Vi presenterar årets kaptener

Inför säsongens första match presenteras årets kaptener. Det är en rutinerad kaptenstrio som även hos nya coachstaben får fortsatt förtroende att leda laget genom en ny spännande säsong. Här presenterar Niclas Högberg killarna med sina ord.

Assisterande kapten: Fredrik Lindström

Linkan gör sin 6:e säsong i Tranås. En professionell idrottare och ledartyp som har ordning och reda på det mesta. Pratar mycket med laget och coacherna, frågor och synpunkter som alltid är för lagets bästa. En vältränad och seriös kille med helt rätt karaktärsdrag. Jag ser både Linkans betydelse för laget och lagets betydelse för Linkan. En person som representerar oss som grupp på ett föredömligt sett.

Assisterande kapten: Albin Torstensson

Fostrad i dessa korridorer med TAIF i blodet. Debut i A-laget säsongen 11/12. Gått en lång väg till den spelare han är i dag. Jobbat hårt, tränat hårt och växt för varje säsong. Torsten är inte pratkvarnen i gruppen men han har ett vakande öga på alla. En lugn, trygg och seriös idrottsman som står för de värderingar föreningen har. En förebild för TAIF som förening och en av våra kaptener i A-laget.

Lagkapten: Filip Pettersson

Moderklubben är Tranås AIF, A-lags debuterade 08/09. Efter några års utflykt gör nu Filip sin fjärde raka säsong i TAIF. Filip är en tävlingsmänniska, känslomänniska och pådrivare. I stort sett alla samtal jag har med Filip börjar med TAIF och vikten av att vara VI! Filip har TAIF i blodet och för Tranåsandan vidare i A-lagets omklädningsrum både på det sätt han är i rummet och på isen. Filip leder laget som kapten för 4:e året i rad.

Mina intryck såhär i inledningen är att vi har en stark och väl sammansatt grupp med killar som varje dag kommer till jobbet och varje dag kommer lite närmare varandra. Vi är i startgroparna på en ny säsong. Man lever tätt ihop och går genom både framgång och motgång tillsammans. Jag ser lagkaptenerna som en viktig post och jag är mycket nöjd med valen och att dessa killar vill fortsätta leda laget in i en ny säsong.

Ikväll spelas första träningsmatchen för A-laget

Ikväll är det äntligen dags för A-laget att komma in i matchandet inför säsongen 20/21. Första matchen spelas på bortaplan när man möter Segeltorp.
  -Det ska bli intressant att se vad våra träningar har gett inför första matchen och spännande att se våra nya spelare i matchsituation och även våra juniorer som gör sina första matcher i A-laget, säger Peter Nylander

De som saknas idag är: Christian Blomqvist, Fabian Lundh, Björn Jonason, Oscar Bergkvist samt Robin Carneholm.

Extraspelare från J20: Jesper Karlsson

Antalet tillåtna åskådare på plats är 50st och de biljetterna är slutsålda. För er som vill se matchen kan ni köpa den här: https://play.staylive.se/segeltorpsif/l/28897 (använd Google Chrome som webbläsare)

Stor genomgång av senaste nytt i KIF

Släng brassestolen och torka av er solkrämen.

I morgon är sommaren officiellt över.

I morgon är ishockeyn tillbaka.

Hemsidan tog ett långt snack med sportchefen Henrik Törmä. Här är senast nytt om…ja, i princip allt inom Kiruna IF just nu.

Nu är semestern över för hemsidans skribent. När det börjar dofta ishockey börjar det per automatik att klia i fingrarna.

Jag vet vad ni undrar över så vi kör en rak fråga-svar med Herr Törmä.

Spänn fast er.

Alla nya ansikten är på plats i Kiruna, hur skulle du summera tiden från att ni gick på is till nu?

