Gör som Rebecka och Mattias – köp din bil hos Karlskrona Bilcenter

I dessa Corona-tider vädjar Mörrum Hockey till allmänheten att fortsätta handla och gärna hos våra sponsorer. 

Gör som Rebecka Dahlbom och Mattias Jakobsson från Växjö som köpte en Volvo V70 hos Karlskrona Bilcenter och vi inom Mörrum Hockey erhåller 3 000 kr mot uppvisande av Guldbiljett.

Vi uppmanar också alla att göra som Goisaren Mattias Ströberg gjorde nämligen som tipsade Rebecka och Mattias om detta erbjudande som ger en win-win för alla parter. Tusen tack Mattias Ströberg!

Är du intresserad av att byta bil? Innan ni far bort till Karlskrona Bilcenter ta först kontakt med [email protected] eller tfn 0760247462.

Dessutom finns Guldbiljetter för avhämtning på kansliet under öppettider måndag, onsdag och fredag mellan 09.00-12.00.

Tveka inte att besöka https://www.karlskronabilcenter.se/

Linkan är klar!

I kväll kan vi presentera en riktigt tung kontraktsförlängning – Fredrik Lindström är klar för en fortsättning i klubben.

Fredrik är av många ansedd som en av Hockeyettans bästa backar och många är förundrad över varför han inte spelar högre upp i systemet. Det hindrar dock inte Fredrik från att skriva på för ytterligare ett år i Tranås, vilket vi såklart är oerhört glada över!

Fredrik bidrar med rutin och trygghet i försvaret men är även ett mycket stort hot framåt (7 mål, 26 assist föregående säsong).

Kul att fortsatt få ha dig i laget, Fredrik!

Patrik Juhlin förlänger med Surahammars IF

Patrik Juhlin stannar som huvudtränare i Hockeyettanklubben Surahammars IF även säsongen 2020/21. Det blev klart under tisdagen. Patrik Juhlin som kom in och skulle hjälpa föreningen i kvalet fick knappt nosa på uppdraget innan det avbröts.

Det var glada nyheter som nådde webredaktionen strax efter lunch på tisdagen. Det som många i och kring föreningen gått och hoppats på i några veckor blir nu verklighet. Den rutinerade Patrik Juhlin har alltså valt att förlänga samarbetet med föreningen och skrivit på som huvudtränare även för kommande säsong.

Det var många i hockeysverige som höjde lite på ögonbrynen när Surahammars IF, efter en miserabel säsong i botten av Hockeyettan Västra och med avhopp från tränarna Conny Grundström och Daniel Carlsson lyckades knyta till sig tränarduon Patrik Juhlin och Henrik Andersson Tervald inför kvalspelet som skulle avgöra föreningens framtid i Hockeyettan.

Det andades en hel del optimism i den klassiska bruksklubben när kvalspelet tog sin början. Efter segern hemma mot Hallstahammar (6-3) var många både glada och nyfikna på hur Juhlin och Andersson Tervald skulle lyckas leda laget vidare på den inslagna vägen. Tyvärr kom ett virus emellan och kvalspelet avslutades plötsligt med Surahammar kvar i Hockeyettan.

Men nu står det alltså klart att Patrik Juhlin blir kvar i Surahammars IF och vi är så klart nyfikna på vad det var som fick Patrik att skriva på för en ny, och den här gången hel säsong som huvudtränare i föreningen.

– Först och främst så trivdes jag väldigt bra. Jag fick en fin bild av föreningen och det engagemang som finns runt omkring. Alla tog väl hand om mig och visade att de precis som jag vill något med laget och med förennigen, men kanske också med ishockeyn i Västmanland. Något som jag brinner för. Kan jag göra Surahammar starkare som förening så stärker vi gemensamt också hockeyn i länet.

– Sen kändes det så klart snöpligt när allt bara tog slut där efter matchen på Hallsta. Det kändes som vi hade något bra på gång och det var tråkigt att lämna säsongen ofärdig. Jag vill gärna göra färdigt saker och nu fick vi inte det. Att jag nu valde att skriva på för ett år till handlar mycket om att jag vill se vad jag kan åstadkomma i laget och föreningen. Jag gillar utmaningen att få bygga grupper och se dom utvecklas och nu kommer jag få göra det under en hel säsong från start till mål och det känns spännande och kul.

