ESK Hockeys historia

Ishockeyn kom till Enköping under 1940-talet men inledningsvis var det Enköpings Idrottssällskap (EIS) som spelade hockey. Enköpings SK (ESK) kom igång i januari 1950 då klubbens fotbolls- och bandyspelare ville pröva den nya sporten.

Hjalle Thorsén var en samlande och drivande kraft och blev både ordförande i ishockeysektionen och lagledare. I det första laget syntes mest fotbollsspelare som exempelvis Sune Eriksson, Thord Käck och Hans ”HP” Pettersson.

Första isen spelades på Enavallens grusplan, där sporthallen Enahallen (invigd 2018) idag står.

Klubbens allra första seriepremiär spelades den 20 januari 1950 och var ett hett derby mot EIS. Hela 600 personer kom för att se den historiska matchen.

Efter matchen, som slutade 1-1, skrev Enköpings-Posten att ESK haft en ”föga sevärd säcktaktik” med få anfall. ESK:s historiska första målskytt blev Sigge Pettersson.

ESK:s historiska första laguppställning i derbyt mot EIS: Rolf Eriksson, Olle Nyberg, Karl-Erik Herbst, Oskar Ekroth, Sigge Pettersson, Sune Eriksson, Hans Pettersson, Thord Käck, Hans Hellkvist, Börje Steen.

Redan första säsongen vann ESK serien och avancerade till div 3.

(Texten uppdateras)

Fakta hämtat från Mats Taxéns bok ”Enköpings SK 100 år”