Coronaviruset – Mariestad informerar

I våra hallar rör sig mängder av spelare, ledare och föräldrar. I dagarna är det extra fokus på Coronasmitta
då detta tagit fart globalt varför vi vill tipsa om några enkla men värdefulla tips för dig som vistas i hallen.

Har du eller någon anhörig fått diagnosen vänligen meddela din lagledare/tränare alternativt Susan på kansliet
omgående. Bifogade länkar är generella förhållningsregler utfärdade av Folkhälsomyndigheten men enkelt att tänka
på är följande:

”En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika
nära kontakt med sjuka människor. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter
ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när möjlighet till handtvätt inte finns. Genom att hosta och nysa i armvecket
eller i en pappersnäsduk hindras smitta från att spridas och från att förorena händer. Frågor och svar om covid-19 finns på
Folkhälsomyndighetens webbplats. ”

Vi följer givetvis utvecklingen kring viruset och vilka rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten.

Vänliga hälsningar

Mariestad BoIS Hockey

Läs mer på följande länkar som kommer från Folkhälsomyndigheten

Länk 1

Länk 2

 

Niklas Hjalmarsson stannar i Linden

Niklas Hjalmarsson stannar i Linden till 2021.

 

Nu börjar playoff 3

Vimmerby Hockey är framme i playoff 3, och jagar avancemang till Kvalserien mot Hockeyallsvenskan. Motståndet är nu Hudiksvalls HC, och matchserien börjar i Vimmerby Ishall ikväll.
Vimmerby Hockey kommer till spel med samma lag som i fredagens seger mot Huddinge. Nils Rygaard och Tobias Frid saknas på grund av skador, i övrigt är alla spelare tillgängliga.
Det förväntas mycket folk till matchen, och vi tipsar om att komma i god tid för att slippa köer vid entréerna. Har du ännu inte köpt biljett så gör du det enklast på vimmerbyhockey.ebiljett.nu
Nedsläpp 19.00.

Hudik-tränaren redo inför kvällen: ”Vi ska till HockeyAllsvenskan”

Dagens Vimmerby, tisdag 10 mars.

I kväll smäller det i Vimmerby ishall. Första matchen i playoff 3 för Vimmerby Hockey mot Hudiksvall. Bortatränaren Per Ljusteräng tycker att valet av smålänningarna som motståndare var givet.
– Men det kommer bli tufft att ta sig förbi Vimmerby, säger han.

Läs allt i  Dagens Vimmerby

 

Straffhjälten förlänger med ESK – två andra lämnar

En av hjältarna när ESK Hockey under dramatiska former säkrade nytt kontrakt i ATG Hockeyettan har nu skrivit på en kontraktsförlängning. Samtidigt meddelar klubben att en spelare och en tränare lämnar.

Kontraktsförlängningen rör sig om målvakten Pontus ”Hagge” Hagman som i ovan nämnda match spelade mycket bra och bland annat räddade en viktig straff i slutminuterna – en räddning som höll laget kvar i matchen där man sedemera i slutsekunderna kunde göra det mål som räddade kontraktet i ATG Hockeyettan.

Pontus har nu skrivit på för två nya säsonger med moderklubben.

– En ung, lovande och ambitiös målvakt som tagit stora kliv i sin utveckling och bevisat att han är att räkna med på den här nivån. Vi är otroligt glada att han valt att fortsätta sin utvecklingsresa med oss i minst två säsonger till, säger ESK:s sportchef Christian Nordenberg.

Pontus är bara 21 år gammal och en äkta ESK-produkt. Men när klubben i brist på spelare tvingades lägga ner hela juniorverksamheten inför säsongen 15/16 mellanlandade han först i Åker/Strängnäs J18 innan han halvvägs in i den säsongen tog klivet över till hockeygymnasiet i Linköping. Där stannade han i drygt två säsonger innan han avslutade juniortiden med en säsong hos AIK.

Ifjol var han åter tillbaka i moderklubben, något som föll väl ut då han var med och tog laget till Allettan och väl där också presterade flera bra matcher.

I år har han tagit ytterligare ett steg uppåt och trots att laget i stort haft en tung säsong så noteras hans målvaktsspel för fina 91,2 % på totalt 20 spelade matcher i ATG Hockeyettan.

