Mariestads powerforward: ”Jag vill smälla på ännu mer”

Det var en hel del fysik och gruff i gårdagens derby mot Skövde IK. En som trivs som allra bäst när en match blir fysisk är Bois storvuxne nummer 63, Simon Eriksson, som verkligen visade prov på det igår.

Det blev seger i derbyt mot Skövde igår, hur känns det så här dagen efter?

Jäkligt skönt måste jag säga. Det var en tuff match, en riktig derbyfight så det var gött att ta två poäng, även om jag tycker vi var värda tre. Men segertåget rullar vidare!

Ja tidigare har ju Skövde snikat till sig extrapoängen när det gått till övertid, var det extra skönt att få med sig den denna gång?

Ja vi har haft lite problem med att vi tappat extrapoäng, men nu slog vi Kallinge senaste hemmamatchen och Skövde igår så det är skönt att hitta spelet i den spelformen med. Det är viktiga poäng.

För din del tycker jag att du var riktigt bra igår och att du gjort en bra alletta. Passar spelet i allettan dig?

Det är lite tuffare motstånd och matcherna betyder mer, då blir det lättare att tagga upp. Men jag känner det finns ännu mer att hämta, jag har varit lite upp och ner. Jag vill hitta mer jämnhet i mitt spel och åka mycket skridskor och smälla på, ibland tappar jag det spelet.

Du inledde rätt friskt med ditt fysiska spel tycker jag och smällde på bra, men du åkte också på en hel del rätt hårda utvisningar och sedan tappade du det lite. Känner du själv att du får lite för mycket utvisningar mot dig bara för din storlek?

Det har varit så under junioråren med att jag åker på skitutvisningar för minsta lilla. Sedan spelar jag på gränsen, men det är klart det påverkar mig och laget och man blir mer passiv då man inte vill sätta laget på pottkanten. Men jag kan hålla med dig om att jag fått en del tveksamma utvisningar. Domarnivån är inte helt 100% i hockeyettan, det tror jag alla håller med om, den måste upp.

I gårdagens match så höll du dock inte tillbaka, där var du inblandad i en hel del gruff!

Ja det är där jag vill vara. Jag önskar att det varit mer än det blivit, det kännetecknar mig som spelare och jag är besviken på mig själv att jag inte alltid är där och ställer till det för motståndarna, för det är det jag vill göra.

Det låter som att du inte är helnöjd med din insats?

Jo igår var det en bra match, men i allettan finns det mer att hämta. Sedan är höstserien inte lika intensiv och då är det svårt för mig att alltid tända till på det plan som behövs för att spela som bäst. Det är något jag behöver jobba på.

Du spelar i en kedja med Linus och Filip Engqvist. Dom har ju riktigt bra fart på skridskorna men det vette 17 om inte du stundtals är än kvickare!

Nej det kan jag nog inte hålla med om, dom kör på rätt bra så jag får åka så snabbt jag kan, hehe. Men det är en del av mitt spel att vara explosiv och åka mycket. Sedan är det väldigt enkelt att spela med Filip och Linus, även om de går bort sig så är de så starka på skridskorna och spelar med så hög fart så de hinner rätta till det, det gör att dom är väldigt enkla att spela med.

Nu har Linus varit skadad några matcher och Gustav Persson spelar med dig och Filip istället. Det blir väl lite annorlunda?

Ja men det har funkat bra med Gustav också. Han håller en lite mer defensiv position så får jag och Filip åka och jaga offensivt, men det har funkat bra det med. Sedan är det lite omställning när man spelat med bröderna hela säsongen, så det blir en inkörningsperiod, men det har funkat bra.

Hur är statusen för Linus?

Lite dag för dag, så vi får se om han spelar imorgon eller hur det ser ut.

Mot Skövde så var ni inte bara av med Linus utan också Eddie Davidsson, det påverkar väl spelet en del då centrarna är viktiga i spelet?

Klart det påverkar laget med två viktiga centrar borta men Herman kommer in och gör det riktigt bra och Gustav gör det också bra som vi pratade om. Vi har en sådan bredd att det inte märks så mycket, då kommer andra in istället.

