Vallentuna Hockey historia

Redan före andra världskriget spelades det ishockey på Vallentunasjöns is nedanför kyrkan.

1947 bildades det som nu är Vallentuna Hockey. Den första egna rinken byggdes av klubben där Karlbergsskolan nu ligger. Så småningom flyttades uterinken till Vallentuna IP. Allt arbete med att bygga rinkarna och spola isen var då ideellt.

September 1974 invigdes Stockholms andra ishall i Vallentuna efter ett hårt och enträget arbete av klubbens många ledare att påverka kommunpolitikerna till detta beslut. Ända sedan dess har klubben arbetat efter en modell som liknar dagens struktur med Hockeyskola för de minsta och sedan lag inom varje årsklass, juniorlag, A-lag och rekreationshockey.

I början på 90-talet byggdes B-hallen då VHF’s verksamhet kompletterades med ännu en ishockeyförening och konståkningsklubben växte sig allt starkare. B-hallen var ett VHF-initiativ.

Samtidigt byggde VHF ett entresolplan på ena kortsidan av A-hallen med ett kök för cafe, restaurang och samlingslokaler och ett gym på ca 400 kvm byggdes sammahängande med ishallen.

Från förskolan till supervetsen med Vallentuna Hockey

• Barn börjar i Hockeyskolan 5-6 år
  • Äldre hockeyskolan 7-8 år
  • Bildar första laget som 9-åring
  • Lag i varje årsklass för 10-16 år
  • J18-lag för killar 17-18 år
  • Damjuniorlag för tjejer 17-18 år
  • J20-lag för killar 19-20 år
  • Två A-laget Herrar:
    • Ett lag i Hockeyettan
    • Ett lag i Hockeytrean
  • Tre Veteranlag/Rekreation för Herrar
  • Ett Veteranlag/Rekreation för Damer

Vi är en skola för livet, med Hjärta & Vilja!