FÖRENINGEN

Lindlövens IF har bedrivit ishockeyverksamhet i Lindesberg sedan 1976. Föreningen kommer i och med säsongen 16-17 att ha totalt 9 lag, varav 5 deltar i seriespel.

Tidigare än 1976 hade hockeyn i Lindesberg bedrivits av IFK Lindesberg. Men i och med bildandet av Lindlövens IF så upphörde ishockeyn inom IFK Lindesberg. Från bildandet, 1976, till det första årsmötet hade en interimstyrelse med Lars Eriksson som ordförande ansvarat för verksamheten.

Det första årsmöte hölls på Lindesbergs Stadshotell 16/4 1977, och Lars Eriksson valdes till ordförande i klubben.

Övriga styrelse ledamöter var: Stig Larsson, Ove Nilsson, Hans Lindqvist, Carl-Axel Holmberg och Rune Källberg, med Christer Nyberg, Per Holmberg och Bo Eriksson som suppleanter.

Säsongen 2004-2005 nådde Lindlöven sin hittills största framgång, då man efter kvalspel lyckades avancera till Division 1. Tidigare hade Lindlövens IF i seriesammanhang som högst spelat i Division 2, på den tiden den var Sveriges tredje högsta serie, efter Elitserien och Division 1.