Vad säger du om inramningen under din första seniorsäsong?

Den har varit en grym! Det är en otrolig skillnad från juniorhockeyn, att få komma hit och Oxarna håller igång varje match och igår var det enormt, sån jäkla stämning. Det var bara Oxarna som hördes hela matchen, de ska ha en enorm eloge och det ger energi och gör att det blir grymt kul att spela.

Nu ligger ni på en tredjeplats med sju poäng upp till Halmstad på förstaplatsen. Har ni gett upp den nu eller är den möjlig att nå?

Nej för 17, det är inte för långt. De har en match mer spelad och vi har dom kvar på hemmaplan, så vi ser alla möjligheter. Men vi får ta en match i taget, först är det Tranås imorgon och ta tre poäng där och bygga därifrån. Men vi har inte gett upp förstaplatsen.

Ja ni möter som du säger Tranås imorgon, ett lag som ni vann senaste mötet med i en tuff drabbning med 3-2 på bortaplan. Vad tror du om morgondagens möte?

Jag tror det blir en tuff match som mot alla andra, det finns bara bra lag i allettan. Dom spelade rätt fysiskt senast och rätt likt oss, så jag tror det blir en tuff match som vi vinner om vi spelar som vi gjort det senaste.

Vad gör ni bättre sedan Thörnqvist kom tillbaka?

Han kom in med ett lugn i gruppen och han driver på alla spelare, det blir en annan energi i laget. Han har en stor del i det, men vi känns också lugna, vi stressar inte upp oss om det är jämnt, vi vet att tiden talar för oss.

Som lekman så upplever jag just det som en stor skillnad, något man också såg igår. Skövde har mycket puck i er zon i första perioden men ni jagar inte upp er utan uppträder med ett lugn istället för att börja jaga.

Det har du rätt i och det är något vi snackat om. Lagen vi möter är skickliga men så länge vi håller dom på utsidan så har vi två bra målvakter som tar skotten och så lyfter vi upp spelet allt eftersom, vi behöver inte stressa upp oss. Igår kunde man säkert från läktarhåll tro att de dominerar, men vi visste att de skulle komma hårt och lät dom spela runt. De har inga bra lägen utan vi har bra kontroll och när de åkt av sig lyfter vi upp spelet och tar över. Det är lugnet i gruppen som visar sig i spelet.

Hur långt kan detta bära?

Först och främst vill vi avsluta allettan bra och sätta oss i så bra position som möjligt, men vi vill gå så långt som möjligt och vi har goda möjligheter att göra en bra vår, sedan får vi se hur långt det bär.

Det finns inget lag du räds för?

Nej absolut inte, jag ser inget lag som är bättre än oss. Sedan kan allt hända i ett slutspel och alla lag vi mött är ju bra och det finns inget lag vi garanterat kommer vinna över. Men det finns inget lag vi heller vi på förhand kommer torska emot, vi känns väldigt starka.

Av Krister Holm

Foto Anna Engström

Alltid på en torsdag: Studio ATG Hockeyettan

Stark trepoängare mot Troja

Nybro Vikings tog en meriterande 4-1 seger mot ett starkt Troja/Ljungby i Liljas Arena under onsdagskvällen. Nybro avancerar därmed till fjärdeplats i den jämna Allettan Södra.

Nybro mot Troja. Ett klassikermöte på många sätt. Två anrika föreningar i en viktig match i den oerhört jämna serien där Nybro inför kvällens match låg tre poäng bakom Troja. Det syntes direkt att Nybro hittat tillbaka till det spel som lagt grunden för många segrar under säsongen, en solid defensiv och sylvassa kontringar. Matchen hinner bara bli 23 sekunder gammal när Fabian Ilestedt gör 1-0 inför 1 605 åskådare i Liljas Arena. Det är sedan Troja som genom perioden äger mest puck men hemmalaget håller dem på utsidan och 1-0 står sig efter den första perioden.

