäckström fortsätta och där jobbas det för att få in en tredje tränare. J20 kommer ledas av Carl Odelius, Rasmus Jonsson och Johan Lööf.

– Fyra medlemmar ur styrelsen avgick ikväll, ordförande Mikael Ericsson och ledamöterna Erik Jones, Anders Brandberg och Efwa Bladh. Mariestad Bois Hockey tackar dem för det arbete de gjort för föreningen. Till ny ordförande valdes Magnus Kling (vald på 1 år). Ledamöten som valdes in var Kicki Fröjd, Kristina Mustajärvi och Yessin Ghadab (alla på 2 år).

Hemsidan passade på att prata lite med nya ordföranden Magnus Kling.

Vem är Magnus Kling?

Jag är 47 år gammal. Har sedan 5 år synts här uppe i ishallen flitigt vill jag nog påstå. Försökt att vara här minst 4 dagar i veckan och följer aktivt ett ungdomslag, jag är lagledare för -06:orna. I samband med allt detta så har man börjat lära känna alla här uppe. Både sådana som jobbar här, sådana som besöker hallen ofta och spelare & föräldrar. Jag stortrivs med föreningen och det har säkerligen bidragit till att man nu efter 4-5 år får en fråga om att kliva in som ordförande.

Hur gick den processen till?

Jag fick frågan för en månad sedan. Jag pratade med Filip Thörnqvist i valberedningen och fick förklarat för mig hur man resonerade och varför mitt namn kom upp. Det var otroligt smickrande att få frågan. Sedan gällde det att smälta in det och det är ett beslut som man inte tar fort.

Ja du fick väl diskutera hemma vad de tyckte också kan jag tänka mig.

Ja precis. Jag tog upp frågan hemma. Jag pratade både med fru och son. Det är noggrant och väl genomtänkt innan jag ringde tillbaks till Filip och sa att jag gärna ställer upp i valet om ordförandeposten. Jag ser det som en fantastisk möjlighet att få fortsätta jobba aktivt i klubben och nu i en ändå tydligare ledarposition. Det ska bli väldigt roligt att tillsammans med den nybildade styrelsen få börja arbetet. Komma igång och fortsätta där tidigare ordförande och styrelse har avslutat. De har gjort ett fantastiskt arbete. Det råder det inget tvivel om. Det är snarare så att det kan bli svårt att kliva in efter en sådan som Micke.

Du känner som sagt var föreningen väldigt väl, vad har du för tankar kring ditt eget arbete nu, vad skulle du vilja med föreningen?

Jag brinner av naturliga skäl för ungdomsverksamhet och ser också vikten av den. Vi har en väl fungerade verksamhet från de yngsta hela vägen upp till a-laget. Det är jätteglädjande att höra sportchefen säga att nu får vi in både 3 och 4 spelare i a-lagstruppen som kommer underifrån. Det är precis det vi ska fortsätta jobba för. Hela det spektrat har styrelsen med sig. Man får inte glömma någon för det är en ideellt driven förening.

Ja utan a-lag ingen ungdomsverksamhet och utan ungdomsverksamhet inget a-lag lite klyschigt sagt.

Precis allting hänger ihop där. Det som är viktigt för mig som person är att kommer man upp till den här hallen oavsett om du är supporter, anhörig  och så vidare så ska man känna den här Bois-andan, man ska trivas här uppe och tycka att det är riktigt roligt att komma upp till oss här. Se att vi glatt utövar en idrott oavsett om det är knattar på 6 år du tittar på eller om det är a-laget som är ute och krigar.

Du kommer inte släppa din lagledarroll i -06 som jag har förstått det.

Nej det gör jag inte. Det pratade jag med valberedningen om så att inte det skulle vara någon konflikt där. Det vill jag fortsätta med. Jag har för avsikt att köra både som ordförande och lagledare i ett år nu. Det tror jag blir jättebra för jag känner att jag är trygg i föreningen och styrelsen som kommer backa upp.

av Susanna Johansson