Tryoutbacken skriver kontrakt med Enköping

Det blev en lyckad tryout i Enköpings SK för backen Martin Jonsson. På söndagskvällen skrev han på för resterande delen av den kommande säsongen.

Den Modo-fostrade 25-åringen har varit i Enköping på tryout under fyra matcher men efter söndagens genrep mot Forshaga meddelar man att Martin nu skrivit på ett avtal för den kommande säsongen.

ESK-tränaren Patrik ”Fagge” Fagerlund uttryckte redan efter första matchen att han gjort ett gott intryck och nu är affären äntligen i hamn.

-Martin är en bra kille både på och utanför isen och passar mycket bra in i vår trupp. Han är en tvåvägsback med bra skridskoåkning och bra förstapass, menar ESK:s sportchef Alexander Edstein.

Förra säsongen spelade Jonsson i Jönköpingsbaserade HC Dalen i den södra ettan. Totalt har han hunnit med 185 matcher i Hockeyettan och förutom Dalen har han representerat Örnsköldsvik, Arboga, Nybro, Kiruna IF och Tranås.

Därtill har han nio matcher med Västerås i Hockeyallsvenskan säsongen 2014/15.

 

Martin Jonsson på Eliteprospects >>

 

Foto: Håkan Hagman

 

Bokning för sponsorer och säsongskort börjar nu kl. 09:00

Då är det dags att boka sin plats till söndagens match mot Borlänge, till lika seriepremiär.

Så sponsorer och säsongskortsinnehavare, ni bokar Era platser genom att maila på [email protected] Så får Ni en verifikation på att Er plats är bokad. Max 2 per mail kan bokas i vanlig ordning.

Förköp av kvarvarande biljetter från torsdag 1 oktober kl. 16:00.

Text: Staffan Hesselbäck

Botnia Bil & Däck presenterar vår spelare

Botnia Bil & Däck är ett av företagen som ställer upp och ger sitt stöd till en spelare i Örnsköldsvik HF.

Botnia Bil & Däck har valt Melker Persson som ”vår spelare”.

Biljettinformation på grund av Publikrestriktioner

Vi lever i väldigt ovissa tider och som ni alla vet påverkar det Nybro Vikings väldigt mycket. I föregående vecka meddelade Regeringen att det tills vidare fortsatt är max 50 st personer på läktaren som gäller. Nedan redovisar Nybro Vikings vilka möjligheterna är i Liljas Arena tillsvidare på matchdag.

Nybro Vikings har drygt 400 säsongskort som är sålda till privatpersoner och företag för säsongen 2020/2021. Vår förhoppning var att alla dessa skulle kunna gå på matcher i Liljas Arena från 1 oktober men så blir alltså inte fallet. Nybro Vikings har jobbat hårt för att göra det bästa möjliga för vår publik och medlemmar. Vi har jobbat fram följande upplägg:

50 platser på sittplatsläktaren

Dessa platser kommer att lottas ut till våra säsongskortstagare (privat och företag) match för match. Vi ser detta som den mest rättvisa uppdelningen. Det vill säga att OM du som säsongskortstagare lottas fram till att gå på till exempel premiärmatchen så finns ej chansen att bli framlottad igen tills då att alla säsongskortstagare har blivit erbjuden* en match var. Här är förutsättningarna:

* När du blir framlottad att gå på en match och tackar ja till detta men ändå inte kommer på matchen, så räknas det ändå som att du har varit på matchen till nästa lottning.

– När lottningen för varje match är klar blir de 50 st framlottade säsongskortsinnehavarna uppringda av föreningens representanter. Om du inte kan gå på den match du är lottad till så har du rätt att tacka nej när föreningen ringer och då vara med vid nästa lottning. Vid lottningen kommer hänsyn att tas till de som sitter med varandra för att ni ska kunna gå tillsammans, vi ser det som en bra service för er som vanligtvis går tillsammans.
– Vi kommer naturligtvis inte kräva någon extra ersättning från dig som säsongskortsinnehavare utan platsen är kostnadsfri.
– Det är viktigt att alla följer Folkhälsomyndighetens restriktioner, läs mer längre ned.

