Tuffingen från Taif-land ansluter i samarbete med Däckia i Tingsryd!

Gusten är tillbaka och den populäre tuffingen Oscar Holst från Taif-land ansluter och det kommer att smälla i vinter. 104 kg muskler och addera detta med ett enormt krigarhjärta som ansluter till Goiset.

Gusten har klivit in i Mörrum Hockey, men kan inte göra detta ensam. Flera är med nu och denna investering kommer att finansieras av sponsorer som lägger in ytterligare och kommer kanske till och med ge ett överskott när vi summerar.

”Skall vi inom Mörrum Hockey göra skillnad krävs det fan i mig krafttag inom näringslivet, säger Anders Gustavsson. Mycket är på rätt väg nu, separation emellan A-sektion och ungdom på fullaste allvar. Alla inom Mörrum Hockey har pratat om detta i många år. Trott att så var fallet, men ej. Nu är det dock dags. Anders förklarar vidare, ”Vi har sökt en modell som attraherar föräldrar, men under mina år har jag mötts av allt för många konflikter. Jag vet vad jag vill, och det är en total separation. Ungdom skall redovisa en fungerande budget för huvudstyrelsen och skall godkännas där. Vi har under sommaren tillsammans med representanter från ungdom arbetat fram en struktur och ett förhållningsätt som är både till föreningen och till ungdom bra. Att dessutom få sådan info som att Hockeyskolan levererar och de som verkar där får avkastning för de många timmar de lägger ner, är helt fantastiskt. Många nya barn och dessutom ett helt gäng av flickor. Underbart ljud, avslutar Gusten.”

Taif-ikonen Oscar Holst ansluter till Goiset. Han kommer med sin erfarenhet, sin inställning och sin enorma tuffhet med största säkerhet göra stort avtryck då han han kliver ner från en mängd hockeysäsonger i Hockeyallsvenskan med Tingsryds AIF gör comeback i Goisar-tröjan i HockeyEttan.

Goiset har sedan nyligen tagit in den erfarne backen Linus Olsson och att komplettera laget ytterligare med Oscar Holst så besitter Mörrum Hockey en uppsättning som över tid kan skapa oreda hos alla lag i HockeyEttan Södra.

Oscar Holst är inte enbart en stor och genuint stenhård powerforward, utan också en riktigt spännande spelare gällande det offensiva spelet. Oscar kliver ner en division och vi inom Mörrum Hockey är helt övertygade om att även Oscar kommer få del av sitt spelsinne.  Oscar kommer bidra med det mesta och kommer säkerligen göra avtryck för publiken som en väldigt intressant och spännande spelare.

Kontraktet är skrivet under ett år och Oscar kommer att spela med nummer #18.

Grymt välkommen, Oscar!

#baragoisare

 

ÖHF reste sig efter stjärnsmällen

Örnsköldsvik HF tar med sig tre poäng hem från helgens turné i Norrbotten.
Efter stjärnsmällen mot Boden under lördagen visade ÖHF karaktär när man idag studsade tillbaka och besegrade Kiruna IF med 6-2.
– Idag är vi beredda att göra det jobb som krävs för att vinna matcher. När det är spel fem mot fem så är vi klassen bättre än Kiruna IF och det här är lika skönt som kul, säger Lennart Hermansson och fortsätter:
– Vi gjorde en del förändringar i formationerna och det föll väl ut. Ludwig Niederbach var tillbaka efter sin avstängning och han betyder mycket för det här laget. Simon Rönning mycket stabil i kassen. Det här var skönt och viktigt inför fortsättningen.

https://stats.swehockey.se/Game/Events/491369
https://stats.swehockey.se/Game/Events/491374

”Det ska inte få hända på hemmaplan”

Missar i massor framåt.

Bjudningar och oflyt bakåt.

Kiruna IF föll mot Övik med hela 2-6 på hemmaplan.

 

Powerplay och boxplay är viktiga inslag i ishockey. Det visade sig i den första perioden som slutade 1-1. Båda målen skedde i special teams.

1-0 kom efter 12,45 efter att Övik slängde in en puck mot mål. Den styrdes, skapade oreda och på returen kunde Viktor Greveback ge gästerna ledningen.

