Vinst och hattrick av nyförvärvet

Foto: Tomas Källberg

Lindlöven vann kvällens bortamatch mot Vallentuna med 3-5.

Det var Lindlöven som började bäst och gjorde även 0-1 efter dryga två minuter genom Alexander Kovalonok. Efter målet hade Lindlöven en period där man spelade runt och gick ner i tempo men efter att Dufåker tog en time out efter ca tio minuter blev det bättre fart och ett rakare spel vilket ledde till att man kunde öka ledningen till 0-2.

Lindlöven började även andra perioden bra och kunde öka ledningen till 0-3. Efterhand fick Vallentuna mer att säga till om och innan perioden var slut hade man reducerat till 2-3.

I den tredje perioden tog Lindlöven ledningen med 2-4 efter tre minuter. Vallentuna reducerade återigen till 3-4 efter åtta minuter men 51 sekunder senare kunde nyförvärvet Maksim Semjonovs avgöra matchen med sitt tredje mål.

 

Matchfakta

0-1 Alexander Kovalonok
0-2 Maksim Semjonovs ass D.Berg, A. Kovalonok
0-3 Philip Nyberg ass S.Ahlstöm
1-3 Alex Ek ass V.Andersson, E.Persson
2-3 Marcus Andersson ass A. Jiehage
2-4 Maksim Semjonovs ass A.Toolanen,A.Kovalonok
3-4 Viktor Andersson ass M.Andersson
3-5 Maksim Semjonovs ass A.Andersson, D.Berg

Skott på mål: 36-24

Utvisningar Vallentuna 12×2, Lindlöven 10×2, 1×5 + 20

Sen kvittering men förlust i sudden

KIF föll i genrepet borta mot Narvik.

Matchen slutade 3-2 till norrmännen efter sudden.

– Vi gör en bra prestation och jobbar vidare på det här, säger den assisterande tränaren Tom Grundén.

Artic Eagles gjorde både 1-0 och 2-0 innan den första perioden var slut. Det sista målet kom psykologiskt tungt, med bara fem sekunder kvar.

Men efter halva matchen skrev Kiruna in sig i målprotokollet.

2-1 gjordes av Hjalmar Esko, framspelad av Kristian Ferletak.

– Vi vann en kampsituation framför Narviks mål innan Hjalmar var sist på pucken. Den andra perioden blev lite av ett ställningskrig men vi fick energi av målet, säger Tom Grundén.

Matchen blev målsnål och KIF hade svårt att få in pucken i den tredje perioden. Men skam den som ger sig.

KIF tog ut målvakten Pavel Krajcovic och tryckte på med en extra utespelare.

Och efter 18,28 i tredje perioden kom kvitteringen.

Den här gången var det framspelaren till första KIF-målet som själv hittade nät, Kristian Ferletak.

Passen stod Markus Magnusson och Leonard Forselius för.

– Vi fick ett fint överspel till högersidan där Ferletak laddade och sköt direkt. I den tredje perioden hade båda lagen chanser men jag tycker att vi hade övertaget, säger Tom Grundén.

Matchen slutade 2-2 och gick till sudden.

Väl där gick det fort. Narvik avgjorde matchen redan efter sex sekunders spel.

– Det är skönt att se att gruppen aldrig ger upp och att vi krigar i 61 minuter. Vi gör en bra prestation och jobbar vidare på det här, säger Tom Grundén.

Det ska nämnas att KIF hade en A-lagsdebutant i matchen.

Den 18-årige backen Max Olofsson hämtades in från J20 efter att ett par backar fallit bort.

– Max gjorde det väldigt bra. Det var roligt att se honom. Han kommer att växa av det här och tar med sig det in i framtiden, säger Tom Grundén.

Så var alla träningsmatcherna avklarade för KIF:s del. Som bekant är premiären mot Kiruna AIF flyttad till december. Istället är det 7 oktober som gäller i kalender. Då inleder KIF hemma mot Vännäs.

Låt hockeysäsongen starta!

 

Mattias Heikki

 

Förlust mot Enköping trots en bra prestation

 

Surahammar förlorade onsdagskvällens träningsmatch borta mot Enköping. Hemmalaget vann med 5–2 men det är ett resultat som på intet sätt speglar matchbilden.

Surahammar gjorde en på det hela taget mycket solid insats med ett aggressivt försvarsspel och ett anfallsspel som med lite tur och något bättre skärpa hade kunnat ge ett helt annat slutresultat.