– Vi skulle ha gått på is 3:e augusti men det försköts till 12:e på grund av isproblematiken i Lombia men jag tycker inte att det har påverkat vår försäsong nämnvärt. I och med att serien är framskjuten tre veckor har vi gott om tid på oss, så det känns lugnt.

Hur har ni lagt upp träningen?

– Under vecka 33 och 34 har det varit andra aktiviteter i hallen, som konståkningsläger och hockeycamp. Från och med den här veckan har vi kunnat köra fullt med våra ordinarie istider. Vi har sett till att alla har kommit igång på is och att alla spelare har kommit in i sin utrustning. Vi har haft intensiva pass för att få igång kropparna och hitta skridskoåkningen och timingen. Men det har inte handlat om att hitta spelsystem ännu, det kommer senare. Det känns skönt att ha gott om tid på sig så att grabbarna kan lära känna varandra på och utanför isen.

Vi har bytt tränarpar, ser du några skillnader nu?

– Sergei är ju en helt annan personlighet och en helt annan individ än Robert Lahti. Men pratar vi om spelet i sig så kommer det inte att innebära någon revolutionerande förändring i vårt sätt att spela. Det är ingen slump att det är just Sergei som tar över det som jag och ”Robban” har byggt upp. Vi vill bibehålla vår identitet i Kiruna IF. Vi vill fortfarande vara seriens jobbigaste lag att möta, det ska kosta att ta poäng av Kiruna IF.

Vad tänker du inför DM?

– Piteå drog sig ur på grund av coronakrisen så det flyttades till Haparanda. Piteå och AIF har dragit sig ur så det är tre lag som gör upp, Kalix, Boden och vi. Förbundet har gått ut och sagt att det är viktigt att DM genomförs och jag tycker att det är viktigt att vi klubbar också är med och representerar när förbundet har beslutat att det ska spelas. Det kommer att bli dubbelmöten, två gånger 60 minuter. Viktiga matcher som ingår i vår försäsongs-matchplan.

Vilka andra träningsmatcher har vi inbokade?

– Vi möter Luleå J20 borta 5 september, Boden hemma 13:e och sedan har vi genrepet borta mot Narvik 23 september. Det blir en bra värdemätare för oss mot ett Getliga-lag som ser spännande ut på papper. Och då ska vi båda vara i slag att starta serien.

Är det här en risk att det blir för få matcher?

– Nej, absolut inte. Vi har haft ett möte med kaptensgruppen och la ganska tidigt upp schemat. Spelarna kände att de kanske inte ville resa så mycket nu inledningsvis och vi kände att det här är en lagom nivå att lägga det på.

Blir seriepremiären 3 oktober mot AIF, med tanke på coronaläget?

– Ja, så är det sagt. Vi har inte fått några andra besked så vi utgår från att det blir nedsläpp i Lombia 3 oktober.

Du sa under Hockeygalan att ytterligare två spelare ska in i truppen, hur ser läget ut?

– Ja, ena dagen är man nära med en spelare och nästa är man inte aktuell längre. Det är en väldigt speciell marknad i år. Det finns många spelare som är intresserade av att komma hit och i det här läget gäller det att vara lite kall. Vi har två platser kvar att fylla, med en back och en forward, men vi har ingen panik eftersom det fortfarande är långt till seriestart. När premiären kommer ska alla vara på plats.

Jag ser att Anton Elenius har lyfts upp i truppen på Elite Prospects…

– Ja, det stämmer. Det vi har sett av Anton på is och på fysen tycker vi ser bra ut. Han kommer få chansen att spela till sig ett kontrakt med A-laget. Han kommer att vara med under DM i helgen.

Ok, låt oss gå igenom spelarna från förra årets trupp, vi börjar med Anthony Paskaruk, är han borträknad?

– Jag skulle inte säga att han är helt avskriven men honom får vi återkomma med.

Herman Åstrand?

– Han fick ett kontraktsförslag av oss men han har valt att flytta hem till Gävletrakten för att bo närmare sin familj.