Vad tänker du då kring kommande säsong gällande truppen och resultatmässiga ambitioner?

– Det finns som sagt kvaliteter i laget och jag är övertygad om att vi med en bra inställning och hårt arbete kan lyfta oss resultatmässigt kommande säsong. Sen ska man vara realist. Det är kanske svårt att se hur vi skulle kunna gå från absoluta botten till toppen men jag tror att med en bra grund i truppen, hård träning och rätt inställning till uppdraget så kommer vi bli bättre än vad vi var den här säsongen.

Vad hann du få för bild av laget under dina 3-4 veckor i föreningen?

– Laget är som sagt bättre än resultaten visade och det finns kvaliteter i truppen som jag vill bygga vidare på. För att nå framgång handlar det om att förstå sin roll. Att göra jobbet varje dag, på varje träning och i varje match. Det var väl lite si och så med det inledningsvis men jag känner att vi fick till ett mindset som alla köpte och vi fick grabbarna i laget att förstå vikten av att alla gör sitt jobb för att gruppen ska nå resultat.

– Nu ska jag sätta mig med sportgruppen och diskutera lite inför kommande säsong. Det handlar så klart om att säkerställa hur vi vill jobba och hur jag i min roll och med min erfarenhet inte bara ska kunna bidra som tränare utan kanske också komma med tips på hur föreningen kan tänka för att bli starkare. När det gäller laget till nästa säsong så kommer vi så klart försöka säkra en del namn, men vi har inte bråttom. Jag tror inte att man ska stressa igenom sånt här. Det är bra att fundera på hur man vill ha det och vilka typer man vill ha i laget innan man börjar signera massa kontrakt.

Det är många som kanske trodde att du skulle söka dig till en större förening med lite tydligare elitsatsning. Vad är det med Surahammars IF som du gillar?

– Jag gillar människor. Jag gillar samtal mellan människor. Surahammar är en fin liten förening med ett stort engagemang. Det känns nära och familjärt och det fick mig att trivas. Även om min tid i föreningen säsongen 2019/20 blev väldigt kort så fick jag en otroligt bra känsla av föreningen. Den ska vi bygga vidare på.

Vi tackar Patrik för pratstunden och hälsar honom varmt och hjärtligt välkommen tillbaka till Surahallen efter sommaren

Text och Foto: Mattias Forsberg

Truppnytt 20/21 – Assisterande kaptenen förlänger

En av våra uppskattade assisterande kaptener har bestämt sig för en fortsättning hos oss. Han var med och tog upp laget i Hockeyettan och känner sig revanschsugen efter att ha fått slutet av förra säsongen förstörd av en skada. #44 Adam Lööf!

Vad är dina tankar om att få förlänga med Strömsbro?
– Strömsbro har bevisat att dom har något riktigt bra på gång och det ska bli skitkul att få möjligheten att vara med på den resan även nästa säsong.

Hur skulle du sammanfatta förra säsongen?
– En lärorik säsong som nykomlingar. Det finns inga lätta matcher längre, lagen är för bra för att inte vara 100% påslagna direkt från start vilket jag tyckte att vi lärde oss ju längre säsongen gick.

Du fick slutet av förra säsongen förstörd av en skada, är du revanschsugen nu?
– Helt sjukt revanschsugen! Det är ju matcherna på våren man vill spela. Nu blev jag skadad när det skulle avgöras vilket var lite frustrerande med det är bara att bita ihop och komma igen!

Text & foto: Elin Granebrandt

Willy Norberg klar för ÖHF

Örnsköldsvik HF kan idag presentera sitt andra nyförvärv inför säsongen 2020/21.
Även den här gången handlar det om en forward – Willy Norberg.
– Känns roligt och inspirerande med en ny utmaning och ett miljöombyte. Det här kan bli hur kul och bra som helst, säger Norberg och fortsätter:
– Jag ska göra allt för att bidra till lagets framgång. Hockey går ut på att vinna matcher och det är vad vi alla kommer att jobba efter, vinna matcher och vara framgångsrika.