Våra killar inledde matchen med hög fart och bra variationer i anfallsspelet och Jakob Forslund gav Sura rättvist ledningen med 1–0 med ungefär fem minuter kvar av första ronden. Samme Jakob Forslund fick i periodens absoluta slutskede matchstraff efter ett mindre handgemäng med Enköpings Adam Rashidi. Ett för oss åskådare rätt svårförståeligt beslut som skulle påverka vårt spel resten av matchen. Jakob Forslund är en center som skapar tyngd i anfallsspelet och när Jakob försvann så påverkades också tränare Juhlins möjligheter att spela ihop formationerna som det var tänkt.

1–0 stod sig perioden ut och det var ett Sura stärkt av självförtroende som kom ut till mittperioden. Spelet från första perioden var fortsatt frejdigt och vi hade flera bra lägen under periodens första fyra minuter. Därför kändes det lite snöpligt när Enköpings Fredrik Lundin kunde raka in kvitteringen efter 4.05 när en rejält skymd Rasmus Helmrich inte såg pucken som slängdes in mot målet. Det här var början på en tung suraperiod där återkommande utvisningar gav Enköping ett spel- och senare även målmässigt övertag.

Efter drygt tio minuter gör hemmalaget 2-1 i powerplay genom Adam Lidström, och bara tre minuter senare utökade Enköping till 3-1 när den puck som Rasmus Helmrich såg ut att ha blockerat pressades ur händerna på Helmrich och in i mål av Johan Eek. Vilda protester från Suramålvakten men inget gehör hos domaren. När sen samme Johan Eek petade in 4–1 för Enköping på en målvaktsretur, också det i powerplay så kändes det om inte avgjort så åtminstone jäkligt surt när spelet från våra killar på det stora hela sett väldigt bra ut och vi spelmässigt ”vunnit” mittperioden. Farten fanns där, viljan att tävla likaså. Men de berömda marginalerna var inte på vår sida och därför fick vi inleda slutronden med ett tremålsunderläge.

Inledningen av tredje perioden såg återigen rätt så bra ut. Tyvärr så bränner vi några riktigt bra lägen och när vi återigen har en spelare i utvisningsbåset så kan Enköping sätta spiken i surakistan när de gör 5–1 på en retur alldeles framför mål. Sura reducerar sedan till 5–2 genom Elias Silfver i spel fem mot tre och har sedan ett par-tre riktigt fina chanser att reducera ytterligare men det var inte riktigt suras kväll. Det blev inga fler mål och matchen slutade 5–2 till Enköping.

Trots förlusten så var tränaren Patrik Juhlin väldigt nöjd med allt utom resultatet.

– Jag är skitnöjd med det här genrepet. Prestationen är där. Vi vårdar pucken på ett bra sätt mot ett snabbare och något bättre motstånd än de lag vi mött tidigare. Killarna tävlar hela vägen och gör väldigt mycket, väldigt bra.

Det var en match med flera ansikten. Vad känner du blev avgörande ikväll?

-Vi gör till och börja med en riktigt bra förstaperiod och leder rättvist efter tjugo minuter. Sen kommer vi till mittperioden där vi börjar bra. Sen kommer utvisningarna och vi blir lite frustrerade över saker som vi inte kan påverka. Det sätter oss lite i knipa och ger Enköping en möjlighet att dra ifrån.

-Genrep är ett genrep. Enköping är ett bra lag så det här var en bra värdemätare för oss inför säsongen som kommer. Vi gör vår bästa match mot det bästa motståndet så här långt och det tar vi med oss. Vi gör mycket bra ikväll, och sen finns det saker vi får jobba vidare på.

Vad tänker du på då?

-Jag tänker på arbetet vi gör framför egentligen båda målen. Situationer där det saknas lite desperation. Nästan alla deras fem mål kommer på returer och det är bitar vi kan rätta till. Samtidigt så har vi några riktigt bra lägen framåt där vi inte heller är desperata nog för att få utdelning. Men på det stora hela såg det väldigt bra ut och jag känner att vi är på rätt väg och att det vi nöter på träningarna börjar ge resultat.

Vi i webredaktionen delar Patriks uppfattning och känner trots en svidande förlust ändå en positiv känsla och en förväntansfull entusiasm inför hemmapremiären den 4/10 mot Borlänge HF. Vi säger det igen. Det är något riktigt bra på gång och vi tror att killarna kommer överraska många motståndare i vinter.

Enköping SK – Surahammars IF 5-2 (0-1, 4-0, 1-1)
Suras mål: Jakob Forslund och Elias Silfver


Text: Mattias Forsberg

Seger i Tranås, 1-2

Det blev seger i näst sista träningsmatchen borta mot Tranås, en match där Dalen fick mycket träning i Boxplay. Det gjorde man utmärkt, första målet gjorde Linus Tjulander i just denna spelform, 14:50 i första. Tranås kvitterade genom Max Rapp. I Tredje avgör Lukas Fredin 11:50 i Powerplay. Sista träningsmatchen är hemma på söndag mot Mariestad.

