Christer Dalvik, marknadsgruppen

Hemsidan har ringt upp Christer Dalvik som är en del av Mariestad Bois Hockeys marknadsgrupp. Vi pratade lite om bland annat vad de gör i marknadsgruppen, hur det är att ”ragga” sponsorer nu för tiden och vad sponsorer vill ha.

Gör en liten presentation av dig själv.

Jag har nyligen blivit pensionär, har 3 barn och är gift. Jag har bott i Mariestad i 24 år.

Du ingår i marknadsgruppen tillsammans med Christian Kvist.

Ja vi har hållit ihop i 5 år nu. Vi började samtidigt.

Hur kom det sig att ni hamnade där? Blev ni tillfrågade om ni ville ta hand om detta?

Ja vi vart tillfrågade på något vis, riktigt hur det kom till det vet jag inte. Jag har varit i föreningen på lite olika positioner. Jag har haft hand om kiosken längre tillbaka och sedan sålde jag 50/50 lotter. På något sätt så kom vi in på detta med marknad och sponsring.

Hur hamnade du i föreningen från början? Du är ju inte Mariestadsbo från början.

Jag har ett genuint intresse för idrott, har inte idrottat så mycket själv mer än i min ungdom men tycker om särskilt fotboll och ishockey. Innan jag flyttade hit så var jag med i föreningslivet i 2 olika fotbollsklubbar i Östergötland.

Berätta lite, vad gör ni i marknadsgruppen?

Först och främst jobbar vi med att behålla och få in nya sponsorer till föreningen. Förra säsongen så gjorde vi en riktig satsning genom att göra en folder, en snygg fin folder. Christian var uppe och träffade någon som höll på med detta i Västerås. Där fick han lite idéer på hur vi skulle lägga upp det. Efter det så gjorde vi på vårat sätt. Till denna säsongen har vi inte gjort några förändringar utan det är de priserna och den foldern vi har när vi jobbar för att få sponsorer.

Finns det olika paket beroende på hur mycket en sponsor vill gå in med? Vad de får i gengäld beroende hur mycket de sponsrar tänker jag.

Från början när vi startade så hade vi flera olika paket men vi såg att paketen passade väldigt dåligt för vissa. Man ville inte ha allt som ingick i paketet utan då ville man byta ut och sådär. Det enda paketet vi har nu är till de större sponsorerna som är 6-7 stycken. Annars så plockar man det man vill ha istället för färdiga paket.

Om vi pratar om matchklappan som säljs vid varje a-lagsmatch, den fixar ni också sponsorer till eller?

Jajamen!

Har ni de som bara sponsrar matchklappan?

Ja det finns de som gör det. För lite mindre företag passar det ibland bra. Vi hade ingenting särskilt för de som kanske vill lägga 2500 kr så då passar matchklappan dem bra. Det är ju inte vi som har uppfunnit det hjulet utan de finns på andra ställen sen innan. Vi hade på ett annat sätt tidigare, en liten folder man kunde köpa som matchprogram. Den här varianten med klappan tycker jag har fungerat bra. Jag tror att det blir 4:e säsongen vi kommer ha den nu.

Jag vet att du har jobbat mycket med ungdomssponsring, de här puckarna som sitter på tavlor utanför ishallen bland annat?

Ja det är 3 år sedan vi körde igång det. Om vi går tillbaka lite så de sakerna vi hade med skyltar på sarg och på väggar började på att bli fullt. Då var vi tvungna att hitta på någonting nytt och då var det här en sak att bland annat få in lite mer privatpersoner som sponsrade. Det körde vi hårt med första året och sedan kompletterade vi lite grann förra året.

Det är som du säger både företag och privatpersoner som är med där, framförallt privatpersoner.

Jajamen det är det!

Minns jag rätt nu så kunde det bland annat köpas in sarg så det går att dela av isen när till exempel Tre Kronor Hockeyskola har matcher va?

Ja det stämmer. Alla pengar går direkt in i ungdomsverksamheten. De pengar vi kommer att få in i år kanske inte kommer räcka fullt ut då det är beslutat att det ska köpas in nya matchtröjor till alla ungdomslagen. Jag har försökt att jobba hårt med att få in sponsorer på tröjorna men jag har inte helt fått in så jag täcker kostnaderna för dem men jag har ett par till som inte har svarat än. Det är så att allting flyter inte riktigt så där att man får ja eller nej direkt. Ofta pratar man med en person, framförallt på större företag, de har inte beslutsrätten utan det måste gå vidare. Då är processen lite trög emellanåt innan man får ett svar.

Nu har du hållit på i 5 år med detta, har du sett någon förändring kring sponsorer under dessa år? Är det svårare, lättare att få sponsorer eller hur ser det ut?

Nästan varje år så är det ett antal som hoppar av. Det finns lite olika orsaker till det, en del flyttar kontoret eller anläggningen som de haft i Mariestad till en annan stad. Då finns inte samma intresse att sponsra kvar. Hela tiden försöker man få in nya sponsorer. Det är mycket lättare att behålla de som en gång har börjat än att skapa nya. Säg att jag har varit i kontakt med 15-20 nya potentiella i år redan och det är 3 som jag fått ett ja ifrån än så länge. Ibland jobbar man lite i motvind.

För att återgå till det här med ungdomarna, finns det sponsorer som bara vill sponsra ungdomsverksamheten?

Ja så är det! Bland annat en stor sponsor som vi har. Då är det så att pengarna ska gå till våra ungdomar.

Det är matchsponsorer/matchvärdar vid varje a-lagsmatch. Då har ni lite mat och sådant för dem uppe i cafeterian. Det håller väl du och Christian också i?

Ja det gör vi!

Du lägger med andra ord ganska många timmar på detta.

Ja jag har inte exakta siffror men emellanåt så tänker man tillbaks lite och blyga 10 timmar/vecka om man slår ut det på året blir det nog. Just när vi kommer till säsong så kan det bli fler än 10 timmar vissa veckor. Sedan är jag så snäll så jag hjälper till att sälja lite Bingolotter på Ica Oxen också emellanåt.

Ja just det så då lägger du några timmar där också.

Ja!

Vad är det som gör att du fortsätter då?

Jag är en föreningsmänniska ifrån grunden. Jag höll ju på innan jag flyttade hit med detta och tycker det är roligt. Det är glädjen i det som är nummer ett.

När ni går ut till sponsorer, hur står sig varumärket Mariestad Bois Hockey då?

Det står sig jättebra och det har inte blivit sämre detta året nu när Andreas Appelgren är huvudtränare för a-laget. Han är ett känt namn ute bland företagarna. Just i det hänseendet så har det varit lättare. Någonting som har förändrat sig på de här 5 åren är att det är fler företag som frågar tillbaka, vad får jag ut av att sponsra er? Man måste ha en förklaring för vad de får tillbaka.

I form av reklamskyltar eller hur de får synas eller?

Ja lite grann! Man måste till exempel kunna tala om att ni kommer att få ett visst antal kunder extra för att ni sponsrar oss. Det är särskilt lite större företag och sådana som inte är hockeyintresserade. Är de hockeyintresserade i grunden på ett företag så går det mycket lättare att få dem att sponsra.

Då tackar jag för samtalet!

Tack och ha det gott!

av Susanna Johansson