Henrik Märsk?

– Han har skrivit på för Tyringe och är borträknad.

Finländarna?

– Vi har inte haft någon dialog med dem till dags dato. Ingen av dem har skrivit på för någon ny klubb ännu.

David Krekula?

– Varken han eller jag har gett upp hans hockeykarriär. Han har rehabtränat sina höfter under hela sommaren. Planen var att han skulle göra ett försök och den dagen han är redo så är han så klart välkommen till oss och göra det. Vi har en dialog hela tiden.

DM drar igång i morgon, lördag. KIF ställs mot Boden klockan 15.00 och Kalix 18.00.

Hela schemat hittar du här.

https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Schedule/11786

Som sagt, sommaren är över.

 

Mattias Heikki

Gillar du Mattias Heikkis texter på hemsidan?

Visa det genom att swisha en liten slant till KIF.

123 601 38 41

Oxarnas ordförande lämnar över grillkolspengar

Mariestad BoIS Hockey i samarbete med Supporterklubben Oxarna har en Supporterspelarinsamling. Idag på morgonen var Oxarnas nytillträdde ordförande Gustaf Bobeck i Mariehus Arena och lämnade över pengarna de fått in då de sålt grillkol under sommaren till klubbchef Jonny Odhner. Mariestad BoIS Hockey tackar för dessa pengar. Hemsidan passade på att prata lite med Gustaf.

Du har suttit med i Oxarnas styrelse några år nu och på årsmötet nu i augusti blev du vald till ordförande. Kan du presentera dig själv lite?

Mitt namn är Gustaf Bobeck, ny ordförande i Supporterklubben Oxarna, 38 år och jobbar på Mariehus som vaktmästare. Jag är hockeyfarsa och har i många år haft ett brinnande intresse för BoIS.

Vi går över och prata om den biten som vi egentligen är här för, Supporterspelarinsamlingen. Det är ett samarbete mellan BoIS och Oxarna.

Ja vi har ju kört insamlingar i några år. Först när vi fick in Douglas Lögdal. Sedan var det något år emellan då vi inte hade insamlingen och nu förra säsongen fick vi in Lukas Söderlund och Joel Werner via insamlade pengar. I år tyckte både vi och BoIS att vi skulle köra igen. Vi har suttit i möte och kommit fram till hur vi skulle lägga upp det. En av de sakerna var att vi i Oxarna skulle börja sälja grillkol. Vi kom fram till att det borde vi kunna tjäna lite pengar på. Vi lyckades sälja 149 stycken påsar så det blev ju bra.

Vad blev det i pengar in till insamlingen?

7500:-

Det är pengar ni överlämnar idag.

Ja det är det!

Har ni fler idéer på hur vi ska få in mer pengar?

Det finns alltid idéer. Ingen säljgrej nu direkt men vi har pratat om att vi kanske ska sälja grillkol även nästa år men börja lite tidigare innan folk har börjat grilla. Så jag vill säga till folk att inte köpa grillkol nu i höst utan köp i vår istället.

Med dessa 7500:- så har vi i dagsläget fått in över 50000:- i insamlingen. Hur känns det hittills tycker du?

Det känns bra! Över 50000:-  är bra. När vi samlade in till Dogge (Douglas Lögdal) tror jag vi fick in 54000 kr om jag inte minns fel. Förra året fick vi in jättemycket pengar men vi i Oxarna samlade in 36500:- av dem. I år flyter det på bra men det klart att vi alltid behöver mer. Det är inte jättelångt kvar till nästa nivå som är 60000:- där det blir utlottning av ett pris bland alla som har skänkt.

Vi kan ju nämna att det är Oliwer Fjellström som är supporterspelaren.

Ja det är det. Honom har vi inte fått se på plats ännu men det är både bra och dåligt. Man blir ändå mer sugen på hockey när man inte får gå hit.