Foto: Peax Svensson

Vinst mot Mörrum i kvällens träningsmatch!

KRIF vinner ikväll borta mot Mörrum med 4-1.

Målskyttar i KRIF:

#11 Jakob Ringsby
#52 Gabriel Johansson
#64 Eddie Levin
#24 Hampus Roos

Imorgon tar vi nya tag borta mot KHK, nedsläpp 19:00.

Alltid Oavsett!

Ny samarbetspartner!

KRIF har slutit ett samarbetsavtal med Cell Solar Nordic AB.

Cell Solar är ett solcellsföretag som hjälper villaägare, lantbrukare, företag och föreningar i Sverige att investera i solcellsanläggningar till sina tak.

Läs mer på https://cellsolar.se/om-oss/

Tillsammans är vi starka!

Frick inför derbyt

Johan Frick är urBoisaren som kommer få ta ett stort ansvar i laget säsongen som kommer då flera av de andra trotjänarna valt att lägga rören på hyllan. Han har också startat säsongen riktigt bra, men i senaste matchen mot Dalen så åkte han på en riktigt ful tackling och fick utgå. Hemsidan ringde upp och kollade läget och bad honom berätta lite om sin nya, större roll och tankar inför morgondagens Derby.

Hur är det med dig?

Det blev en tackling i ryggen och jag kom in i sargen olyckligt. Jag har jobbat under dagen men tar det lugnt och blir borta den här veckan från hockeyn. Så tyvärr blir det inget derby imorgon. Man ska ju hålla en lång säsong är det tänkt.

Hur upplevde du tacklingen?

Backen kom i hög fart bakifrån och jag ska göra en reverse och kommer då lite lågt och med hans kraft så kommer tacklingen olyckligt, Så kombinationen av han hög fart, oschysst tackling och att jag blev låg gjorde att det blev olyckligt.

Hur upplevde du matchen?

Lite fram och tillbaka, stundtals sitter det bra och ibland slarvar vi och håller oss inte till det vi pratat om. Men när vi håller oss till det vi sagt och håller i puck och jobbar ner Dalen så gör vi det riktigt bra. Som vid Lindéns mål som är ett riktig bra anfall följt av en snygg prestation som gav mål.

Just detta att ni lyckas vända i tredje, är det viktigt?

Det ger ett tecken på att vi är starka och bra tränade. Ett kvitto på att trots att vi har en väldigt tung träningsvecka och en tempostark match mot Karlskoga ändå kan vända i tredje, det är ett tecken på styrka i laget.

Fyra rutinerade stomspelare har lämnat vilket lägger mer ansvar på dig. Hur axlar du det?

Det är klart det blir mer för oss som varit här ett tag att ta ett steg fra, och ta över, men man måste vara sig själv och inte hoppa in i något man inte klarar av. Det blir mer att man pushar och trycker på saker man lärt sig är viktig att inte tumma på.

Det är fyra spelare med stor aura, stor personlighet som lämnar och jag inbillar mig att det måste bli ett stort tomrum i omklädningsrummet efter dom. Hur funkar det där?

Deras personligheter var från dom, ”Thörn” kom alltid in och drog ett skämt och Engqvistarna och Eddie hade sina sätt, men vi har väldigt många andra individer som gillar att hålla låda ta plats och som också varit med förr. Nu hörs dom mer kanske men det sköna tugget är detsamma. Vi har så mycket sköna gubbar i laget så skulle det bli tyst skulle jag bli VÄLDIGT förvånad.

Ni har fyra juniorer som kommer upp, fyra helt nya och dessutom ett par som kom in sent under förra säsongen. Hur gör man för att dom ska komma in i gruppen och har dom gjort det?

Det har dom och det är stor cred till hela laget och ledningen, alla har öppnat upp och välkomnat dom nya och dom har också bjudit in till att prata och tjata med dom. När dom öppnar upp är det ganska lätt faktiskt och då är det lätt att få ihop en grupp, Sedan är alla olika, vissa tar mer för sig och andra mindre, men det lär man sig snabbt vad de vill ha för roll. Men det är mycket trevliga och sköna personer alla som kommit.

Pratar du mer på isen nu för att styra upp de unga?

Jag gillar att prata på isen, det hjälper mig själv också. Pratar jag och den jag pratar med pratar så sprider sig snacket på isen och det underlättar spelet kopiöst mycket, det är viktigare än många tror det är. Så jag snackar inte mer i år, jag har alltid gjort det. Ropar man något så är det ett tecken på att du är vaken och med.

