Fåtal biljetter kvar till hemmapremiären

Det finns ännu ett fåtal biljetter kvar till onsdagskvällens hemmapremiär där Enköpings SK tar emot Hanvikens SK.

Själva seriepremiären spelar ESK på söndag borta mot Vallentuna men hemmapremiären låter alltså vänta på sig till på onsdag då Hanviken från Tyresö i södra Stockholm gästar Bahcohallen.

Max 50 biljetter finns tillgängliga och i skrivande stund är det endast ett fåtal kvar. Biljetterna kostar 100 kr/st och köps här på hemsidan under menyvalet ”Biljetter”.

 

Adam Byström i nygammal roll

Sedan spelåret 2012-2013 har bara två spelare i Hudik Hockey haft hedersuppdraget att bära ett ”C” på sin matchtröja. Under sju säsonger har först Magnus Nilsson (3 säsonger) och sedan Jonas Lindström (4 säsonger) varit lagkaptener under en tid när HHC steg för steg etablerat sig i HockeyEttans toppskikt.

Fotograf: FlyWoodStudio

Magnus Nilsson är nu assisterande tränare och Jonas Lindström finns inte längre i klubben. En ny lagkapten skulle utses. Budet gick till #23 Adam Byström Johansson, som med 47 poäng (21+26) var förra säsongens hetaste forward.

Poängrekordet i HHC under tiden i HockeyEttan har annars Fredrik Sundin med 66 poäng (20+46) säsongen 2011-2012.

– Och han var sedan min ”materialare” när jag spelade i Karlskoga, konstaterar Adam Byström Johansson, som har tidigare erfarenhet som lagkapten under två säsonger i Växjös J20 Super Elit-lag, så det blir en nygammal roll han nu ska axla.

– När Per Ljusteräng frågade om jag hade lust och motivation att bli HHC:s nye lagkapten så tvekade jag aldrig. Det kändes bara inspirerande, säger Adam.

Att det kan finnas en risk i att det kan gå ut över det egna spelet tror han inte.

– Nej, absolut inte. Man ska inte vara med och peta i allt. Viktigast är att man själv går i bräschen för viljan att få hela laget att gå framåt och att få alla delaktiga. Jag ska inte ändra på någonting, bara vara mig själv och försöka vara ett gott föredöme, menar han.

Adam Byström Johansson kommer i grunden från värmländska Munkfors och steget var då inte långt till Färjestads juniorverksamhet.

Adam sökte sig senare till Växjö Lakers med J20-spel och fick då även prova på spel i SHL i några matcher. I det läget kändes det som om SHL ändå låg nära, men när det sedan inte blev något kontrakt med Växjö gick hockeyresan vidare till Karlskoga för spel i HockeyAllsvenskan 2017-2018 då han också blev utlånad till Borlänge för spel i allsvenska kvalet.

– Där i Växjö kändes det som att jag var nära att få spela vidare och det är klart att man blir lite besviken när det inte blir som man hoppas, erkänner Adam.

Det blev sedan en säsong i Troja­–Ljungby innan han inför förra säsongen fick en förfrågan från Hudik.

– Det var Pär Langer som ringde och undrade om jag var intresserad. Jag hade hört så mycket bra om klubben och deras målsättning och dessutom tyckte jag att staden kändes lagom stor att bo i. Jag höll väl dörren öppen om det skulle bli något från allsvenskan, men egentligen bestämde jag mig rätt snabbt, berättar Adam.

Och nu inför sin andra säsong i HHC känner han sig rätt ”hemma” i Glada Hudik med både jobb och sambo.

– Jag utbildade mig till fibertekniker och jobbar nu på 75 procent vid Sörens El där också Henrik Marklund och vår materialförvaltare ”Crille” Jonsson finns. Det passar mig bra. Det går att komma ifrån när vi ska spela borta och jag vill gärna ha något vid sidan av hockeyn.

