Klubbens historia

1954 var Ulf Bodin trött på att åka rälsbuss mellan Vännäs och Vindeln för att träna och spela matcher med Vindelns IF. Då bildade han, med bland annat Gunnar Ståhl och några till, Vännäs AIK hockeysektion. Laget tränade på utan att spela matcher fram till vårvintern 1955 då de mötte Vindeln borta i en träningsmatch. Matchen vanns av Vännäspojkarna med 5-3 och på sommaren samma år anmälde de sig till seriespel, i Division IV Södra Västerbotten.

1958 gick laget upp i Div III med det blev bara en säsong i trean. Laget tog nya tag och redan året efter tog de steget upp igen och sedan dess, med några undantag har Vännäs haft ett hockeylag i landets tredjedivision. Höjdpunkterna har varit mellan åren 1962-66 och 1991-94 då lilla Vännäs hade ett lag i den näst högsta serien.
På 60-talet hette stjärnorna Birger Nordlund och Göran Hansson, målvakten Gottner ”Mäster” Holmberg och den hårt fysiskt spelande grundaren av hockeyn i bygden, Ulf Bodin.

Under 90-talets era i näst högsta serien återfanns storheter som lagkaptenen och SM-guldvinnaren Jon Lundström, Tomaws Paalovara, Eje Nyman, Per-Erik Lindström, Jerry Sjöström, Magnus Lindqvist, Peter Jonsson, Ulf Olofsson, Håkan Nilsson, Tony Lundgren och målvakten Fredrik ”Nollan” Norlin. Lagets tränare var Rolf Jäger.

1979 bildades Vännäs HC efter att Riksidrottsförbundet nekat föreningen att heta Vännäs AIK Ishockey och två år senare, den 19 december, invigdes ishallen i Vännäs. Med hallen fick ishockeyn ett väldigt uppsving, var och varannan ungdom i Vännäs spelade hockey. Vännäs var också en av de första föreningarna i Västerbotten som bildade ett damlag.

Ishockey har som sagt alltid haft ett starkt fotfäste i Vännäs och har fostrat storheter som Daniel och Mattias Tjärnqvist, Alexander Hellström, Göran Hansson, Birger Nordlund, Tommy Ståhl, Christer Kårebrandt, Jonas Hansson, Jerry SJöström, Peter Jonsson och Håkan Nilsson för att nämna några. Per Ledin har även gått via vårt juniorled vidare till Björklöven och vidare till både NHL och SHL.

Om än ishockeyn i Vännäs inte har samma medlemsantal som under glansdagarna under 80- och 90-talet kan vi stoltsera med ett representationslag på herrsidan i Hockeyettan, ett J-18 och J-20 lag i Regional.
Föreningen bygger på en stark grund på ungdomssidan där vi på några år gått från ett lag till att inom kort kunna ställa upp med lag inom hela ungdomsspannet. En utveckling som inte hade varit möjlig utan de ideella eldsjälar vi har i Vännäs HC.

Vännäs Hockey Club satsar på utveckling av ungdomar. Målet för klubben är inte SHL, däremot fostra spelare som är mogna för eliten om de har viljan.
På vägen dit finns plats för alla.

I Vännäs HC värdesätter vi laganda, spelförståelse, skridskoåkning och teknik