EN HISTORIA OM EN STARK HOCKEYKULTUR

Wings har funnits över 50 år och är lokalt förankrad ishockeykultur. Klubben har sitt ursprung i Arlanda HC, som etablerades 1963. Tio år senare, 1973, slog Arlanda ihop sig med Rosersberg och bildade RA 73. Klubben bytte sedan namn till Arlanda HC och till säsongen 2007/2008 ändrades namnet till det nuvarande, Wings HC Arlanda. Pinbackshallen i Märsta är Wings hemmaborg. Pinbackshallen uppfördes 1986 och är ritad av Ralph Erskine. I anslutning till Pinbackshallen ligger även en träningshall, B-hallen. Grunden till den lades bokstavligen av föreningens medlemmar.

Wings driver en Hockeyskola, åtta ungdomslag (U9-U16), två juniorlag i regionselit, ett seniorlag i Hockeyettan, ett damlag (Wings Ladies) och ett veteranlag (X-Wings). Wings organiserar även camper och cuper. Wings har ett nära samarbete med Arlandagymnasiet som bedriver ett lokalt ishockeygymnasium (LIU). Wings driver också en cafeteria i Pinbackshallen.

I Wings går bredd och elitverksamheten hand i hand. Klubben har fostrat många framstående spelare. Flera har representerat landslaget. Några, som Tony Mårtensson och William Karlsson, har blivit världsstjärnor. Dessa och andra profiler är en bekräftelse på att klubben ger den grundutbildning som krävs för att nå den absoluta toppen.