Nu står HHC inför en ny säsong i ATG HockeyEttan. Många av de mest meriterade och erfarna spelarna har lämnat och in kommer ett gäng hungriga ungdomar
.
– Jag tycker det ser bra ut. Vi har tränat hårt och i högt tempo som det var planerat och de flesta har ju ändå varit med och känt på nivån tidigare. Så på den punkten känner jag ingen oro, säger Adam.

– Och våra två målvakter ser verkligen ut att tävla om att få spela. Jag tror att det är bra för både Andreas Bosson och Oliver Tornerefelt att ingen kan känna sig given.

Att det är en säsong med många frågetecken kring Corona-situationen känner förstås spelarna av.

– Ja, det har ju varit riktigt trist med träningsmatcherna i tomma ishallar, konstaterar Adam Byström Johansson.

Hur det blir framöver återstår att se. Men just nu ligger fokus på seriepremiären borta mot Hanviken i Tyresöhallen på söndag med en av lagets många resor ner till Stockholms-området.

Skribent: Lars Gösta Larsson

Fredagsläsning: Kapten Christian Axelsson

Nu är det inte långt kvar innan Lenny Erikssons manskap skrinnar ut för den första seriematchen under säsongen 2020/21. Segeltorps IF väntar på bortaplan under söndagen och lagbygget kompletterades i veckan med tre färska påskrifter. Den blivande ledaren i det bygget är lagkapten Christian Axelsson som avslutar serien med fredagsläsning. God läsning!

 

Du går in på din tredje säsong i Nyköping. Vad gör att du trivs så bra i staden och i klubben och som gjort att du stannat en säsong till?

-Ja det stämmer, redan från början fick jag en bra känsla när jag kom hit. Det är och har varit bra killar i laget och bra folk runt omkring i organisationen vilket gjorde det enkelt för mig att komma in i grejerna. Jag har också min familj nere i Norrköping så det är skönt att det finns nära. Jag har ett bra jobb vid sidan av hockeyn som jag trivs med och så har jag träffat min flickvän här i Nyköping så det är väl helheten som gjorde valet relativt enkelt.

 

För oss Nyköpings SK på nära håll är du en spelare som verkligen kan spela var- och när som helst (Powerplay, boxplay, offensiv zon och defensiv zon) men vad skulle du säga är din favorit roll? Hur beskriver du den ”perfekta” rollen för just dig?

Jag skulle säga att jag är en tvåvägsspelare som gillar att vara kreativ men tar även jobbet som kanske går mer obemärkt förbi.

Jag gillar att bidra och försöker att leda med exempel. Tycker väl att min spelförståelse är min främsta egenskap även om det inte alltid handlar om att spela fram pucken eller att lirka upp den i krysset, utan att försöka underlätta för dom jag spelar med.

 

Du kommer för första gången bära ett ”K” på bröstet i NSK-tröjan. Hur är din känsla att få det förtroendet? Kommer det bli någon skillnad mot att inte bära det?

-Det känns förstås som en stor ära och det ska bli kul att få bära det ansvaret. Jag kommer nog inte att ändra så mycket från föregående säsonger utan leda genom mina aktioner på isen och mana på gubbarna efter min bästa förmåga. Och den största skillnaden är nog att jag inte längre behöver ha munkavel gentemot domarna.

 

Hur vill du som kapten sätta just din karaktär på laget? Vad vill du att supportrar och utomstående publik ska uppleva Nyköping 2020/21?

-Precis som jag sa så vill jag leda laget genom att föregå med gott exempel och kan inte kräva mer av någon annan än vad jag kräver av mig själv. Jag vill att vi ska vara ett lag som uppträdet med en hög lägstanivå så att även när vi inte ”har våran dag” så ska vi kunna vara nyttiga och ge oss själva chans att vinna matcherna. På så sätt kan supportrarna kan se att vi alltid ger dom 100% och därför hoppas vi att dom stöttar oss i både med- och motgång. 