50 platser på Arenahyllan

Nybro Vikings har polistillstånd att servera mat och dryck till 50 st medlemmar på Arenahyllan vid hemmamatcherna. Det är strikta regler som gäller:

– Alla måste sitta ned vid anvisad plats under hela matchen.
– Det är bordsservering som gäller för mat. Detta sker av föreningens personal.
– Baren är öppen hela matchen – serveras vid borden av föreningens personal.
– Matchen sänds via storbildsskärm.
– Vid vissa matcher kan Arenahyllan vara upptagen för sponsorer.
– Föreningen tar endast betalt för mat och dryck. Vi tar ej betalt för entré.
– Det finns inga möjligheter att ta sig in till läktaren. Däremot ser man ut över isen genom glasrutorna.
– Det är viktigt att alla följer Folkhälsomyndighetens restriktioner, läs mer nedan.

På söndag den 4 oktober spelar Nybro Vikings seriepremiär mot Karlskrona HK. För att boka plats på Arenahyllan kan du mejla din bokning till [email protected] eller ringa Johan Hermansson tel 070 482 35 70. Johan svarar i telefon på dagtid. Din plats är bekräftad när föreningen har återkopplat och betalning erlagts.

På söndag den 4 oktober mot Karlskrona HK kommer det att serveras Köttfärslimpa (nötfärs) med kokt potatis och sås till en kostnad av 250:-. Måltidsdryck ingår. Först till kvarn för er som är medlemmar i Nybro Vikings! Det är möjligt att bli medlem i samband med bokning.

Att tänka på:

– Kom i god tid! Vid kö: Håll avstånd!
– För att undvika kontakt med varandra så kommer olika entréer att användas. Det gäller alltså att läsa noggrant på de markeringar som kommer att finnas var du ska gå in beroende på vilken del av Arenan du ska tillhöra.
– På sittplatsläktaren kommer alla att sitta med tre platsers mellanrum, du måste sitta på den sittplats som du blir tilldelad, ståplats är avstängd. Avstånd kommer också att hållas mellan borden på Arenahyllan.
– Om du behöver lämna din plats ber vi dig att undvika tät kontakt med de övriga i publiken.
– Vi ber dig undvika att lämna din plats om det ej är nödvändigt.
– Hela arenan kommer att vara kontantfri.
– Kioskerna kommer att vara stängda, det kommer dock att finnas gående personal som säljer ett begränsat utbud av kioskvaror.
– Samtliga punkter gör vi för att undvika smittspridning och vi hoppas på er fulla förståelse.
– Respektera Folkhälsomyndighetens restriktioner och var rädda om varandra!

TAIF lånar målvakt från Hockeyallsvenskan

Idag kan vi presentera lösningen på målvaktsproblemet som uppstod i och med att David Elmgren valde att lämna laget.

Det är den mycket talangfulle och lovande målvakten August Hedlund som lånas in från allsvenska HC Vita Hästen tills vidare. August är fostrad i AIK’s organisation och gjorde också 17 matcher i Hockeyallsvenskan förra säsongen med just AIK.

Vita Hästen har i skrivande stund fyra målvakter i truppen och väljer därför låna ut August till oss för att ge honom speltid.

– Det känns toppen med denna lösning nu, blir bra på alla sätt. Vi är mycket tacksamma för hjälpen vi får av Vita Hästen, säger Stefan Fransson.

August kommer att finnas med i truppen i morgondagens genrep hemma mot Lindlövens IF.

Svag andraperiod fällde Enköping i genrepet

Adam Lidström. Foto: Håkan Hagman

Enköpings SK förlorade sitt genrep inför premiären kommande helg borta mot Forshaga IF.

– Inför matchen hade vi pratat om att komma ut bättre i första perioden än senast, vilket vi gjorde, berättar ESK-tränaren Patrik Fagerlund.

ESK gör också en mycket period under de första 20 minuterna, men tar dåligt betalat.

– Med marginalerna på vår sida så skulle vi haft ett par måls ledning, men perioden slutar 0-0.

I mellanakten så kommer inte ESK upp riktigt i nivå och kommer ur den i underläge inför den tredje och sista perioden.

– Mittperioden är vår svagaste i matchen och vi hamnar i underläge med 1-2.

I den sista perioden dominerar ESK ganska stort och för spelet, men det skulle ändå inte räcka för att vinna genrepet.

– I tredje tycker jag att vi får igång vårt powerplay och vi får också spela mer i anfallszon i 5-5 spelet. Vi vinner skotten i tredje med 23-6 men målmässigt så blir det 1-1. Forshaga vinner med 3-2.