Pontus Hagmans statistik på Eliteprospects >>

ESK:s lagbygge inför säsongen 20/21 finns här >>

Straffen i som Pontus Hagman räddar med vänstra axeln i slutminuterna mot Hammarby. Foto: Kent Lundqvist, Lokalsport.nu

 

En forward och en tränare lämnar

 

Samtidigt meddelar ESK även två förluster. Forwarden Marcus Collin skrev ett kontrakt på 1+1 år inför den nyss avslutade säsongen men har valt att utnyttja optionen att bryta kontraktet halvvägs.

Även tränaren Tobias Holm-Karlberg lämnar föreningen trots ett kontrakt som sträckte sig även över nästa säsong. Det är dock av naturliga orsaker som Tobbe lämnar.

-Tyvärr för oss, men kul för Tobbe. Han har erbjudits en ny tjänst på sitt civila arbete, en tjänst som tyvärr gör det svårt att kombinera med tränarsysslan, säger Christian Nordenberg.

 

 

Tranås-guiden

Nu är det bara ett hinder kvar att övervinna innan Bois har kvalificerat sig för spel i den allsvenska kvalserien. Motståndare är Tranås, laget som kom sjua i den södra allettan där Bois placerade sig som trea. I denna guide ska jag försöka ge er lite mer kunskap om laget som kan sätta stopp för våra förhoppningar.

Historia

Tranås AIF bildades 1905 och 1946 bildades hockeysektionen. 1958 fick man sin första konstfrusna bana, den första i Småland. 1978 fick man en ishall, numer heter ishallen Stiga arena och den rymmer 2014 åskådare. Föreningens främsta säsong kom 62/63 då laget spelade i Sveriges dåvarande högsta liga, allsvenskan.

Möten med Bois

Bois har denna säsong mött Tranås två gånger. Första mötet i Stiga arena slutade med Boisseger med 3-2, medan det andra mötet i Mariehus arena slutade med Tranåsseger med 2-0.

Tranås väg till playoff 3

Tranås hade en trög start i grundserien och låg länge utanför allettanplats. Men på slutet repade man mod och kunde till slut komma fyra och knipa en allettanplats med tre poängs marginal. Mönstret upprepade sig i allettan där man länge låg utanför playoffplats, men en bra avslutning gjorde att man kunde avancera till en sjundeplats. Det innebar att man fick välja som sista lag i playoff 1 och det blev Piteå som blev deras motståndare. Efter tre gastkramande suddenmatcher så lyckades man till slut vinna matchserien med 2-1 och fick spela playoff 2. Där stod Halmstad för motståndet och för fjärde matchen i rad så fick Tranås spela sudden. Man lyckades vinna också denna förlängning vilket gjorde att när man sedan besegrade Halmstad i den andra matchen med 6-3 så hade man kvalificerat sig för playoff 3.

Statistikmatchen (statistik från allettorna)

Tranås-Bois

Skotteffektivitet: 8,25%-8,51%

Insläppta mål per match: 2,60-2,14

Powerplay: 21,88%-20,31%

Boxplay: 86,57%-82,54%

Fair play: 9,61 min per match-11,44 min per match

Publik: 662-1336

Tekningar: 49,40%-54,95%

Spelare att se upp med (statistik från allettorna)

Målvakter: Viktor Johnson 92,33% i räddningsprocent och 2,43 insläppta mål per match

I seriespelet delade Viktor och Isak Ragnevad på matcherna men i allettan är det Viktor Johnson som fått allt förtroende. En målvakt som historiskt haft mycket skador men nu fått vara hel. En bra målvakt, men kan vara lite ojämn.

Främsta backar: Fredrik Lindström 3+9 poäng, Filip Halvordsson, 0+7, William Wennström 2+4

Fredrik Lindström är den store backen i laget både fysiskt och spelmässigt. Gillar att spela fysiskt men har också ett bra skott. Trots sin storlek rätt rörlig. Filip Halvordsson är också en storväxt back som inte är blyg över att spela fysiskt. William Wennström mer en rörlig back med bra spelsinne och passningsspel.

 Främsta forwards: Anders Skoog 5+9, Rasmus Koskinen 9+3, Pontus Eklöf 3+7, Ivar Arnesson 4+6, Max Rapp 3+2

Kedjan med Anders Skoog som center och Rasmus Koskinen och Pontus Eklöf som yttrar är den överlägset mest produktiva enheten i Tranås. Speciellt sedan Filip Petersson skadat sig så faller ett stort ansvar på enheten att vara den som producerar. Skoog är en riktigt bra passningsspelare och kreatör. Koskinen mer en skridskostark grovjobbare som har fått ett stort genombrott det sista och är den stora målskytten tillsammans med 174 cm korta Pontus Eklöf som också han har skridskostyrkan som en framträdande egenskap. Ivar Arnesson är en högst begränsad spelare men har en förmåga att ta sig in på kassen och böka in både en och två puckar. Max Rapp är en väldigt kvick och lurig spelare som kan göra sin gubbe samtidigt som han jobbar stenhårt.