 

Antii Koponen är kvar från förra året men nygamla (för den äldre publiken) Lenny Eriksson har kommit in som ny huvudtränare. Vilken känsla och beskrivning har om den nya tränarduon som leder laget? 

-Jag tycker dom kompletterar varandra väldigt bra. Lenny har mängder av rutin och erfarenhet som blir viktigt för oss i år med ett så pass ungt lag som vi har. Antii har ett väldigt fint öga för detaljer som kommer kunna hjälpa oss att finslipa vår spelidé under resans gång. Den kombinationen kommer ge oss en trygghet som lär bli en nyckel för hur framgångsrika vi kommer bli i år.

 

Om man kollar individuellt på dig har du stadigt producerat poäng under säsongerna här. Vad är din styrka till att producera så pass med poäng?

-Det är nog en kombination av en bra spelförståelse och att jag försöker så ofta som möjligt att komma in i dom obekväma ytorna framför mål där man är obekväm för motståndarna, där man skymmer och skapar farligheter för mig själv och för medspelarna. 

 

En som du producerat mycket poäng med och som du hade extra god kemi med har försvunnit i form av Simon Rodling. Finns det någon i dagens lag du känner kan växa ut till en ny radarpartner, en offensivt bidragande kraft?

-Ja men precis, det var förstås tråkigt för vi hade en bra kemi mellan oss både på och vid sidan av isen. Men det är väldigt kul att Turbo-Birk (John Moberg) är tillbaka i år! Jag spelade en del med honom under mitt första år här i Nyköping och jag tror att vi kommer hitta en finfin kemi i år igen. Jag ska försöka öppna upp ytor för honom i år, för får en ett skärs försprång så är det nog ingen i Hockeyettan som kommer ikapp honom. Sen avslutade jag ju förra säsongen med Ivarsson-Hamberg så vi hittar varandra väldigt bra också.

 

Till sist, vad vill du och övriga laget ge för avslutande hälsning till publiken på Rosvalla inför säsongspremiären?

-Jag och resten av hela laget hoppas ju såklart att det snart kommer släppas in mer publik och då vill vi såklart se och höra våra supportrar så vi kan få det där extra lyftet hemma på Rosvalla!

 

Väl mött!

Borås: Hellström summerar försäsongen ”lyhörda och nyfikna”

Försäsongen är över och redan imorgon går BHC in i skarpt läge när man möter Halmstad Hammers på bortaplan i premiären. Coach Hellström ger sin bild av den gångna försäsongen, samt sitt intryck av föreningen efter några månader som coach i klubben.

Hur känns det att försäsongen är slut och att ni snart går in i skarpt läge?
– Kul, försäsong är viktigt på många sätt. Men det är poäng man vill tävla om, det är det man längtat efter så det är ett laddat lag som längtar till lördag.

Det blev fyra vinster och två förluster under försäsongen, vad har du att säga om er prestation?
– Upp och ner, så ärlig måste man ändå vara. Jag tycker vår högsta nivå ser spännande ut samtidigt som lägstanivån måste höja sig några snäpp. Höjer vi lägstanivån så kommer vi få ett jämnare flyt i matcherna och en tydligare struktur i spelet. Tycker spelarna har varit lyhörda och nyfikna på den nya spelidén vilket har underlättat för mig som tränare. Vi har kommit en god bit på vägen samtidigt som vi har mycket kvar. Å andra sidan så är man aldrig färdig med spelet, det finns alltid saker att utveckla, det är som ett levande dokument.

Vad har ni jobbat på denna veckan inför premiären borta mot Halmstad Hammers?
– Vi ska givetvis fortsätta med våra grunder, men mer riktat fokus på boxplay/powerplay. Vi har inte haft en ärlig chans att träna kring dessa detaljer då vi haft så mycket folk borta de senaste två veckorna, så det ska bli både kul och nyttigt för oss. Sedan är det mycket annat som ska göras fram till premiären. För egen del så kör jag en del individuella samtal nu med spelarna. Vi diskuterar deras roller, vad som är bra och vad som kan utvecklas. Vi vill inte ha några frågetecken när pucken släpps på lördag.