Norberg som har en säsong kvar i junioråldern (född 2001) har Svedjeholmens IF som sin moderklubb men har de senaste säsongerna spelat i MODO Hockey.
– I Willy får vi en spelare som kommer att bidra med energi och attityd, en spelare som hela tiden sätter laget främst. Vi ser också att det finns potential i honom på många områden och tillsammans ska vi nu hjälpa varandra att utveckla det, säger Patrick Edlund, sportchef i ÖHF.

Norberg har signerat ett avtal som sträcker sig över säsongen 2021/22.

Veteranen förlänger: ”Ett enkelt beslut”

Med sju säsonger i a-laget så har Lukas Larsson blivit en riktig inventarie i Mariehus arena. Och det kommer han att vara också kommande säsong då han idag skrev på för ett åttonde år i Skaraborgs stolthet.

Lukas Larsson, du signade idag på ett nytt kontrakt!

Ja det var riktigt roligt.

Var det ett enkelt beslut?

Ja det var det, det var inget att fundera över när Calle (Johansson, Bois sportchef) frågade.

Säsongen som gick så opererades du under våren och kom sedan inte tillbaka på isen igen förrän i början av november. Hur var det att komma in så sent och missa försäsongsträningen?

Det var tufft att komma tillbaka, speciellt som det var en ny grej för mig då jag tidigare bara missat en match på hela seniorkarriären. Så det var lite blandat, det var skönt att komma tillbaka, men det märktes att man varit borta. Men jag kom in i det rätt snabbt ändå.

Jag tyckte att du kom in i det bättre och bättre ju längre säsongen gick…

Ja det tycker jag med, jag hade en lite tung period men ju längre det gick desto mer lossnade det.

Och när det gick som bäst på slutet så fick ni retligt nog sluta säsongen på grund av Coronautbrottet…

Ja det kändes riktigt surt att det blev som det blev, vi hade något bra på gång kände vi och så fick man inte fortsätta…

Lite av ett antiklimax?

Ja det är ju en ny situation för alla, alla idrotter drabbades och det känns riktigt konstigt.

Blev det någon riktig säsongsavslutning?

Vi hade möte i måndags där vi snackade igenom säsongen men inte mer än så.

Vad var reflektionerna?

Vi pratade om att det var blandade känslor, konstigt att sluta när vi hade något bra på gång.

Hur reagerade killarna i laget, gick luften helt ur eller brinner man för en ny chans säsongen som kommer?

Där kan jag bara tala för mig själv men för min del när vi var så nära så är man enormt taggad för att få återuppleva det, så jag har ett enormt sug inför nästa säsong och jag hoppas det är fler som känner så.

Nu får du också en hel försäsong i kroppen inför den säsongen, vad betyder det?

Det betyder mycket. Det ska bli skönt att komma igång och köra med laget igen. Det var inte roligt att behöva stå vid sidan av under hela försäsongen och bara göra sina egna grejor. Så det skönt att få göra en hel försäsong och komma väl förberedd.

Hur märker man att man missat en försäsong?

Främst orken, det andra tänker man inte så mycket på. Jag hade sprungit en del, men det är helt annorlunda på isen och när jag kom in så hade de andra spelat matcher och tränat på is ett par månader, så det var största skillnaden.

Du har gjort rätt många säsonger nu i a-laget?

Det borde vara sex eller sju säsonger tror jag.

Var detta det starkaste laget du spelat i?

Jo men det tror jag, just den bredden vi hade i år har vi aldrig haft. Vi kunde ha flera skador utan att det märktes, så på det sättet märktes det tydligast, men även spetsen var riktigt bra.

När jag pratade med Andreas Appelgren under säsongen så har han påpekt flera gånger att år ett ska man inte ha så höga förväntningar då det tar mer tid att få ett lag att spela som man vill, men att år två så ska det finnas mer att plocka ut och kanske först år tre är allt på plats.

Det hoppas jag att det stämmer och att det kan bli ännu bättre nästa säsong. Nu är allt nytt och det tar ett tag att bygga upp så hoppas att år 2 blir ännu bättre.

Då tackar jag för pratstunden och kontraktet och så hoppas vi på en ännu längre säsong den som kommer!