Att Troja hade mest puck och flest skott i den andra perioden var det ingen snack om men det var hemmalaget som gjorde målen. Robin Johansson och Nybros försvarsspel imponerade hela matchen och när Simon Hansson stack iväg på en kontring tidigt i den andra perioden kom viktiga 2-0 för Nybro. Bara 23 sekunder senare gjorde även Alfred Andersson 3-0 till Nybro och Troja tvingades till en timeout. Troja fortsatte att försöka hitta vägar igenom Nybros försvar men lyckades inte många gånger utan 3-0 står sig efter två spelade perioder.

I den tredje perioden väntades en rejäl anstormning från bortalaget för att snabbt få in en reducering och väcka liv i matchen igen rent resultatmässigt. Istället gör hemmalaget 4-0 genom Kalle Hult efter en styrning framför målet. Nybro spelar sedan ett fortsatt disciplinerat försvarsspel och Robin Johansson är värd att hålla nollan men Troja lyckas få in ett reduceringsmål i slutet av matchen till 4-1 som också blir slutresultatet.

För Vikings del väntar nu bortamatch mot Huddinge IK på fredag den 7 februari och sedan hemmamatch i Liljas Arena på söndag den 9 februari mot Kallinge/Ronneby IF.

Matchfakta

Nybro Vikings–IF Troja/Ljungby 4–1 (1–0, 2–0, 1–1)

Målen: 1-0 (00.23) Fabian Ilestedt (Sebastian Borg, Fredrik Strömgren), 2-0 (26.30) Simon Hansson (Erik Lindström, Fredrik Strömgren), 3-0 (26.53) Alfred Andersson (Erik Lindström, Robin Wengdahl), 4-0 (44.29) Kalle Hult (Erik Lindström, Sebastian Borg), 4-1 (57.17) Karl Olofsson (Carl-Johan Sjögren, Felix Wermelin)

Domare: Robin Karlsson.

Skott: 19–35 (8–6, 6–18, 5–11).

Publik: 1 605.

Halva potten

Vinstsumma: 6 480 kr.

Lottnummer: 11 798.

TV: Mariestads Collberg: ”Det var en riktig derbymatch”

Ludwig Collberg om derbyt och inför Tranås hemma imorgon

Foto: Anna Engström Mariestad BoIS Hockey

ATG Allettan Södra, Skövde IK – Huddinge, 9/2 kl. 16.00

På söndag den 9/2 gästas vi av Huddinge i ATG Allettan Södra.
Nedsläpp: 16.00
Entrén öppnar: 15.00
Boka mat och dryck i PEAB-rummet: [email protected]

Seger på bortaplan mot KRIF

Vi fick revansch på KRIF igår efter förlusten senast då lagen möttes i Björkängshallen.

En på förhand väldigt tuff bortamatch mot ett KRIF som innan matchen hade tagit lika många poäng som oss. Så det var väldigt viktiga poäng som stod på spel.

Vi får en bra start på matchen och för spelet inledningsvis och efter 05.01 får vi utdelning. Fredrik Renström kan på nära håll trycka in ledningsmålet bakom Hampus Nivalainen i KRIF-målet. Sex minuter senare kan samme Renström även gör 2-0, denna gång i powerplay. I det skedet av matchen känns de som att vi har allt under kontroll, men det kan svänga om fort. KRIF kan  med två minuter kvar av första perioden trycka dit reduceringen efter att vi hamnat på hälarna i vårt styrspel. Första perioden slutar 2-1 efter spelmässigt jämn period.

Andra perioden är mer av ett ställningskrig, inget av lagen vill bjuda på några chanser och spelet är väldigt tillknäppt de första minuterna. Efter lite dryg åtta minuter får vi chansen igen att spela powerplay. Victor Andersson får chansen från snäv vinkel men lyckas ändå trycka in pucken ovanför axeln på KRIFs målvakt. Likt den första perioden kan KRIF ställa om på oss i en kontring med två minuter kvar att spela och sätter dit 3-2 och återigen var de ett mål som skilde lagen åt.

Den tredje perioden handlade för vår del att enbart försvara oss. Vi bjuder inte KRIF på någonting, förutom ett powerplay som vi reder ut på ett bra sätt. Vi skjuter endast ett (1) skott på mål i den sista perioden. Men på det sättet som vi försvarar oss har vi inte gjort på hela säsongen. En grymt stabil lagseger där vi fick resa hem till Huddinge med alla tre poäng med i bagaget.