För egen del, du har nu varit i klubben under några månader. Vad är dina intryck och tankar såhär långt?
– Har blivit väldigt väl bemött av samtliga i och omkring klubben, det har varit en lätt omställning från Skövde till Borås. Givetvis alltid mycket nya intryck när man kommer till en ny stad och klubb, mycket som ska in i skallen. Men jag har fått en väldigt bra bild av verksamheten, klubben vet vart den vill och man ser en helhet. Jag är ju med på hockeygym och högstadiehockeyn, vi har många ambitiösa och talangfulla ungdomar i klubben så framtiden ser ljus ut. En väldigt viktig del är att vi som förening utvecklar och utbildar ungdomar och juniorer så att dem på sikt blir framtida seniorer. Där är jag övertygad om att vi är på rätt väg då jag ser ett väldigt modernt och sunt ledarskap på ungdom/junior. Som sagt, känslan i klubben är god. Nu hoppas jag bara på att vi får ta in publik på matcherna så man får träffa supportrarna också.

Det tog 11 sekunder för SK Lejon att göra första målet för säsongen

I SK Lejons första träningsmatch som spelades mot Boden Hockey tog det bara 11 sekunder innan laget kunde jubla efter ett fint mål av backen Anton fält.
Boden som är stor favorit i serien tog sen över matchen mer och mer och Lejon hade svårt att skapa några farliga lägen.

Första träningsmatchen slutade med vinst för Boden med 7-1 och lejon som sökte svar på hur spelarna hanterar svåra matcher kan i alla fall konstatera att målvakten Linus Marko var riktigt bra.

Kvällens citat stod SK Lejons lagkapten Palukka för:

– Det känns som att Boden har fler spelade matcher än vad vi har träningar, jag tycker vi gör det bra ändå

Nu laddar SK Lejon inför seriepremiären mot Örnsköldsvik, hemma i Skellefteå Kraft Arena onsdag den 7:e oktober, då med fler träningar i kroppen och laddade till tusen.

Seriepremiär! Skövde IK – HC Dalen, den 4 oktober kl. 16.00

På söndag den 4 oktober, kl. 16.00 är det äntligen seriepremiär då vi gästas av HC Dalen i ATG Hockeyettan Västra.

Tyvärr är det många som inte kommer att kunna se matchen på plats då publikrestriktioner fortsatt gäller om 50 personer.

För att göra det så rättvist som möjligt kommer vi att lotta ut 50 st. platser till matchen bland våra privata säsongskortsinnehavare och sponsorer. För att vara med i utlottningen måste du anmäla din plats till Klubbchef Anders Lundström på mail.

Mail till Anders: [email protected]

Anmälan skall vara oss tillhanda senast lördag 3 oktober, kl. 17.00. Besked lämnas åter senast söndag 4 oktober, kl. 09.00. För att få se matchen på plats måste säsongskort vara betalt. Anmälan skall innehålla fullständigt namn, telefonnr och mailadress. Detta för att vi som arrangör måste ha namnlista att pricka av mot.

Givetvis kan man se matchen via vår Webb-TV och sändningen hittar ni här: Skövde IK – HC Dalen

Vi håller tummar och tår för att publikrestriktionerna snart möjliggör 500 personer på plats och vi vill inget hellre än att få välkomna vår fantastiska publik till Billingehov igen. Det är både tomt och tyst utan er. Besked om detta väntas inom kort och kommer isf att gälla fr.o.m. 15 oktober.

#tillsammansärviSIK

Information angående biljetter till ATG Hockeyettan Södra

I de två inledande hemmamatcherna mot Vimmerby och Halmstad får publikantalet vara maximalt 50 personer.  Den 8 oktober väntas nya besked om åskådarantalet ska höjas till 500 personer. Om detta går igenom börjar dessa regler gälla från och med 15 oktober. Vi kommer då med ny information.