Du kan inte spela imorgon, men får du ändå följa med och titta?

Jag åker med och är med runt laget, jag har inte hört något annat, jag håller mig runt laget. Det är svårt att hålla sig därifrån. Det är en sak att se på tv och en helt annan att se på plats, så jag är gärna med och kollar.

Vad säger att det inte blir samma debacle som senaste derbyt (3-8-förlust)?

Vi har kommit upp ett par steg på slutet och börjat få ihop vårt spel, Sedan kan vi också ta med den matchen och att det inte får se ut så igen. Där fick vi bevisat att vi inte är bra om vi inte är vakna, speciellt i ett derby, annars kan det gå fort.

Det är inte så att Skövde är ett bättre lag än er?

Absolut inte! Jag tycker vi ska vara det bättre laget. Våran grupp talar för oss och jag tycker vi har en spets och en bredd i laget som inte Skövde har.

Avsluta med ett tips!

Då vinner vi med 4-1.

 

Av Krister Holm

Foto Anna Engström

Lär känna #54 Hannes Lindström

Dags att lära känna den storväxte backen #54 Hannes Lindström lite bättre.

Se intervjun i videospelaren nedan.

Kvällens träningsmatcher

Onsdag och det visas flertalet matcher på ATG Hockeyettan play under kvällen. 

Sju träningsmatcher med matchstart för samtliga 19:00. Bland annat så åker nykomlingarna Sundsvall österut för att möta Östersund.

19:00 Mörrum Hockey – KRIF
19:00 Tranås – HC Dalen
19:00 Kumla – Forshaga
19:00 Östersund – Sundsvall
19:00 Troja/Ljungby – Borås
19:00 Huddinge – Sollentuna
19:00 Enköping – Surahammar

Redaktör Maria Bergström

Hudiksvall står som seriesegrare – Tror tränarna

En tuff och jämn säsong där Hudiksvall står som segrare väntar ATG Hockeyettan Östra. Det är vad tränarna tippade när de möttes upp för upptaktsträff.  

Under onsdagens upptaktsträff i Stockholm för ATG Hockeyettan Östra så var det flertalet lag som nämndes när det var dags att tippa serievinnaren. Lag som Huddinge, Strömsbro, Vallentuna och Visby/Roma nämndes av några, men det lag som flest tränare tror tar hem serien är Hudiksvall.

– Det är många lag som ser starka ut. Jag tror det blir en väldigt bra serie, säger Visby Romas tränare Hans Särkijärvi.

Det tippade seriesegrande Hudiksvalls tränare Per Ljusteräng ställer sig dock ödmjuk inför resultatet.

– Jag tror att vi har en bra grupp på gång, men vi har ett ganska ungt lag med en medelålder på strax över 22. Men med det sagt så är vi inte heller helt oerfaret som man kanske förväntar sig när det är så pass ungt. Jag tror att vi kommer bli bra tillslut, så får vi se hur fort det går, säger Per Ljusteräng.

Unga trupper
Det är fler lag i serien som står inför en säsong med en ung trupp. Nyköpings tränare Lenny Eriksson pratar om en treårsplan för att på sikt låta truppen växa till ett starkt motstånd. Även Hammarby står inför en säsong med spelare som gör sin första seniorsäsong.

– Synkar vi och spelar vårt bästa jag så kan vi egentligen slå vilket lag som helst. Men både nackdel och fördel med ett ungt lag är att det kan vara höga toppar och djupa dalar. Så vi kommer nog få se ett Hammarby som gör något skarpt ibland, men som kanske åker på någon plump ibland också, och kanske hamnar i mitten av tabellen, säger Hammarbys tränare Filip Algeman.

Målsättningar
Flertalet klubbar siktar högt den här säsongen. Enköping är en av dem som har som målsättning att ta sig till Allettan.

– Vi vill etablera oss som ett lag i toppskiktet i Hockeyettan, säger Enköpings tränare.

Även Sollentuna är fokuset inställt på att ta sig långt i år.

– Vi är väldigt beroende av att vara fysiskt väl förberedda och vara jobbiga att möta. Kollektivet är A och O för oss för att bli framgångsrika och vinna matcher, så det är press över hela isen, menar Sollentunas tränare Magnus Jansson.

Imorgon är det dags att avrunda upptaktsträffarna för den här säsongen. Då blir det en sändning från Karlskrona för ATG Hockeyettan Södra med start 13:00 på vår playkanal.

Redaktör Maria Bergström