Halmstad satte nytt biljettrekord – på tio minuter: ”Inte så vana…”

Halmstad inleder Hockeyettan Finalens bäst av tre-serie på hemmaplan på tisdag – och intresset för mötet med Väsby är rekordstort.
– Jag tror vi satte förköpsrekord på tio minuter, säger klubbchefen Peder Carlsson.
För två veckor sedan berättade Halmstads sportchef Niklas Söderström om varför framgångssagan Hammers kunnat bli verklighet denna säsong. Sedan dess har överraskningslaget kvalificerat sig för Hockeyettan Finalen och är bara två segrar från kvalserien till Hockeyallsvenskan.
Det hade varit otroligt roligt att komma dit. Det finns ett stort hockeysug här i Halmstad nu och det innebär att vi kan bjuda publiken på fler matcher, säger klubbchefen Peder Carlsson.

Att det råder hockeyfeber i Halmstad bevisas av föreningens publiksnitt i Allettan som landade på 1838 åskådare – det högsta snittet på tre år i Hockeyettan. Klubbchefen är snabb med att nämna att några gratismatcher lyft snittet, men han njuter av varenda sekund av succésäsongen.
Ingen hade trott att det skulle så här bra den här säsongen, det trodde vi inte själva heller, medger Carlsson.

Hur är intresset för finalmatchen?
Av sällan skådat slag. Vi är inte så vana vid det här, vi släppte biljetterna i fredags klockan nio på morgonen och jag tror vi satte nytt förköpsrekord på tio minuter. Nu (söndag kväll, red. anm) har vi sålt över 1000 biljetter, vilket är mycket, mycket mer än normalt.

Peder Carlsson.

Peder Carlsson.

Halmstad kvalade för att bli kvar i Hockeyettan för bara ett år sedan och kämpar som många andra föreningar med små ekonomiska marginaler. I mars i fjol tog Peder Carlsson, som är utbildad personalvetare och har jobbat 14 år på rektryteringsföretaget Adecco, över som klubbchef (heltidstjänst). Han betonar att han inte är inblandad i a-lagets sportsliga framfart, men vad betyder Hammers framgångar rent ekonomiskt?

Faktum är att när man går till Allettan och hockeyettan-finalen bär det med sig stora framförallt rese- och boendekostnader. Det som särskiljer nu är att vi haft 3000 personer i Halmstad Arena när det inte är gratismatch. Och det ger förstås inkomster, säger klubbchefen och fortsätter:
– Vi har en ekonomi i balans och håller hårt i pengarna. V
i har inte lagt pengar på nyförvärv in, till exempel.

Är föreningen redo för Hockeyallsvenskan?
Ekonomiskt skulle vi ha stora utmaningar att hänga med, så är det ju. Men sportsligt är det naturligt att titta uppåt och man unnar alla att spela på högre nivå. Vi njuter varje dag nu, men rent krasst är föreningens mål att gå upp 2024. Men det leder  så långt det leder. Det skulle bära med sig många positiva effekter att gå upp men solen går upp imorgon också om vi inte gör det. Rent krasst har vi nått mycket längre än någon hoppats på.

Klubbchefen beskriver det chockartade sportsliga lyftet från i fjol som lite av frukten av att föreningen i stort har en positiv utveckling.
– Jag är inte involverad alls i det sportsliga men kan konstatera att även verksamhetsåret i övrigt har varit gott för oss, vi har blivit mer av en förening. Risken är att jag får det att låta som min förtjänst nu, men klubbchefens roll är att få alla att dra åt samma håll och det tycker jag att vi lyckats med, tillsammans, säger Peder Carlsson och fortsätter:
– Vi är en 53 år gammal förening. Många har slitit här i många år och det är härligt att kunna skörda frukten från allt arbete som gjorts. Hockeyintresset blommar nu, under säsongen har vi gått från 300 spelare till 444 i föreningen.

Går det att koppla till a-lagets succé?
– Ja i någon mån. Men också att vi som förening i stort jobbar med tillit och transparens, vi syns på flera plattformar än tidigare och ute i samhället, vi har fler ledare och volontärer som är engagerade. Jag hoppas att vi upplevs som jordnära. Det är positivt på många håll i Hammers nu.

 

På tisdag 19.00 släpps pucken i match ett av Hockeyettan Finalen mot Väsby. Se den i Halmstad Arena eller på live.hockeyettan.se. 

Läs mer: Väsby inför finalen: ”Resan mot serietoppen startade för fyra år sedan”

 

Martin Nilsson, kommunikatör
[email protected]