Eftersom vi har ett begränsat antal platser, måste man boka plats även om man har köpt säsongskort. Detta gör man på länken nedan och det är först till kvarn som gäller.

Boka dina biljetter här

Alla matcher sänds i TAIF-TV

Om du inte lyckas få tag i en biljett eller av annan anledning inte kan gå på matchen så sänds alla matcher via TAIF-TV. Du köper matchen via länken nedan.

Köp matchen via TAIF-TV

Vi tillsammans kommer att fixa det här

Äntligen börjar årets hockeysäsong på riktigt, träningsmatcherna är slut och jakten efter de åtråvärda platserna i Allettan börjar. Jag säger äntligen för trots att årets säsong kommer bli väldigt annorlunda på grund av Covid-19 så är jag väldigt glad över att säsongen ändå får komma igång. I den märkliga tid vi lever i tror jag att vi alla mår bra av att så mycket som möjligt ändå får vara som vanligt.

Det kommer absolut bli ett utmanade år för Kiruna IF inte bara på isen utan även utanför. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte med 100 procents säkerhet hur vi skall klara säsongen men jag är också säker på att vi inte är unika med den funderingen. Vi är många föreningar i hockeyettan, och i andra idrotter för den delen, som brottas med samma frågor. Det jag vet är att vi är många som kommer jobba stenhårt för att vår förening och våra lag skall få så bra förutsättningar det bara går även i år.

Vi har sen i våras vetat om att det kan bli en säsong helt utan eller kraftigt begränsat med publik på Lombia därför har vi försökt att ha en plan därefter. Det innebär att vi under hösten kommer presentera flera aktiviteter som skall hjälpa oss klara ekonomin även utan publik. Det är dock viktigt att poängtera att det i slutändan inte spelar någon roll hur fina planer vi än har utan ert stöd, våra fans, våra samarbetspartners, och våra fantastiska ideella krafter, funktionärer, ledare och föräldrar utan alla er kommer det aldrig gå. Med det sagt vill jag rikta ett stort tack till er alla, ni är alltid otroligt viktiga för föreningen men som läget är nu är det svårt beskriva med ord hur mycket ni betyder. Vi kommer alla behöva jobba hårt i år för vårt KIF men tillsammans är vi starka och jag föredrar alltid att se positivt på framtiden så jag vet att vi tillsammans kommer fixa den här säsongen.

Vi får många frågor hur det blir med publik på matcherna. Som läget är just nu är det 50 personer exklusive spelare och funktionärer som gäller på Lombia. Enligt bestämmelserna som ishockeyförbundet har gäller även att alla åskådare skall hålla minst en meters avstånd till varandra på läktaren. Det vill säga alla som går på Lombia inklusive om man bor i samma hushåll ska sitta med minst en meter från varandra. Som förening måste vi förhålla oss till de här reglerna även om vi uppfattar en del som väldigt ologiska, annars finns risken att vi inte får ha någon publik. Därför vill jag be er alla som planerar att gå på Lombia i höst att följa förhållningsreglerna som gäller.

När det gäller biljettförsäljningen så kommer vi inom kort komma igång med årskortförsäljningen. Vi kommer prioritera inträde för alla med årskort men för att vi skall kunna hålla koll på hur många vi blir behövs det att alla anmäler sin närvaro senast dagen innan match till Roger på kansliet, [email protected]. OM det finns platser kvar kommer det säljas på matchdagen. Det här är ett annorlunda år och vi får alla vara beredda på tvära kast, det som gäller idag behöver inte vara det som gäller imorgon.

Nu lägger jag Covid åt sidan och låt oss fokusera med några ord på ishockeyn igen. Låt mig börja med vårt damlag som i år ska spela i division två och i DUL serien. Det är fantastisk kul att vi lyckas följa vår plan och ta ett kliv till med damlaget. Som vanligt vill jag uppmana er att gå och titta på damerna i vinter.