Svaret kom i spel fem mot tre efter en fin manöver av KIF. Jesper Strandelin hittade William Otter och nöp till direkt och stenhårt.

Målet betydde 1-1 14,13 in i perioden.

Målet var nog lite extra skönt för William Otter att göra med tanke på att KIF:s poängkung från förra säsongen missade ett friläge tidigt i matchen när han lyfte pucken över.

– Vi var lite på hälarna till en början men tack vare utvisningarna skiftar momenten över till oss. Det var superviktigt att få göra mål i powerplay. Vårt attackspel mot kassen är sådär. Vi ska kunna sätta mer press på deras backar, sa den assisterande tränaren Tom Grundén i periodpausen till KIF-TV:s reporter Joel Törmä.

 

I den andra perioden växte Övik-målvakten Simon Rönning till en gigant.

Kiruna vaskade fram väldigt många, klara målchanser men Rönning var rena muren.

Felix Fjällkeborn frispelade Jesper Strandelin – Rönning flyttade över och räddade.

Leonard Forselius frispelade Felix Fjällekborn – Rönning gled ut och tog pucken.

Jesper Strandelin kunde kliva ut ur utvisningsbåset och direkt rusa in i ett friläge – Rönning igen.

Simon Thyni fick även han ett friläge – Rönning.

Men fyra mål gjordes i den andra perioden. Tråkigt nog för KIF gjorde gästerna tre av dem.

1-2: Skott, retur och mål. Sist på pucken var Linus Håkansson.

2-2: Ryskt klapp, klapp-spel i PP slutade med ett vasst direktskott av Kristian Ferletak, hur snyggt som helst.

2-3: Slarv i KIF-zonen som Öviks Emil Johansson utnyttjade.

2-4: Kontring och styrning på nära håll av Linus Håkansson igen. Dessutom ett tungt psykologiskt mål med dryga minuten kvar av perioden.

– Vi äger den här matchen helt och hållet. Nu ska vi bara hålla oss på isen så ska vi vinna den här matchen, sa Öviks tränare Lennart Hermansson inför den tredje perioden till KIF-TV.

– Vi måste upp i närkampsspelet, vi måste in och ta kampen, sa Tom Grundén.

Pavel Krajcovic gjorde två grymma räddningar i början av den tredje perioden. Därmed höll han KIF kvar i matchen.

Men när Nicklas Nordeberg gjorde 2-5 var det tack och god natt för KIF:s del.

Målet var ganska symptomatiskt för matchen. Pucken slängdes in, studsade på ett ben eller en klubba och letade sig in bakom Krajcovic.

Kiruna skapade många, många heta chanser men var inte kliniska nog i avsluten. Samtidigt gjorde Övik det mesta av sina chanser genom hela matchen.

I slutet kom även 2-6 i tom bur.

Imponerande av gästerna att torska mot Boden med 1-10, ta bussen ytterligare 30 plus mil norrut, resa sig och besegrade Kiruna IF i Lombia.

 

Efteråt var det en besviken lagkapten i Kiruna IF, Calle Källström som pratade med Joel Törmä på KIF-TV

– Det här är en stor besvikelse. Det ska inte få hända på hemmaplan. Det är inte acceptabel.

Vi släpper in enkla mål bakåt.

– Ja, väldigt enkla mål. Vi har ingen annan att skylla på än oss själva, det är bara för dåligt.

Vi har chanser framåt hela tiden men får intei n pucken, vad saknas?
– Vi måste in framför målet mer. Det är lätt att säga men om vi inte är där så kommer inte puckarna att studsa med oss heller, sa Calle Källström.

KIF får ett par dagar på sig att samla ihop krafterna. På onsdag nästa vecka väntar Piteå på bortaplan. Därefter Boden, även den matchen borta.

Kort efter slutsignalen fick hemsidan tag på KIF:s tränare Sergei Joukov.

Än en gång handlade samtalet om ett Kiruna IF som inte tog kampen.

– Vi var inte beredda att göra det i dag. Det här var en inställningsfråga. När man möter ett lag som precis har förlorat stort, som Övik nu, kanske man tror att det kommer att gå lätt men nu för tiden fungerar inte ishockeyn så. Man måste vara beredda på att ta närkampsspelet och ha rätt inställning, då vinner man till slut men i dag var vi inte där.