Då får vi hoppas att supportrarna är beredda att skänka ändå mer och information om hur man gör finns på BoIS hemsida.

Ja precis, så är det.

av Susanna Johansson

Länk till informationen om hur man kan vara med och skänka till insamlingen KLICKA HÄR

 

 

 

Fredagsläsning: Daniel Fahlström

Nyköping spelade i veckan sin första träningsmatch för säsongen när Vimmerby HC vann på Rosvalla med 1-5. NSK-målet gjordes av nyförvärvet David Ojamäe som visade pigga intentioner. Efter en trög första period kom hemmalaget upp bättre under de avslutande perioderna och i den tredje var man det bättre laget sett till mängden chanser. 

Hemmakassen vaktades av Daniel Fahlström som säkerligen kommer vara en viktig pusselbit kommande säsong. Denna vecka har vi stämt av vad Daniel har att säga om sin första säsong i Nyköping och vad han tror väntar under 2020/21. God läsning!

 

Du valde att förlänga ditt kontrakt inför den kommande säsongen, vad gjorde att valet föll på att stanna här i Nyköping?

-Den stora anledningen till att jag förlängde kontraktet var för att jag tror på den nya satsningen som föreningen gör tillsammans med Lenny Eriksson. Jag hade andra anbud och förslag på bordet men när jag väl skulle bestämma mig för att skriva på ett  nytt år här så kändes det 100% rätt. Jag och sambon trivs också väldigt bra i stan vilket förenklade beslutet.

Hur skulle du beskriva ditt första år i NSK, vilka positiva bitar har du tagit med dig och vad ska göras annorlunda under den nuvarande säsongen?

-Det första året var extremt lärorikt. Vi hade en ganska stor press på oss i början av säsongen med dom mål vi gick ut med inför säsongsstarten. När vi sedan inte uppfyllde dom målen så var det väldigt jobbigt mentalt för många men efter jul lyckades vi vända på allt och efter det tycker jag vi gör det klart godkänt som vinner fortsättningsserien, vilket i sin tur tog oss till playoff. Framförallt den erfarenheten tar jag med mig, att det går att vända motgång till framgång.

Inför i år har du fått en ny sparringpartner i form av Sebastian Wagner från J20, som du kommer kampa om målvaktsspaden med. Hur har samarbetet fungerat i uppstarten?

-Precis, samarbetet mellan mig och ”Sebbe” fungerar väldigt bra. Vi sparrar varandra och vi tävlar på en bra nivå på träningarna.

Motiverar det något extra att ha ett på förhand större ansvar som mer rutinerad och etablerad målvakt?

-Ja det tycker jag, ansvar tycker jag är kul och det var en anledning till att jag skrev på för en säsong till i NSK-tröjan. Att få förtroende och ansvar gör förhoppningsvis att jag och föreningen utvecklar varandra ytterligare.

Nyköping har fått flyttat tillbaka till den östra serien, en serie du känner väl till efter åren i Huddinge. Vad förväntar du dig från årets serie?

-Exakt, så är det. Jag tror jag har 6-7 säsongen i den östra serien när jag spelade i Huddinge. Serien är ofta ganska ojämn med några bra, stabila topplag och några mindre bra lag i botten av tabellen. Men i år verkar det på pappret iallafall, finnas fler lag som satsar mer så jag tror serien kommer vara jämnare än någonsin. 

Hur tror du det kommer kännas att möta just Huddinge för första gången?

-Självklart kommer det vara annorlunda och någonting speciellt att möta Huddinge och komma tillbaka till Björkängshallen. Förhoppningsvis får vi tre poäng med oss därifrån också.

I serien finns flera etablerade toppföreningar, vilka chanser tror du NSK har att förbättra fjolårets PO1-placering med den nybyggda truppen?

-Jag tror att vi har goda chanser att nå en playoff-plats. Men vårt delmål är att ta oss till Allettan för första gången i föreningens historia och sedan tar vi säsongen därifrån.

