Filip Thörnqvist blir ny marknadschef

Från 1 mars kommer Filip Thörnqvist tillträda som marknadschef i Mariestad BoIS Hockey. Jag har pratat lite med Filip kring detta.

Nu får du en ny roll i föreningen, som marknadschef. Dina spontana tankar kring det jobbet?

Spontant ska det bli jättekul att få prova på lite annat här i livet. Sedan jag kom till klubben har jag alltid känt att jag vill bidra. Med det sagt är det inte bestämt att jag ska sluta spela ishockey, det vet jag inte än utan det får jag ta ställning till längre fram. Jag blir ändå äldre och äldre för varje år som går och jag känner att jag vill bidra med någonting annat när jag väl slutar spela hockey. Då dök det här tillfället upp och det känns kul och inspirerande.

Hur dök tillfället upp?

Det var klubbchef Jonny Odhner som började prata lite löst om ifall jag skulle vara intresserad av det. Efter hand har vi haft mer och mer möten och jag tyckte att det skulle vara spännande att få en inblick i föreningen som man har varmast om hjärtat och som man har levt med i 13 år. Det blev mer och mer intressant för varje dag och det känns som sagt väldigt kul.

Vad innebär det rent konkret att vara marknadschef?

Det handlar framförallt om att få in sponsorer och att få in pengar till föreningen. Även att ha en bra dialog med alla företag runt om här, både i Mariestad men även att försöka vidga vyerna runt om i Skaraborg och på andra platser också kanske. Vara ute och träffa mycket folk och presentera det vi vill och vår resa.

Det handlar väl även mycket om att sälja in varumärket Mariestad BoIS Hockey?

Jo så är det och vi är en klubb på frammarsch. Det är det man får försöka sälja in så bra det går, att folk ska förstå att vi verkligen är på uppåtgående. Det har hänt jättemycket i klubben de senaste åren. Alla som jobbar i föreningen har en strävan att ta nya kliv, oavsett om man är spelare, ordförande eller vad man nu är. Då gäller det att sälja in det och det gäller att ha bra värderingar i hela föreningen vilket jag tycker att vi har. Det är viktigt att visa upp att vi är en proffsig förening som sköts snyggt och bra.

Förhoppningsvis kommer det krocka lite med playoffspel för dig nu när du tillträder 1 mars. Vi hoppas ju på att du hinner bli hel. Hur ska du kombinera det?

Nu har jag kunnat börja lite smått att sätta igång. Det är som med alla andra i laget, de har också ett jobb vid sidan om. Det är inte konstigare än så egentligen. På hockeyettannivå så jobbar de allra flesta spelarna i de flesta klubbarna. Det är andra spelare som jag möter varje dag som är säljare eller något annat så det är inga problem.

Kommer du behålla ditt civila jobb på den nivå du har nu?

Jag jobbar 85 % och till en början kommer jag behålla det. Det är självklart att det kommer att vara mycket att göra men det har jag räknat med och haft med i beräkningarna. Jag är fortfarande spelare också så det är ett enormt fokus  jag kommer att lägga på det men det finns många timmar på ett dygn. Man får försöka pussla ihop det och jobba när man kan.

Nu drar det igång på allvar med att få in sponsorer inför nästa säsong så det kommer starta igång för dig i full fart direkt.

Jag har fått jättemycket hjälp av de som jag tar över efter. Det är ett stort jobb framför mig nu i vår att se till att träffa mycket företag och presentera vårt varumärke. Jag gillar den sociala biten och att träffa mycket folk.

Ett välkänt namn är du här i stan också.

Ja så är det, man har varit här länge och folk vet vem jag är. Det ska bli kul att träffa mycket folk och företag.

Klubben har ju en målsättning om att gå upp i Allsvenskan inom några år. Budgeten idag är baserad på en hockeyettannivå. Skulle vi gå upp så krävs det en betydligt högre budget. Det är en utmaning. Hur tänker du kring det?

Hela föreningen strävar efter att komma till Allsvenskan och då behöver vi få in mer intäkter. Så ser det ut i svensk hockey idag, ska du spela i Allsvenskan så måste du få in högre intäkter. Det är en utmaning som jag ser fram emot, att jobba mycket med det. Som jag sa tidigare så gäller det att ha en bra dialog med företagen och att vara ute och träffa mycket folk. Jag har börjat göra en överblick på hur det har sett ut och sedan vill jag sätta min egen prägel på det och finslipa på intäkterna och sådant. I vissa fall tycker jag det är bra som det är och i vissa fall tycker jag att det behöver slipas på.

Tror du det är en fördel att klubben har gått ut med  det uttalade målet att det är mot Allsvenskan vi siktar när du går ut och pratar med företagen?

Ja det tror jag. Någonstans vill väl företagen se att vi vill någonting med vår verksamhet, att vi aldrig blir nöjda. Det är ju likadant både för idrottsklubbar och företag , att man vill sträva efter att nå ändå högre och utvecklas.

Då önskar jag dig lycka till med ditt nya jobb.

Tack!

av Susanna Johansson