Tränare: Karl Helmersson

Vi Boisare känner till Karl Helmersson mycket väl efter alla hans säsonger i klubben, både som spelare och tränare. En tränare som är en kompetent lagbyggare där alla har sin givna roll. Har haft stor framgång både i Bois och Tranås.

Av Krister Holm

Hemmamatch på fredag!

På fredag gör Hammarby Hockey sin första hemmamatch i kvalserien när IFK Tumba kommer på besök.

Vi har valt att ha fri entré på samtliga hemmamatcher under detta kval. Det hade inte varit möjligt utan våra härliga sponsorer.

På just fredag är det Lape AB som är matchsponsor och gör därför detta evenemang möjligt. Vi tackar Lape för detta och hoppas att så många som möjligt kommer och stöttar Hammarby till en seger.

Nedsläpp sker 19:00 och Sätra IP är adressen.


VÄLKOMNA!

Mariestads tränare: ”Vi har en nivå till”

Boistränaren Andreas Appelgren var mycket nöjd med lagets insats mot Östersund. Men nu väntar ännu en tuff motståndare i form utav Tranås i playoff 3. Bois tränare är dock inte orolig:
– Kan vi spela som vi gjort på slutet är vi svårslagna.

Vi börjar med att kika tillbaka lite, spel senast mot Östersund i playoff 2 och ni kunde avgå med segern med 2-0 i matchserien. Vad är dina intryck av matchserien?

Resultatmässigt en jämn och tuff serie men vi vinner det fullt rättvist och är det bättre laget under 120 minuter. Vi kommer in i slutspelshockeyn, man får glömma klapp-klapp och champagnehockey, utan nu gäller det att vara noggrann och göra få misstag och utnyttja när motståndarna gör det. Jag tycker killarna gör det väldigt bra och är jättenöjd med deras insats. Dom spelar tufft när man ska det och inte när vi måste koncentrera oss på spelet, så jag har inget att klaga på.

Ni avgjorde i två raka matcher och slapp spela en tredje på lördagen. Är det en fördel?

Absolut, det är ingen nackdel utan bara bra. Varje dag för återhämtning eller att inte behöva slita ut sig i alla fall är bra i slutändan och ska man ta sig ett steg till kommer det att bli viktigt i längden.

Du eftersträvar hela tiden att komma längre, du är inte nöjd?

Nej det är jag inte. Man måste ta match för match, men givetvis går vi för att gå längre. Men när det är match så är det den matchen som gäller, men planeringsmässigt är allt med i beräkningen, också att gå längre.

Det blev Tranås och Visby som ni hade att välja på i playoffvalet sedan. Var du förvånad över att Hudiksvall valde Vimmerby?

Nej det var jag inte, jag var ganska övertygad om att de skulle välja Vimmerby. Jag träffade Helmersson på Lundstedts och i helgen sa att nu får han nog vara hemma lite mer och sa att det vore väl bra. Så jag var rätt säker på det.

Varför valde ni Tranås?

Vi diskuterade och kom fram till att hockeymässigt spelar det inte så stor roll, men det är bökigare att åka till Visby. Vi blev också utslagna där förra säsongen så har kanske inte så bra vibbar därifrån heller , medan Tranås har vi bra koll på. Vi har mött dom i serien och även historiskt, det brukar bli jämna och bra fighter och det är kort avstånd, så det var ett rätt enkelt val.

En ny sak i playoff 3 är att det kommer att spelas med fyra domare istället för tre, med andra ord som det spelas i allsvenskan och SHL. Vad tycker du om det, kommer det spela någon roll?

Det kommer nog bli skillnad, jag är ju van med det de senaste åren och tycker att det är så det ska dömas för då försvinner dumheterna som sker bakom ryggen på domarna. Man slipper också att linjedomarna ska in och peta i allt, det blir inget bra. Vad jag förstår så blir det inga domare som dömt oss tidigare som får döma heller då de inte är vana med fyrdomarsystem. Det blir lite skillnad för spelarna, det gäller att vara mer disciplinerade. Men för oss är det bara bra.

Ni har inte för er några fula trick bakom domarnas ryggar menar du?

Vi kan spela hårt och tufft men håller inte på med dumheter, så jag tror det kommer gynna oss.