Det här påminner om vad vi pratade om efter matchen mot Vännäs…

– Ja, så är det. Det blev samma sak nu. Det känns som att vi vill lira ishockey hela tiden men man måste gå in i varje närkamp och vinna den, det är då man vinner matcher.

Vi skapar mycket men får inte in pucken…

– Ja, så var det. Vi var inte distinkta nog samtidigt som deras målvakt gjorde det bra. Det känns som att vi missar för enkelt, både i anfall och i egen zon.

Det väntar en tuff vecka nästa vecka, Piteå och Boden på bortaplan.

– Det är inte så mycket annat att göra än att jobba vidare och jobba hårt. Vi vet att vi kan spela bra ishockey och vinna mot vilket lag som helst. Men då måste vi vara där rent mentalt i huvudet och ta kampen, säger Sergei Joukov.

 

Mattias Heikki

 

Seriematch – Sollentuna HC vs. Vallentuna BK

50 platser finns tillgängliga, först till kvarn !

Förköp av biljetter görs via Sollentunas kansli på [email protected]

Stötta HHC – genom fiktiv fika

Föreningens ekonomi är ansträngd p.g.a. coronapandemin och i synnerhet restriktionerna på max 50 personer i publiken.

Flera sparåtgärder inom hela föreningen planeras i och med detta. Cafeteriaförsäljningen på A-lagsmatcherna är nu i stort sett obefintliga med 50 personer i publiken och denna försäljningen finansierar till stor del driften av ungdomsverksamheten.

Därför tar vi nu fram en möjlighet att kunna bidra även för dig som kollar matcherna hemma från soffan.

Brukar du alltid köpa en korv med bröd i periodpausen? Eller en kaffe och en delicatoboll?

Köp gärna en fiktiv fika nu för att stötta HHC genom att swisha till 123 568 69 93.

Inför BHF-Mariestad

Fjolårets seriesegrare Mariestad kommer på besök idag. Mariestad har under de inledande fem matcherna bara tappat en poäng. Mariestad spelade så sent i fredags mot Kumla. Den matchen slutade 5-2 i Mariestads favör.

Presentation av dagens motstånd

Mariestad har inför denna säsong genomgått en generationsväxling. På minuskontot finns tunga kvartetten Eddie Davidsson, Filip Törnqvist samt bröderna Filip och Linus Engqvist. Bland nyförvärven märks främst Oliwer Fjellström som ifjol spelade i Timrå i Hockeyallsvenskan.

 

Tränare för Mariestad är tidigare Leksandstränaren Andreas Appelgren.

Fakta om Mariestad
Placering i grundserien 2019/2020: 1
Medelålder: 21,76
Medellängd/Medelvikt: 181,32 cm / 81,56 kg
BHF-bekanta spelare: Tobias Sandberg
Spelare att hålla ett extra öga på: Oliwer Fjellström, Jesper Lindén, Tobias Björklund och Lucas Jidenius.

 

Match: Borlänge – Mariestad
Arena: Borlänge Ishall
Matchstart: söndag 18/10 16.00
TV: Matchen sänds via Hockeyettan Play.

Statistik: stats.swehockey.se
Odds (ATG): 1: 2,08 , X: 4,40, 2: 2,49

 

Med gällande publikrestriktioner om 50 åskådare blir web-sändningar ett än hetare alternativ för att följa lagets matcher. Samtliga 50 biljetter är sålda.

ATG inför nu månadsabonnemang till en kostnad av 299 kr/månad. Då ingår SAMTLIGA matcher i Hockeyettan (som supporter kan du även köpa pay-per-view för 119 kr/match).

Från månadsabonnemanget går 10% direkt till din favoritförening i HockeyEttan.

KLICKA HÄR för att teckna ditt abonnemang!

Inför eftermiddagens match mot Vimmerby HC

Vimmerby HC kommer till Kungsbacka ishall i eftermiddag men stort favorittryck på axlarna. Klubben som räknas som en av favoriterna till att vinna den tuffa Södraserien i årets Hockeyettan. Vimmerby som ligger 9:a i tabellen med endast 2 segrar på första 5 omgångarna. Senast förlorade man en tight match mot Nybro. Det borde innebära att laget kommer till Kungsbacka med mycket revanschlusta & att Hanhals Kings får se upp!