Vad får ni mer er från genrepet in i sista träningsveckan innan premiären?

– Vi tar med oss en stark första period och även en stark sista period. Lite högre effektivitet från vår sida så kunde vi vunnit. Nu har vi en bra träningsvecka framför oss, och förhoppningsvis kan vi få tillbaka ytterligare några spelare till seriepremiären nästa söndag mot Vallentuna borta, avslutar ESK-tränaren.

Forshaga IF – ESK Hockey 3-2 (0-0,2-1,1-1)
Skott: 28-16
Målskyttar ESK: Jesper Bärgård, Jesper Cederberg
PIM: 4x2min – 4x2min

Text: lokalsport.nu

Seriepremiär ATG HockeyEttan Östra

Biljettinformation inför seriepremiären i ATG Hockeyettan Östra, söndagen den 4/10 kl 16.00, Vallentuna Hockey möter Enköpings SK

Till alla hockeyfans!

Nu stundar hemmapremiär i ATG Hockeyettan Östra. Vi i Vallentuna Hockey tackar alla supporters och samarbetspartners för de insatser och det stöd vi fått från er hitintills. Vårt upplägg med nu gällande föreskrifter inför seriestarten är att försöka tillmötesgå alla med de restriktioner och reservationer vi har att rätta oss till.

Se matchen på plats i arenan i VIP Sport Lounge med Guldkortet.

För er med Guldkort så inför vi följande upplägg: Vi kommer att lotta ut 5st platser i VIP Sport Loungen med egen entré och till alla Guldkortsinnehavare så kommer vi att ge er möjlighet att se matchen via ATG Hockeyettans Play Kanal. Vi hoppas att detta upplägg ger er Guldkortsinnehavare ett värde med hänsyn tagen till de restriktioner vi har i arenan. Anmälan för livesändning görs till [email protected]

Se matchen på plats i arenan
– 50 platser på sittplats i Arenan, 150 kr/plats och först till kvarn. Biljetter köper man på https://billetto.se/e/atg-hockeyettan-ostra-biljetter-482830 

Se matchen på plats i arenan i Rookie Bar & Restaurang

– 45 platser i restaurangen med bordsplacering som du bokar på: https://billetto.se/e/atg-hockeyettan-ostra-biljetter-482830. I priset 200 kr/person ingår följande;

Matchens mål till ett värde av 65kr
Uppsnack med tränare ca kl 15.25

Stötta Vallentuna Hockey genom soffbiljett

Köp en soffbiljett, för 50 kr, swish till 123 521 7419. Ange ”Soffbiljett”. Vi kan även fakturera samarbetspartners.

Uddamålsförlust mot Väsby i genrepet

Huddinge stod upp bra emot den HockeyAllsvenska nykomlingen, men Väsby kunde till slut vinna med 3-2.

Statistik från matchen:

Mål: 2-3 (1-1, 1-2, 0-0)
Skott: 38-35 (9-13, 16-12, 13-10)

Målskyttar Huddinge:
1-1: Sebastian Frantz
2-3: Björn Jonason

Höjdpunkter från matchen hittar du här>>

Nästa match för A-laget är på lördag, då det är dags för seriepremiär på bortaplan mot Strömsbro. Hemmapremiär är onsdag 7 oktober mot Vallentuna. Det är fortfarande begränsningar kring publikantalet, vilket innebär att vi endast får ha 50 personer på våra matcher. Vi kommer fortsatt att prioritera våra säsongskortsinnehavare och partners med företagskort. Håll utkik på vår hemsida och sociala medier för ev. kvarvarande biljetter till försäljning.

Kan du inte se matcherna på plats i Björkängshallen hittar du dem här>>

Stötta gärna vår Swish-kampanj: ”Fullsatt Premiär” genom att köpa fiktiva matchbiljetter för 50kr/st. Swisha till: 123 22 410 81, märk din betalning med: Fullsatt Premiär.

