Är det dags att rita om Sveriges hockeykarta?

Ni vet vilken tid på hockeyåret det är.

Flyg ska reserveras, bussar från Arlanda ska säkras upp, middagar i Upplands Väsby ska bokas.

Det är dags för Hockeyettanlagen att utforska nya isar.

Hemsidan ringde upp en av spindlarna i nätet och kollade läget.

Och frågan ställdes: Ska vi inte rita om Hockeyettan-kartan? Ska inte Norrbottenslagen dela serie med lagen från Stockholm istället?

– När man leker med tanken så är det ju rena drömmen, säger Kent Strandelin.

Den här typen av artiklar är en favorit för mig att skriva (jaja…att skriva om KIF-segrar är så klart roligare). Hur reser de olika lagen till de långa bortamatcherna som Hockeyettan erbjuder? Det är alltid intressant att pejla läget kring det.

Min favorit-story är fortfarande Enköpings maraton-bussresa till Kiruna i play off två – med Svenska fotbollslandslagets buss (bara en sådan sak).

Buss upp (121 mil), spela, buss ner (ytterligare 121 mil). Och när man kom hem till hemmahallen efter det första mötet, möttes man av ett KIF som redan var nere i Enköping och tränade på isen.

Kirunagrabbarna flög ju ner.

Ryktet gick ju att Enköping visst sov i Kiruna. De hade ju synts till på Ferrum. Men sanningen var att de snarare hade stannat till där vid framkomsten för att äta frukost.

Den långa resan upp var inte enkel. Ryktet sa att Enköpingsfolket såg ut som Kirunaborna gör på söndagen efter en Kirunafestival – trötta och slitna, alltså.

 

Nog om det, nu blickar vi framåt.

För visserligen blev det ingen Alletta för KIF – men fortsättningsserien är inte vad den brukade vara (tråkigare än en grundserie), utan nu blandas de fem norrlagen ihop med fem från sydligare breddgrader.

Enköping kommer att få åka upp till Kiruna igen. Hur de löser det den här gången får jag ta reda på till en senare artikel.

 

I KIF är det hjältarna Thomas Jatko och Kent Strandelin som pusslar ihop resandet till serien som startar till helgen.

När man frågar Strandelin har det faktiskt inte

varit jättemycket strul med pusslandet hittills.

– Jag måste säga att hockeyförbundet ska ha en stor eloge för hur man har satt ihop spelprogrammet. Vi har inte behövt korrigera det något och det är inte vanligt. Vissa matchtider har fått ändras för att passa in med flygtiderna, men det är det enda, säger han.

 

Resandet inleds till helgen där Vännäs och Teg väntar lördag och söndag.

Men det här upplägget är ju vardagsmat för KIF. Man reser ner på fredagen och hem igen efter söndagsmatchen som flyttas till 15.00 för att man ska komma hem en timme tidigare.

Däremot blir det annorlunda lördagen där på. Då väntar Enköping på bortaplan.

KIF flyger ner på lördagsmorgonen. Matchen är flyttad till 18.30 för att det ska passa med flygtiderna. På Arlanda väntar en buss som tar laget till välkända kvarter i Upplands Väsby (man bodde en del där under Allettan för två år sedan).

Där äter man mat innan man bussar vidare till Enköping. Efter matchen åker man tillbaka till Scandic i Upplands Väsby och sover över för att sedan ta flyget från Arlanda på söndag.

– Det är otroligt skönt för spelarna att slippa nöta buss. Man kommer hem under dagtid på söndagen och får ledig tid då innan jobbveckan börjar, säger Kent Strandelin.

 

I januari väntar en bortasväng i Köping och Lindesberg under en spelhelg.

Och i februari väntar Vallentuna och Wings på en och samma resa.

Där blir upplägget liknande som i Allettan, med två matcher på en helg. I Lindlöven har man varit tidigare men Köping blir en ny bekantskap som ligger på vägen dit.

När man spelar i Stockholmsområdet kommer Väsby att fungera som bas. KIF flyger ner lördag morgon och hem på måndag morgon.

– Så ser det ut nu men alla flygresor är inte spikade än. Avgångar kan ändras och tillkomma. Om man reser på lördagen först innebär det att spelarna kan jobba på fredagen. Jag tycker att det här upplägget känns bra, summerar Strandelin.

 

Som alla Kirunapatrioter känner till gjorde Kiruna FF en strålande säsong och gick obesegrade upp till division två.

Under vintern har FF tänkt utanför boxen – rejält.

För någon vecka sedan gick man ut med en ansökan till Svenska fotbollsförbundet. FF vill byta serie – och spela mot Stockholmslag istället för Norrbottniska.

Under onsdagen gick NSD ut med nyheten att både NFF och Boden stöttar Kiruna FF i sin önskan att byta serie.

Anledningen är så klart de långa bussresorna. Den längsta bortaresan i norra tvåan är runt 100 mil – enkel väg.

När man väger in att det tar en fotbollsmatch att flyga ner till Arlanda så ser man snabbt fördelarna.

– Jag förstår dem fullt ut. De skulle spara en hel del restid på det här. Det är slitsamt för grabbarna i alla lag att hinna med ett yrke. I år blev det extra tufft för oss eftersom spelschemat blev så tajt på grund av coronan. Vi fick många bortamatcher på onsdagar. Då måste spelarna ta ledigt från jobbet och sedan är man hemma vid 02. Man hinner till jobbet dagen därpå men det är ju trötta grabbar som kommer dit.

Hade du velat göra som FF vill och spela i en Stockholmsserie med KIF?

– När man leker med tanken är det ju rena drömmen. Tänk dig att flyga ner på lördag morgon och hem på söndagskvällen. Då kan alla gå till jobbet på måndag pigga och krya.

 

Kent Strandelin leker med tanke att hockeyförbundet kanske ska titta på resemöjligheter istället för hur Sveriges karta ser ut när man delar in lagen.

En serie hade kunnat bestå av fem lag från Norrbotten (KIF, AIF, Kalix, Piteå och Boden), alla med goda flygförbindelser från Kiruna eller Luleå, och fem lag som har nära till Arlanda flygplats.

– Det finns möjligheter och vi i norr hade sparat enormt mycket busstid. Det är klart att det blir dyrare för Stockholmslagen som nästan kan ta tunnelbanan till matcherna. Men med ett reseutjämningsbidrag från förbundet hade det varit fullt möjligt, säger Kent Strandeln.

 

Tanken är kittlande och vi följer självklart med spänning hur det går för Kiruna FF kommande säsong, både när det gäller serietillhörighet och spelet på planen.

Men först ska en hockeysäsong tas i mål.

Både på isen och vid planeringsbordet.

Den biten har reseledarna Kent Strandelin och Thomas Jatko full koll på.

Mattias Heikki