Hanhals Kings tog en poäng borta mot Mörrum och ligger 6:a i tabellen, vi har 1 seger på fulltid och 3 segrar på övertid/straffar. Som vanligt tar vi pulsen på Janne inför varje match och så även idag.

Vad säger du om Vimmerby?

Troja, Nybro har varit på besök och nu kommer det tredje topptippade laget till Kungsbacka. Vi vet att det kommer bli en stentuff match och det gäller för oss att vara med från start och ta tag i taktpinnen direkt.

Vad tar ni med Er från senast in i denna match?

Trots förlust senast på straffar så finns det mycket bra saker att ta med sig från den matchen. Vi spelade aggressivt från start och vi spelade bra med puck och skapade mycket målchanser. Det vill vi självklart se idag också och att alla i laget bidrar med hög arbetsmoral och sprider positiv energi till laget genom att gör saker på plan, både defensivt och offensivt.

Någon detalj som du tryck på inför idag som krävs för seger?

Viktigt att vi tar fram det där lilla extra idag och vågar släppa loss och spela ut från start.

Några ändringar i laget?

Albin Svensson och Mattias Elfström är tillbaka efter sjukdom. Oskar Pettersson vilar dagens match.

Som klubben tillkännagav igår har vi ett spännande och intressant nyförvärv i Liam Kirk och det stora frågetecknet är bara om han hinner bli spelklar till 16.00.

Som vanligt är det max 50 biljetter som är slutsålda och därför rekommenderar vi Er att se matchen på https://embed.staylive.tv/livestream/32219

Se intervjun med Liam Kirk 

Söndagens matcher

ATG Hockeyettan Södra
16:00 Hanhals – Vimmerby
16:00 Tranås – Tyringe

ATG Hockeyettan Västra
16:00 Surahammar – Forshaga
16:00 Linden – Köping
16:00 Skövde – Lindlöven
16:00 Borlänge – Mariestad
16:00 Kumla – Malung

ATG Hockeyettan Östra
15:00 Enköping – Visby Roma
16:00 Huddinge – Hammarby
16:00 Wings – Hanviken
16:00 Hudiksvall – Nyköping

ATG Hockeyettan Norra
15:00 Kiruna IF – Örnsköldsvik
16:00 Boden – Teg
16:00 Vännäs – SK Lejon

Borås: 1 poäng mot Mörrum – BHC föll i sudden death

Någon trepoängare blev det inte under mötet mot Mörrum GoIS, istället blev det 1 poäng i Sudden Death. BHC har tränat extra hårt på försvarsspelet den senaste tiden, vilket har visats i en positiv riktning. Det som var avgörande sett till matchbilden mot Mörrum är avsluten som inte sitter. Man tappade lätt räkningen på antalet målchanser som BHC skapade igår, men som inte gick hela vägen. Trots ett power play mål, så hade BHC svårt att hitta rätt i den formationen i mötet mot Mörrum då man fick en hel del chanser i power play. Det är de små marginalerna som blev avgörande och där drog Mörrum det längsta strået. Nu gäller det att ha tålamod – det vänder snart för våra krigare!

Matchfakta Borås Hockey – Mörrum GoIS 

Slutresultat: 1-2 (1-1, 0-0, 0-0, 0-1)
Skott: 39-27 (12-10, 19-2, 6-11, 2-4)
Utvisningsminuter Borås: 5 x 2 min
Utvisningsminuter Tyringe: 6 x 2 min
Publiksiffra: 50
Domare:
 David Södermalm (Anton Starby, Filip Ivarsson)

Målskyttar och assister (Borås Hockey)

07:56, 1-1 Ludvig Jansson (Henrik Eriksson, Markus Näslund)

Head Coach Johan Hellström summerar matchen:

Inför SIK – Lindlövens IF

Det går bra nu!