Det får vi verkligen hoppas!

 

Av Krister Holm

Foto Anna Engström

Rinkside – Säsongsavslutning

Marcus Björk stannar i Borlänge

Backen Marcus Björk som förra sommaren anslöt från Huddinge stannar i Borlänge Hockey ytterligare en säsong. Björk gjorde ett mål och åtta assists på 33 matcher den gångna säsongen.

– Det känns inspirerande att stanna i Borlänge. Jag tror på den resa klubben vill göra och vill vara en del av den. Jag hoppas på att ta ytterligare kliv i min personliga utveckling den kommande säsongen, säger Marcus Björk.

– Marcus ingår i kärnan i gruppen och är en ledande spelare både på och utanför planen, säger Borlänge Hockeys sportchef Mattias Bergdahl.

FAKTA MARCUS BJÖRK
Född 9 April 1997
Längd: 190 cm
Vikt: 83 kg
Moderklubb: Leksands IF
Övriga klubbar: Östersunds IK, Tyringe SoSS, Huddinge IK,
Meriter: J18 SM-Silver med Leksand

10 frågor med Douglas Lögdal: ”Får säga Skövde där…”

I dag inleds en intervjuserie där ATG Hockeyettan ställer tio frågor till tio Hockeyettan-spelare.
Först ut: Mariestads 27-årige center Douglas Lögdahl som skrapade ihop 39 poäng den gångna säsongen.

TIO FRÅGOR

1. Vem av spelarna du mötte under gångna säsongen i Hockeyettan var bäst?

– Martin Pärna (Halmstad). Han är jäkligt skicklig, lurig att möta. Snabb och kvick.

2. Favoritsyssla under bussresor till bortamatcher?

– Vi brukar vara ett gäng som spelar Uno faktiskt, det är alltid roligt. En gammal goding.

3. Utan att tänka på ekonomiska faktorer, hur många lag vill du ha i Hockeyettan?

– Hmm… upplägget som det är nu är ganska bra. Men tio lag i fyra serier kanske? Jag tycker framförallt att det ska vara fler matcher så det inte tar slut i februari. Det ska inte ta slut i februari.

4. Vilket lag har den mest enögda hemmapubliken?

– Jag får nog säga Skövde där…

5. Bjud på ett kamikazetips: vilket lag vinner Hockeyettanfinalen 2021?

– BoIS. Man måste tro på sig själv.

6. Hur försörjer du dig?

– Jag jobbar i skola, cirka 80 procent, och får lite ersättning från hockeyn också.

7. Om du skulle få byta liv med en nuvarande eller tidigare lagkamrat, vem väljer du och varför?

– Den var klurig… Arvid ljung kanske, som blev klar med sina studier samtidigt som han fick genombrottet i ettan och gick vidare.

8. Vilka två Hockeyettan-spelare är latast när det kommer till försäsongsträning?

– Svårt, det finns faktiskt ingen riktigt lat i vårt lag. Jag passar på den.

9. Vem är världens bästa hockeyspelare?

– Sidney Crosby. Han är bra på allt och har vunnit allt.

10. Hur påverkas du av coronavirus-pandemin?

– Inte jättemycket personligen, mer än att i jobbet på skolan så måste man vara vaksam. På fritiden har det inte påverkat mig.

Bonus: Handen på hjärtat, hur skönt är det att slippa träna med laget närmaste tiden?

– Det är alltid skönt att vara ledig, så är det ju. Det är skönt att komma ut ur hockeybubblan.

 

Martin Nilsson, kommunikatör
[email protected]

Kontraktförlängning för Larsson: ”Stort Bois-hjärta”

En glad nyhet!

Lucas Larsson är klar för en fortsättning i Mariestad BoIS Hockey. Kontraktet är skrivet på 1 år.

Calle Johansson om förlängningen:
”Lucas är en allround spelare som behärskar alla moment på isen trots sin stora storlek. Detta kombinerat med ett grymt stort Bois-hjärta gör att jag är grymt nöjd med signaturen”

Intervju med Lucas kommer på hemsidan senare.

Foto: Anna Engström Mariestad BoIS Hockey