En rolig sak jag måste fråga om är att a-laget är med och sponsrar bussen till Tranås. Är det något du haft med att göra?

Nej det var laget som bestämde det själva. Det är en fin gest och vi får så bra stöd så det är det minsta man kan göra. Det var bra gjort av killarna och vi kommer behöva stödet och att vi kan bjuda tillbaka på detta sätt är väldigt bra.

Nu väntar som sagt var Tranås, ett lag ni mött två gånger tidigare. Det blev seger poå bortplan med 3-2 men ni förlorade hemma med 2-0. Vad kan du säga om dom matcherna?

Det har varit jämna matcher, matchen där borta vann vi en tuff och tight match som kunnat gå hur som helst egentligen. Här hemma är vi lite bättre men får inte hål på dom. Det är en märklig match där vi får börja med  fyra boxplay o första som vi klarar av på ett bra sätt och sedan i andra får vi powerplay som vi inte kan utnyttja utan istället släpper in ett mål i. Det är annars en match där jag tycker att vi är det bättre laget i, men vi får inte in pucken. Så det har varit tuffa fighter men det hade kvittat vilket motstånd vi valt, det är bara bra lag kvar nu. Jag tycker det är roligt att det finns lite historik mellan lagen och att supportrarna kan åka och kolla på matcherna.

Vad gör Tranås bra tycker du?

Dom spelar med hög fart och skridskoåkning, inte mycket finess, men efter en strikt och tydlig spelidé. Lite som Helmersson var som spelare, jobbar hårt och är väldigt noggranna. Sedan har de några skickliga spelare givetvis, men farmför allt jobbar de hårt så de är svåra att komma till avslut mot. Men vi ska jobba lika hårt och göra det svårt för dom med.

Vad blir viktigt i matchen imorgon?

I slutspel och playoff blir det en annan hockey, det blir tuffare och tightare och det går ut på att inte göra misstag. Att våga spela men också vara noga för skänker man bort något så blir man hårt straffad. Så det är disciplin som är viktigt när man spelar slutspel. Då är det bra med rutinerade spelare, det brukar vara svårare med spelare som är nya, men vi har visat att vi har den kapaciteten i laget. Så att inte bjuda på något, utan de ska få slita hårt för att göra mål.

Skador?

Vi tränade idag med näst intill fem hela femmor utöver en back. Men jag släpper inte vilka som kommer med eller inte, men för första gången på länge hade vi 15 forwards som gick för fullt på träningen. Samtidigt ska vi inte glömma att laget vi spelat med har inte varit poänglösa sedan Tranås egentligen, och sedan 15/2 när Willig och Elgestål kom har vi inte förlorat. Så vi har killar som gjort det bra. Man går inte bara in, utan man måste vara i bra form med för att få spela. Men vi har många spelare att välja på och angenäma beslut som ska tas måste jag säga.

Hur ser du på målvaktsfrågan, ni har tre målvakter i playoffspelet? Kommer Bågenvik att ansluta kanske?

Vi kommer diskutera detta match för match, men imorgon spelar Sandberg

Ser du er som favoriter?

Jag tycker att kommer vi upp i vår nivå som vi haft det sista så kommer motståndarna få det väldigt svårt att slå oss. Och då känner jag ändå att vi har en nivå till att ta ut. Men visst kommer det att bli tufft på bortaplan.

Vill ni följa med bussen till Tranås  imorgon? Den kostar bara 50 kronor för medlemmar i Oxarna, 100 kr för övriga. Det finns endast ett par platser kvar så då får ni skynda er och anmäla er till Krister Holm på tel 0735056131.
Mer om resan

Tre roller i en för ”mesta” supportern

Möt supportern som inte drar sig för att köra sådär 120 mil fram och tillbaka till Vimmerby för att se Hudik Hockey spela första matchen i playoff 3.

– Det tar väl lite drygt sex timmar åt vardera hållet, så det ska väl gå bra, tycker Peter Berglund, som också fanns på plats tillsammans med sin familj när HHC spelade playoff 2 nere i Nybro senast.

– Vi satt mitt bland Nybros supporterklack och jag fattade nästan inte att matchen tog slut, för det blev alldeles tyst i ishallen när Marklund satte segermålet. Men alla uppträdde väldigt sportsligt och gratulerade oss till segern, konstaterar Peter, som inte bara är en hängiven supporter utan också både sponsor och styrelseledamot.

Peter Berglund driver idag ICA MAXI Stormarknad i Hudiksvall, en butik bara vuxit genom åren och som nu har 130 årsanställda och omsätter över 300 miljoner.