Som supporter är det bara att tacka och buga när Skövde IK radar upp segrar. Onsdagens oerhört spännande match var den fjärde segern på raken. Snipern Henrik Thegel sprätte sent i den tredje perioden in matchvinnande 3–2 med en läcker backhand. Skall Skövde fortsätta på inslagen väg i söndagens match när Lindlövens IF besöker?

Jag är ganska säker på att det var du som introducerade mig i begreppet ”goda vanor” i hockeysammanhang, kan det vara så?

-Det vågar jag inte svara på men det är ett uttryck som jag känner igen att jag har använt så det kan säkert vara så. De vanorna vi har nu som jag tänker att du är på väg in på, de gillar vi va, de är goda vanor, skrattar Skövdetränaren Fredrik Ljunggren.

Ja precis, jag kör vidare med vår GVG, goda vanor grattis!

-Tack så mycket!

Onsdagens match borta mot Forshaga blev en riktig nagelbitare, hur är din syn på matchen?

-Jag håller absolut med om att det var en tuff match och en jämn match. Det som fäller avgörandet sedan känns väl ungefär som att vi har vunnit och Forshaga inte har gjort det, de blir frustrerade lite när det inte går med medans vi har ett större lugn i spelet skulle jag nog vilja påstå. Vi lyckas avgöra sent genom att vi tror på det vi håller på med och har vunnit jämna matcher. Det är ganska så psykologiskt viktigt ibland så att det kan vara ett skönt sätt att få vinna på och att täcka många skott i slutet. En jämn hockeymatch där vi tillslut vinner och jag tycker inte det är helt orättvist utan det känns ganska bra

Gick vi skadefria även från denna matchen?

-Ja!

Och inga sjukdomar som tillstött?

-Nej!

Hockeyspelare är ett tufft släkte och det brukar krävas en del innan de står över en match frivilligt. Men om man bortser från skadefrånvaro, vad är en giltig anledning för att stå över en match?

-Ja just nu så är det ju lite annat tak på det med tanke på rådande omständigheter så får man ju inte vara här med förkylning och sådant. Annars är det väl hur man mår och klarar av att prestera som är det huvudsakliga, spelarna får avgöra själva. Men i dagsläget är det ju annorlunda mot hur det brukar vara när det går och hostas och snoras lite titt som tätt.

Om man ser till privata angelägenheter som dop, födslar, bröllop och sådana grejer?

-Ja om man ska gifta sig kan man planera det när det inte är matchdag tänker jag, haha. Barnafödsel kanske är lite svårare så där får vi acceptera såklart. Mycket av det sociala livet försvinner under en hockeysäsong, man missar mycket familjesamankomster. Det är mycket man missar under en hockeysäsong vill jag påstå men det gäller ju alla att man följer sitt hockeyschema om det inte är något speciellt. Händer det saker som gör att man måste missa så är det ju så men det är svårt att säga då det är från fall till fall. Men kalas och helst inte annans dop heller utan det är väl om man själv har något som är viktigt.

Jag har inga läsarfrågor denna gången men däremot fick jag ett tips från någon senast jag var här. Du var inte helt nöjd med spelet i fem mot fem efter de två första matcherna och i de senaste tre har ni ju bara släppt in ett mål i fem mot fem. Är det bara Robin Wallins storspel det beror på eller har ni skruvat lite på försvarsspelet i fem mot fem?

-Skruvat på det vet jag inte om vi har gjort, vi har blivit noggrannare och bättre. Man växer ju in i en serie och jag tycker vi har blivit bättre på att inte släppa igenom skott, vi har blivit bättre på att vinna insidan i egen zon också. Jag tycker vi har hittat en trygghet i det försvarsspelet samtidigt som Robin absolut har spelat jättebra.

Du pratade här i inledning om att ni har ett lugn också!

-Ja det tycker jag. Jag tycker väl någonstans att när vi möter lag så måste man förstå att motståndarna vill ha pucken ibland och har det ganska ofta under matcherna med och då måste man kunna försvara sig och inte stressa upp sig i det utan man ska känna en trygghet och ett lugn i hur man försvarar sig. Ett lugn betyder ju inte att man ska stå och vänta på saker utan man måste fortfarande vara aggressiv såklart men att man ändå känner att nu spelar vi försvarsspel och då gör vi det på vårat sätt och vi gör det på ett så bra sätt som möjligt och sedan när vi vinner pucken går vi därifrån, lite åt det hållet.