Vinst i genrepet med 3-2 borta mot Borlänge

Vallentuna Hockey vinner genrepet borta mot Borlänge med 3-2 efter mål i förlängningen. Assisterande tränare Magnus Kullerback sammanfattar matchen:

-Vi utför en väldigt bra bortamatch där alla femmor är med och bidrar. Vi vinner skotten med 57-31 och innehar ett spelövertag sett till nästan hela matchen. efter de tidigare träningsmatcherna har vi pratat mycket om vad gäller att skapa målchanser med att ha bra trafik framför målvakt vilket var resultatet till ledningsmålet signerat #33 Andreas Paulsson efter 13.09 i första perioden, en period som slutar 1-1. I andra perioden är det ganska mycket utvisningar som stör rytmen för bägge lagen, en period som vinns av Borlänge med 1-0. I den 3:e perioden sätter Vallentuna upp farten ytterligare och kvitterar till 2-2 i PP med mål genom #3 Karl Holmqvist och resultatet står sig perioden ut. I förlängningens 3-mot-3 spel är det Vallentuna som skapar mest och avgör efter 1.38 med mål av #17 Marcus Andersson.

Under veckan som kommer så har vi några träningar fram till bortapremiären mot Visby på fredag 2/10, en svår och intressant match mot ett annat topp 5 lag.

Uppsnack: Fredagens seriepremiär

Veckan för seriepremiären är här. På fredags släpps de första puckarna för ATG Hockeyettan 20/21, och det är jämna möten som inleder säsongen enligt ATG Hockeyettans ligachef.  

På fredag 19:00 släpps pucken mellan Visby/Roma-Vallentuna och Forshaga-Malung. Mats Johansson, ATG Hockeyettans ligachef, vågar dock inte tippa hur mötet mellan Viby/Roma och Vallentuna kommer landa. En ovis match menar han då båda trupperna kommer in i den här säsongen med flera nya spelare.

– Vallentuna har, för att vara Hockeyettan, fyllt på sitt lag med väldigt många etablerade namn. Niclas Lehmann, Stefan Söder, Victor Andersson och Alex Ek, en forward som jag tycker är riktigt bra faktiskt. De fick även nu här på slutet in en målvakt som stod i Hockeyallsvenskan i fjol, Daniel Rosengren. Han var även med och stod i SHL för Oskarshamn på slutet, säger ligachefen Mats Johansson.

Visby/Roma menar dock Johansson kanske tappat mer rutin än vad de vunnit av sina nyförvärv.

– Inför den här säsongen har de ju tappat tror jag över 1500 hockeyettan-matcher i ett antal namn, Adamsson och company. På det viset kan jag tycka att de är lite försvagade om man säger så, berättar Johansson.

Ligachefen menar att Visby/Roma ser starkt ut på papper med bra spelare och bra tränare, men att den nya truppen kommer innebära en ny spelstruktur som kanske inte håller lika starkt i ett slutspel.

– Det kan vara positivt nu i början av seriespelet med ett annorlunda spel, men jag tror att det kan slå lite på dem i slutspelet. De som har lagt av, Adam Eriksson och dem här, är i min värld slutspelsspelare. De har spelat ett antal play off och vet vad det handlar om, förklarar Mats Johansson.

Forshaga-Malung
Det andra mötet under fredagens seriepremiär är Forshaga som tar emot Malung. Ligachefen poängterar även här de stora förändringarna som skett i trupperna inför säsongsstarten, med nya spelare och även nya tränare i båda lagen.

– Forshaga har föryngrat sitt lag betydligt och även höjt träningsdosen betydligt. Medan Malung har lagt om spelet lite grann, vad jag förstår, och har även väldigt många nya spelare. Men i kraft av hemmaplan tror jag att Forshaga är favoriter, avrundar Mats Johansson.

Tränaren i Malung, Per Lundell, tror däremot starkt på sitt lag.

– Jag tycker vi har spelat tre bra matcher här nu och känner oss redo för premiären. Allting känns bra och vi är ungefär där vi tänkt oss att vi ska vara, berättar Per Lundell.

Laget har kunnat hålla sig fri från Corona och har inga skador i nuläget så truppen, är fulltalig inför fredagens seriepremiär, som är lite speciellt för tränaren Per Lundell. Förra året var han nämligen tränare för fredagens motstånd Forshaga. Med familjen kvar i grannkommunen Karlstad så säger han att det ska bli kul att få inleda serien i hemtrakterna. Däremot ser han inte någon fördel med hans historik med Värmlandslaget.

– Tror inte det har någon betydelse över huvud taget. Jag menar Forshaga har en hel del nya spelare och ny tränare, så jag tror inte att det finns någon fördel med det. Utan förberedelsen ser likadan ut över alla lag. Man tittar över hur de spelar och allting sånt, avslutar Lundell.

Redaktör Maria Bergström