Herrarnas A-lag har en hel del nya ansikten och min känsla är väldigt positiv men som vanligt är serien ett getingbo där flera lag ser några snäpp bättre ut än i fjol. Det kommer att bli en härlig utmaning.

Hos juniorerna är det full fart. Vi har två unga trupper som kommer spela i J20- och J18-serierna där jag ser fram emot att se deras utveckling under året. Kanske har vi nästa års Rasmus Similä och Anton Elenius i årets junior trupper.

Med hopp om härlig hockeysäsong!

Varma hälsningar

Otto Andersson

Ordförande i Kiruna IF

Sportchefen om att nå Allsvenskan: Vi har inga andra planer

Förra året tillhörde Karlskrona HockeyAllsvenskan, men sedan augusti står det klart att de blir nykomlingar i ATG Hockeyettan Södra. De står nu med en ny trupp och siktet är redan att ta sig tillbaka till Allsvenskan.

Ett beslut från Licensnämnden i Svenska Ishockeyförbundet innebar en nedflyttning för Karlskrona. Beslutet överklagades och landade tillslut på Riksidrottsnämndens bord, som i augusti fastslog beslutet att Karlskrona skulle flyttas ner till ATG Hockeyettan. Men Karlskrona kunde snabbt ställa in sig på nytt och började direkt jobba för att få ihop en ny, stark trupp.

– Vi har ju haft det ganska hektiskt här att få truppen på plats och jobbat med ganska tight tidsplan, så nu känns det bra att det äntligen drar igång, berättar Karlskronas Sportchef Erik Belin.

Många förändringar har skett i truppen, och än är inte alla platser säkrade. Klubben är fortfarande på jakt efter en forward, men trots omständigheterna är stämningen god i truppen och läget känns stabilt.

– Den är byggd så som vi tänkt från början med lite blandat rutinerat och kärnan från förra året, tillsammans med lite tillskott. Det är erfarna och mindre erfarna som vi kan utveckla. Men jag tycker att vi har fått ihop en bra trupp med tanke på hur tight vi har jobbat, säger Belin.

Och det är ett offensivt Karlskrona på isen som kommer att äga mycket puck enligt Erik Belin.

– vi ska vara ett offensivt lag, det är där vi ska fälla avgörandet. Vi fick ju in Oskar Svanlund nu från allsvenskan med erfarenhet från SHL och sedan har vi Niklas Johansson, vår lagkapten, som har producerat i allsvenskan nu i flera år, så vi känner oss trygga med det, förklarar sportchefen.

Siktet på Allsvenskan

Chanserna att ta sig upp till HockeyAllsvenskan redan den här säsongen ser Erik Belin som goda, trots den korta försäsongen den aktuella truppen haft ihop.

– Vi har sagt att vi ska ta chansen att gå upp igen och vi har inga andra planer, säger Belin säkert.

Fredagskväll är det seriepremiär och första nedsläppet för Karlskronas del sker på söndag 16:00 i ett bortamöte mot ett av de tippade topplagen, Vikings. Ett möte som Belin menar de är väl förberedda på och de är redo att ge Nybrolaget en rejäl kamp. Men sportchefen ställer sig ändå ödmjuk inför ATG Hockeyettan Södra.

– Vi kommer inte ha någon självklarhet i att ta någon seger någonstans, utan det är hårt jobb och lägga det dagligen som gäller, men det vet killarna sedan tidigare, avslutar Erik Belin, sportchef för Karlskrona.

Premiärmatcherna av ATG Hockeyettan sänds under fredagen på ATG Hockeyettan play med start 19:00. Hela matchschemat, för både helgens första omgång samt resten av grundspelet finns på samma plattform.

Redaktör Maria Bergström

Biljettinformation inför seriepremiären på söndag

Segeltorps IF har fått tillstånd av Polismyndigheten att ta in 50 åskådare till seriepremiären mot Nyköping på söndag den 4/10 kl 16:00. Här följer viktig information för er som önskar lösa biljett till matchen.

Fortsätt läsa ”Biljettinformation inför seriepremiären på söndag”