Hockey beskrivs ibland som en sport där det är en stor fördel av att ha hemmaplan, har detta påverkats av det faktum att hemmastödet i princip gått förlorat nu med bara 50 personer i publiken?

-Jag vet inte riktigt? Men det är klart att för oss som är vana vid att ha mycket publik spelar det in känslomässigt i vilket fall. Sedan tycker jag nog att vi har gjort det jäkligt bra och hittat en nivå trots att man inte har publiken i ryggen på det sättet och att vi upplever att det är lugnare på isen utan jag tycker vi hittat en bra nivå där. Men det är svårt att säga, vi har ju vunnit våra bortamatcher och tappade poäng mot Dalen hemma men det är svårt att dra några slutsatser av det. Men vi hade gärna spelat inför tolv till femtonhundra på Billingehov.

Säsongen 12/13 var din första som huvudtränare i SIK:s A-lag och du fick då in ett nyförvärv som den säsongen satte ett svårslaget klubbrekord med den helt galna siffran 14 i kategorin single season most Game Winning Goal, GWG. I onsdagens match var han där igen. Berätta om (#15)/#28 Henrik Thegel?

-Ja det var lite kul att du drog upp det för jag pratade med honom lite om det efter den matchen. Jag mindes också från den säsongen att han gjorde otroligt många, tolv var min gissning men du har bättre koll.

Nej utan det är Micke Därth och hemsidan som har koll!

-Ja den litar jag på, jag hade den bara från minnesbanken, hehe, och då litar vi mycket, mycket mer på Därth!

-Thegel är en jättesmart spelare och användbar i alla spelformer. Smart, ligger rätt, självklart en bra avslutare, det har han ju visat flera gånger om. Jag tycker ändå att någonstans ligger han in under smarthet där han gör mycket rätt saker på isen. Han är inte den snabbaste spelaren vi har i laget om vi jämför med någon vi pratade om för några veckor sedan som kanske är snabbast i hela serien så kanske vi inte kategoriserar Thegel där utan han får ha sin smarthet. Han ligger rätt, gör mycket smarta beslut både med och utan puck. Jag tror kanske inte att man ser det om man inte tänker på det utan då ser man kanske bara hans mål men han är jättenyttig för laget och det både i powerplay, boxplay och fem mot fem spel.

Gillar GWG

Vi nämnde Därth här förut och nu nämner du smarthet, han påpekade många gånger att hockey är ett intelligent spel eller hur han nu utryckte det?

-Ja det är det ju såklart. Det går ju väldigt väldigt fort och du måste ta snabba beslut och ibland måste du känna vad som ska hända utan att se det alla gånger utan du måste ha ett mönster att följa och ett litet ryggmärgsbeteende, man måste vara smart och förutseende när det går så fort därute.

Söndagens motstånd Lindlövens IF, bland hockeyettanexpertis tippat som ett lag som kan blanda sig in i striden om seriesegern. Hur går tankarna inför denna tuffa hemmabatalj?

-Det är ytterligare ett motstånd som vi måste kliva ut och ha stor respekt för och fortsätta på vårat sätt att spela ishockey som vi gjort och fortsätta att göra det över 60 minuter. Det jag har sett av Lindlöven så är det ett ganska så strukturerat och skickligt lag som kanske inte har fått den utdelning poängmässigt som de vill ha så de har säkert lite revanschlusta och kommer hit med det så att vi får vara beredda på allt därute. Men på det stora hela, största fokuset ska ligga på vad vi ska göra och göra det bra över tid så kommer det sluta väl.

Robin har varit riktigt bra när han vaktat målet de senaste tre matcherna, fortsätter du med han i mål eller är det dags för Hugo Fagerblom att kastas in?

-Robin får fortsatt förtroende mellan våra stolpar.

Då önskar jag lycka till mot Lindlöven!

-Tack så mycket!

Ni följer naturligtvis matchen via webbteve och länk till matchen hittar ni här. https://embed.staylive.tv/livestream/32086

Fortsätt gärna att skicka in läsarfrågor till [email protected]

  Kaffe kaka fjärde raka!