Tränare Österblom & From-Björk var väldigt nöjda med hur laget presterar matchen igenom, men framförallt i den sista perioden.

Slutresultat 2-4 (1-2, 1-1, 0-1)

Skottstatistik 33-20 (13-15, 7-4, 13-1)

Publik 716

Gratis invasionsresa till Grums!

Bois har nu fem raka segrar och går för att utmana om seriesegern! Men för att göra det på allvar så behöver laget vinna i stort sett alla matcher som är kvar, och där kan vi supportrar bidra genom att stötta laget från läktarplats. Att ni sluter upp imorgon i matchen mot Tranås tar jag för givet, men på söndag går en minst lika viktig match av stapeln i Grums. Den ska vi i Oxarna se till blir en riktigt hemmamatch! Den första bussen är så gott som full, men vi vill fylla en till. Vi har redan satt ett väldigt billigt pris på resan, men nu vill vi ge alla ungdomsspelare i Bois och deras föräldrar chansen att åka med helt gratis! Villkoret är att vi når upp till 80 resenärer. Så se till att tjata med er kompisarna och anmäl er nu så invaderar vi Grums på vår väg mot toppen!

Krister Holm, ordförande Oxarna

Info om resan: 
Pris: 120 kr för medlemmar i Oxarna, 150 kr för icke medlemmar och helt gratis för ungdomsspelare i Bois med föräldrar (vid 80 eller fler anmälda). Observera att det är enkronasmatch, så entrén är också gratis!

Avresa: Från Mariehus arena söndagen den 9/2 kl 13.30, hemkomst cirka kl 20.

Kiosk finns på bussen/bussarna.

Anmälan till Krister Holm på 0735056131 eller under Tranåsmatchen

För att se antal anmälda just nu: https://www.oxarna.se/?p=374

Enkronasmatchen på söndag

Vi är UNIK SUPPORTER och stödjer Örnsköldsvik Hockey Förening med 5-kronan
Afry
Allgencia
Bil Nord
Birgitta Fränckel
Byberg & Nordin
Eitech
Familjen Mikael Fränckel
Fränckel Fastigheter
Magnus Lindgren
MODO Hockey
Morgan Fränckel
MPA Måleriproduktion
Nordemans Bil
Strängbetong
Ulf Eklund
Ågrenshuset

Vi stödjer ÖHF med 3-kronan
Carstedts Bil

Vi stödjer ÖHF med Enkronan

Anders Byström
Eleni Naskova & Eric Moe
Elmontage Kent Sjöblom AB
Engström
Engström
Henrik Gradin
Hugo – Nova – Elton
Hälsobaren
ICA Kvantum
John-Eric Byström
Karin & Bengt Göransson
Lasse Eriksson
Leif Eriksson
Lennart Arnlund
MagnusNyman.com
Magnus Näsström
Margot Lindgren
Marie Eriksson
Marlene Byström
Matti Gavelius
Minihummer/Mavo AB
Mitt & Ditt
Patrick Edlund
Per-Åge Skröder
Renmarks Måleri
Roger Högberg
Salong Attityd
Sport 77
Storsjöbygdens Lanthandel
Torsten & Anita Nyman
Track Screen i Örnsköldsvik AB
Träningsstudion – TSG
Ulf Frestadius
Vidan Naskov
VTG Entreprenad

Vi stödjer ÖHF med maxbeloppet 750 kr
Botnia Bil & Däck
COOP Nord
EMKAY Ekonomikonsulter AB
Louise Lindström
Länsförsäkringar Västernorrland
Margareta Larsson
Monica Eriksson
NKI Kyl
Ocab
OnePartnerGroup Örnsköldsvik
Popovic
Ulf Nylanders Bilar AB
Örnfrakt

Vi stödjer ÖHF med 500 kr
Stefan Jonsson

Vill du vara med och stödja?
Maila [email protected]

#öhf #enkronasmatchen #atghockeyettan

BHF besegrade Vallentuna på bortais

Under onsdagen åkte Borlänge Hockey till Stockholm för att ta sig an Vallentuna. Efter förlusten senast mot Hudiksvall var det ett revanschsugen BHF som omgående tog tag i matchen inför 40 tillresta BHF fans.