Avslutningsvis, vad kommer Rosvalla-publiken få se för lag under säsongen 2020/21?

– Ni på läktarna och framför skärmarna hemma i soffan kommer få se ett extremt hårt arbetande lag där alla slitet för varandra. Vi hoppas att vi tillsammans skapar något att komma ihåg framöver!

Lösbiljetter till FBK – Mora släpps 10:30 idag!

Idag släpper vi kvarvarande biljetter till matchen mellan Färjestad BK och Mora IK.

Se mer info om pris och hur det går till på Forshaga Hockeys Facebooksida när inlägget publiceras kl. 10:30!

www.facebook.com/forshagahockey

 

 

Säsongspremiär ikväll mot självaste Juniorkronorna!

Foto: Kent Lundqvist, Lokalsport.nu

ESK spelar ikväll sin första träningsmatch för säsongen och ställs då mot Juniorkronorna hemma i Bahcohallen.

ESK som spelar i ATG Hockeyettan spelar ikväll sin första träningsmatch och inte mot vilket lag som helst. Det svenska J20-landslaget Juniorkronorna avrundar sitt träningsläger i Uppsala med en match mot ESK.

Även i årets upplaga av Juniorkronorna kryllar det naturligtvis av unga SHL-stjärnor i truppen. ESK lär få en tuff uppgift att ta sig an talanger som tex Alexander Holtz (Djurgården), Lucas Raymond och Karl Henriksson (Frölunda), Noel Gunnler (Luleå), Albert Johansson (Färjestad) med flera.

Tyvärr kommer ingen publik att ha tillträde till matchen utan man hänvisas till webbsändningen på svenskhockey.tv.

Kvällens gäster spelade så sent som igår kväll mot Allsvenska Almtuna IS och vann med 4-2 (1-2,1-0,0-2) där bla. Holtz gjorde två av målen.

Anders Löfgren, Lokalsport.nu

Dalen – Borås 3-4

Det blev en övertidsförlust för Dalen i den andra träningsmatchen, Borås vann på övertid med 4-3.

Dalens målskyttar, Adam Hirsch, Henrik Neubauer och Jesper Thörnberg. Borås mål gjordes av William Svensson, Ludvig Jansson, Philip Svensson och Henrik Eriksson. Matchen i repris samt Highlights finns på DalenTV

 

LAPE förlänger samarbetet med Hammarby Hockey

Hammarby Hockey är mycket glada för att LAPE valt att förlänga samarbetet.

LAPE med Michael och Fredrik Landeskog har varit verksamt i sin bransch, bygg – med fokus på bygghissar,  i mer är 55 år. De har också varit en trogen sponsor till Hammarby Hockey i många år, och vi är naturligtvis mycket glada att kunna förlänga samarbetet

Läsa mer om LAPE och kolla in alla häftiga referensobjekt på deras hemsida

Nu tar vi föreningen till nya hissnande höjder!

Bra start för Simon Eriksson

Det blev en såväl resultat-som spelmässig uppryckning i gårdagens drabbning jämfört med den första. En av de tongivande bakom var Simon Eriksson, tvåmålsskytt och med fin intensitet i spelet.

Simon: 4-1-seger och vilken skillnad på match jämfört med första matchen (förlust mot Skövde med 3-8).

Ja verkligen! Det var skönt att kunna studsa tillbaka efter den dåliga insatsen. Vi snackade om att vi skulle komma in med en helt annan inställning jämfört med förra matchen och det tycker jag vi gör också.

Ja ni täckte mer skott på de första 10 minuterna än vad ni gjorde på hela förra matchen!

Ja det var en helt annan inställning idag, superkul att vi kunde komma upp så.

Hur kan det vara sådan skillnad?