Peters pappa Pelle drev från slutet av 60-talet Solbacka är Livs, som då låg mindre än ett stenkast ifrån den dåvarande hockeyrinken på Glysisvallen.

1990 köpte far och son tillsammans Konsum/Servus-butiken på den plats där ICA MAXI nu ligger.

– Hela den butiken var inte större än vad vår avdelning för frukt och grönt är idag, konstaterar Peter, som har varit med om en fantastisk resa med sitt företag.

– Ja, vi har gått hela vägen genom ICA:s alla steg från en liten närbutik via Supermarket och Kvantum fram till dagens MAXI Stormarknad, berättar han.

– Det har varit mycket lärande och glädje, men alla beslut har inte varit lätta, menar Peter.

– Jag lärde mig av pappa att alltid se till kundens behov. Ordet ”kundnytta” har följt oss genom åren.

Vid sidan av företagets utveckling har Peter alltid haft ett brinnande intresse för idrott.

– När jag var yngre höll jag väl på det mesta. Det var friidrott och bordtennis och kvartershockey. Jag provade på slalom och så var jag hockeymålvakt i skollaget i Ilsbo, berättar Peter, som till slut nådde allra längst – i rally!

– Ja, där fick jag faktiskt köra i juniorlandslaget, berättar han.

– Och sedan har jag väl följt idrott på alla nivåer. Själv är jag absolut en tävlingsmänniska i alla sammanhang. Jag bygger alltid upp mål som jag vill nå.

När Hudik Hockeys marknadsansvarige Fredrik Jönsson första gången tog kontakt med Peter Berglund var intresset rätt ljumt från Peters sida.

– Så vi började lite passivt med ett mindre sponsorstöd. Andra året när vi första gången gick in i ett sponsoravtal såg jag min första HHC-match. Och jag blev verkligen förvånad över den höga nivån på HockeyEttan, säger Peter Berglund, som idag tillhör föreningens huvudpartners.

Parallellt med sitt intresse för hockeyn och laget sitter han nu också i Hudik Hockeys styrelse.

– Ja, och där väcks tävlingsinstinkten igen när man får vara en del av verksamheten.

Då och då talas det i HHC om att målet är HockeyAllsvenskan. Hur ser du på det?

– Om vi skulle klara det sportsliga och någon gång ta oss upp, så måste vi vara redo på alla nivåer i föreningen. Men det är sånt vi jobbar med varje dag. Och nu har vi en samstämmig målsättning.

– Men det hänger inte bara på oss i föreningen. Arena-frågan är en av kärnpunkterna. Där måste vi hitta en lösning.

Glysishallen håller inte allsvensk klass som den ser ut idag, konstaterar Peter Berglund som erkänner att han nu brinner för arbetet i Hudik Hockey.

– Och jag missade två matcher i början av säsongen. Det var riktigt jobbigt, menar han.

Skribent: Lars Gösta Larsson

BHC – Vänersborg 1-4

Gårdagens match resulterade i förlust för Borås när Vänersborg gästade i den inledande kvalmatchen. BHC kom inte alls upp i det spel som vi har fått se under säsongen och Vänersborg kunde rättvist gå segrande ur efter 60 spelade minuter. Det här är en match man helst vill glömma, men som man bör ta lärdom från.

– Vi kommer inte alls upp i vårt spel, kanske är vi tagna av stundens allvar. Men en sak säkert, ingen är nöjd med gårdagens prestation. Samtidigt ska ingen skugga falla över spelarna. Det är vårt ansvar som tränare att se till att killarna är påkopplade på rätt sätt när pucken släpps, säger tränarna om förlusten mot Vänersborg.

Matchfakta Borås – Vänersborg

Slutresultat: 1-4 (0-1, 1-1, 0-2) sista målet i tom målbur
Skott på mål: 44-26
Utvisningsminuter Borås: 7 x 2 min.
Utvisningsminuter Vänersborg: 6 x 2 min, 1 x 5 min, 1 x 20 min.
Domare: Mikael Söderlund
Publiksiffra: 623

Målskyttar och assister:

Första perioden:
Inga mål av Borås första perioden.

Andra perioden:
08:30 1-2 Melwin Sundén (Oscar Ribbnäs, Hugo Bäckman-Ulmgren)

Tredje perioden:
Inga mål av Borås tredje perioden.

Nästa match i kvalet spelas nu på onsdag, då borta mot Osby. Pucken släpps kl. 19:00.