MIRAKLET PÅ IS

Denna rubrik användes för första gången då det amerikanska OS-laget med enbart amatörer och collegespelare den 22 februari 1980 vann OS-guldet och i finalen slog Sovjetunionen, The Big Red Machine, med 4-3 i Lake Placid.

Det skulle dröja ända tills den 23 mars 1987 innan rubriksättarna på nytt fick använda rubriken ”Miraklet på is”. Då kvalificerade sig Väsby Hockey för spel i Elitserien.

Efter 20 raka säsonger i Sveriges näst högsta liga hade undret inträffat. Det betraktas än idag som en av idrottsvärldens största sensationer och trots att nu nästan 30 säsonger gått kan man fortfarande med täta mellanrum läsa om Väsby Hockeys sensationella avancemang till Elitserien.

Det kan nämnas att i play-off till Elitserien mötte Väsby den tidens storlag Örebro IK, V:a Frölunda, Hammarby IF, Västerås IK. Framgångarna i dessa matcher gav biljetten till Elitserien.

Foto: Stig Kenne

Rad 1 fr v.