Det var nog mycket att det var Skövde på andra sidan, det var första matchen för säsongen och vi har många nya som inte riktigt vet vad det innebär med ett derby, medan Skövde har kvar många spelare som vet vad det innebär och då blev det nog en liten chock. Sedan gav den nog en liten väckarklocka åt alla också, att man måste steppa upp.

För egen del då: Du gjorde två mål mot Skövde och två mål idag, du har verkligen startat upp säsongen på ett bra sätt!

Ja det har studsat rätt. Men tre stycken har kommit i powerplay och där hade vi ju jäkligt bra stäm redan ifjol så det är inte så svårt. Jag står framför mål och så kommer puckarna till mig, det är inte så svårt.

Jo kanske det, men det fjärde, vilken rackarrökare! Stenhårt stolpe in!

Ja den var fin! Det var roligt. Jag vill gärna skjuta oftare för jag tycker jag har ett helt ok skott, men det blir inte så ofta. Jag får försöka komma till skott oftare efter det här, hehe!  Men jag befinner mig ofta framför kassen och där blir det inte så många lägen att skjuta. Men jag får försöka komma upp lite i banan kanske.

Du ska enligt uppgift ha tränat på rätt bra i sommar, stämmer det?

Ja jag har kört på väldigt bra i sommar tycker jag, det blev en lång sommarträning då jag körde igång direkt egentligen. Jag har inte gått upp så mycket i muskler, jag har faktiskt gått ner 2-3-kilo, men det är mer uthålligheten, att jag orkar mer.

Du spelar i en kedja med Erik Olsson och Adam Willig, en riktigt tung kedja. Motståndarna får passa sig när ni är inne!

Ja det är jäkligt kul att spela med dom. Vi är rätt lika alla tre och det känns som att det blir samma lir som ifjol med bröderna, vi är ettriga och starka alla tre. Så det har känts jäkligt bra den vecka vi spelat tillsammans.

Ni älskar också att tacklas!

Ja det är roligt att se en backrygg och få smälla på lite, sånt är kul.

Vad gör ni bra i dagens match?

Det är för det första en helt annan inställning både på isen och i båset. Så framför allt det och att vi är noggrannare och mer disciplinerade på linjerna.

Jag upplevde också att ni spelade mycket tightare, mot Skövde var ni utspridda över hela banan kändes det som.

Ja det var helt annorlunda verkligen. Det blir en helt annan trygghet också när man vet var man har de andra gubbarna. Nej, det var stor skillnad.

Vad betyder det att ni kunde kliva tillbaka efter en så medioker insats, det var många som dissade er rätt kraftigt?

Jo med all rätt också, det förstår jag att dom gjorde. Det var jätteviktigt för självförtroendet att få veta att vi är med. Vi ska vara ett topplag och då är det skönt att känna att vi är med, men också för de nya killarna att känna att de håller på den här nivån. Vi har något bra att bygga vidare.

Jag utsåg dig till matchens lirare med dina två mål men också bra spel. Om du skulle lyfta fram några andra, vilka skulle det vara?

Jag tycker det är många som gör det bra. Sandberg gör det jäkligt bra som vanligt i kassen. Collberg gör det bra bakifrån och det är fler som gör bra matcher men dom är väl de som var allra bäst.

Hur har stämningen varit i laget efter debaclet mot Skövde, har det varit dämpat eller har ni kunnat hålla uppe humöret och sammanhållningen ändå?

Jag tycker ändå det varit lugnt, det var första matchen bara och inget som kommer spegla hur säsongen kommer att se ut. Men visst var det besvikelse de första dagarna efteråt, att förlora och mot Skövde dessutom är inte ok, speciellt inte med tanke på sättet vi förlorade på. Men sedan hade vi teambuilding på Brommö och kom ihop bra så nu har vi släppt detta.

Då hoppas vi att denna match mer avspeglar hur det kommer att se ut under säsongen snarare än den första!

Ja det tycker jag vi ska se det som, det hoppas jag verkligen!

Foto: Anna Engström

Av: Krister Holm