Här kommer några reflektioner och tankar om det avbrutna ATG-avtalet och vad det innebär för Tranås AIF Hockey från klubbchef Stefan Fransson.
Ett mycket tråkigt besked så klart och som kommer vara väldigt kännbart för oss. Vi som många andra föreningar känner stor besvikelse, det fanns verkligen stora möjligheter med detta avtal för oss alla lag i Hockeyettan men också för ATG med en liga som verkligen vuxit, blivit attraktiv och som berör så många supportar med sitt engagemang. Vi producerar blivande landslagsspelare och skickar spelare högre upp i systemet.
Sedan 2012 när Hockeyettan bildades i liten skala och med små medel så har ligan verkligen gjort enorma framsteg och växt fram som en engagerad organisation och en liga med 46 lag. Att komma intill en så stor partner som Hockeyettan gjorde med ATG är bara det otroligt stort. Vi som liga kunde skapa oss bättre förutsättningar och möjligheter och verkligen närma oss Hockeyallsvenskan och SHL. Vi är ju som bekant 46 lag som ska dela på kakan och vi ska också komma ihåg att SHL och Hockeyallsvenskan bara är 14 lag!
Något mer positivt som Hockeyettan har arbetat med under de sista åren är att de förhandlat fram att vi Hockeyettan-föreningar får lite utdelning om vi skickar spelare högre upp i systemet via NHL-ersättningarna. Jag vill verkligen lyfta fram det jobb styrelsen i Hockeyettan gjort för ligan. Numera en liga som man pratar om och som inger respekt.
För oss som lojal förening till Hockeyettan som skrivit på avtalen som krävdes så kommer vi tappa stora intäkter som inte vi kan hitta i Tranås, för oss krävdes det väldigt lite arbete för att få dessa intäkter till vår förening. Vi har fullt förtroende för Hockeyettan som ligaorganisation och för deras arbete. På vårt senaste årsmöte så var alla föreningar överens om att ligaorganisationen fick förtroende att förhandla fram ett lukrativt avtal som var på gång.
Ibland som i det dagliga arbetet när något nytt skapas så kanske man får offra lite i början innan det börjar ge frukt. Jag tror verkligen att det som var påbörjats hade gett oss otroligt stora möjligheter i framtiden. ”Pay Per View”-sändningarna har gett oss större intäkter och en ökning mot förra säsongen. Vi är väldigt nöjda med intäkterna vi fått från Hockeyettan för att vi följer riktlinjerna som vi accepterat i avtal. Det betydde mycket för vår verksamhet och som nu kommer påverkas negativt.
Det känns väldigt beklagligt med detta som hänt och att två föreningar och Corona-pandemin som är en världskatastrof har skapat detta tråkiga slut med ATG/Kanal 75. Känns som en väldigt enkel väg ur avtalet.
Jag hoppas vi går stärkta ur detta som liga och hittar en ny samarbetspartner som tror och vill utveckla och samarbeta lojalt med Hockeyettan. Sveriges mest engagerade liga!
Hockeyhälsningar
Stefan Fransson
Klubbchef, Tranås AIF Hockey
Asplöven
Boden
Borlänge
Enköping
Falu IF
Forshaga
Hudiksvall
Kalix
Kiruna IF
Lindlöven
Norrtälje IK
Piteå
Sollentuna
Strömsbro
Sundsvall
Surahammar
Vallentuna
Väsby IK
Wings
Örnsköldsvik
Boro/Vetlanda
Borås
Dalen
Grums
Grästorp
HC Vita Hästen
Hammers
Hanviken
Huddinge
Järfälla HC
Karlskrona HK
Kungälvs IK
Mariestad
Mjölby HC
Mörrum
Tingsryds AIF
Tranås
Troja/Ljungby
Tyringe
Västerviks IK