 

Efter 13.32 så kom matchens första mål då Markus Persson satte sitt 13e mål såhär långt in i AllEttan.

 

Innan perioden var över hann BHF först med att träffa stolpen och sedan göra 0-2. Ludvig Östman tog ett skott från blålinjen som Markus Persson kunde styra in med 18.22 på klockan.

 

Den andra perioden var kanske både Vallentunas och Borlänges sämsta perioder såhär långt in i säsongen. Otroligt slarvigt spel från båda lagen där passningarna inte alls satt. Där chanserna missades då man tappade puck i dragningar. Flertalet offsideavblåsningar. Ja inget publikfrieri denna period som slutade mållös.

I början av den tredje akten var det ytterst nära 0-3 till gästerna men för 3e gången i matchen träffade man stolpen.

 

Med 11 minuter spelat in i tredje perioden åkte Daniel Nilsmats ut för en hakning. Vallentuna skapade ingenting men man lyckades ta sig in i offensiv zon 1 gång och då small det direkt helt utan förvarning när Tobias Ericsson lossade bössan från blålinjen som letade sig in bakom Alexander Johansson.

BHF blev därefter ängsliga av att kunna tappa denna match som man styrt och ställt från början utan att direkt ha hotat nämnvärt. Matej Galbavy såg sedan till att frälsa BHF när han med ett rappt skott hittade målet med hjälp av bortre stolpen 2.39 från slutet. Vallentuna klagade sig till en utvisning, tog en till strax därpå och BHF fick spela 5 mot 3. Då passade Markus Persson på att fullborda sitt hattrick när han fixade slutresultatet 1-4 med ett rappt skott vid bortre.

 

skott totalt 21-30 (8-12, 7-6, 6-12)

utvisningar Vallentuna 6×2 BHF 4×2

domare Emil Netz

http://stats.swehockey.se/Game/Events/484832

 

En sämre insats av BHF men ändå starkt av att kunna åka till Vallentuna och ta hem 3 poäng. Markus Persson med sina 3 mål blev naturligtvis en bidragande orsak till segern och befäste därmed sin ledning i poängligan. ”Pajen” står nu på 15 mål och 11 assist på 13 matcher. BHF hade även resultaten med sig denna kväll då Piteå besegrade Hudiksvall med 3-2 och Lindlöven vann med 4-5 borta mot Väsby. Detta innebär att BHF tog sig förbi Hudik och upp på samma poäng som serieledande Väsby med 1 mål sämre målskillnad. 5 omgångar återstår nu och BHF ligger alltså 2a i tabellen. 6 poäng skiljer mellan ettan Väsby och 5an Östersund.

Nu till helgen väntar en ny hockeyhelg i Borlänge ishall. Först på lördagen då Boden kommer på besök. En härlig drabbning att se fram emot. Därefter på söndagen så är det Kiruna som gästar. Är man boendes i Tunabyggen och har sin senaste hyresavi så går man in gratis under matchen mot Kiruna. Båda matcherna startar 16:00 nere i Borlänge ishall.

 

Storstryk mot serieledaren – ”Total kollaps redan i starten”

Igår spelades en viktig match i toppstriden i den västra vårserien mellan serieledaren Nyköping och tredjeplacerade Forshaga. Innan matchen skiljde det sex poäng mellan lagen, men med en match mer spelad för Nyköping. Forshaga hade alltså chansen att i princip gå ikapp, men de förhoppningarna kom snabbt på skam.

Redan i matchens första byte kom 1-0 till hemmalaget och knappt fyra minuter senare var ställningen 2-0. Visserligen får Forshaga in en reduceringspuck till 2-1 efter sju minuters spel som skulle kunna tända gnistan i laget, men Nyköping gör ganska omgående sitt tredje mål i matchens nionde minut och sedan rasar det iväg ordentligt. Försvarsspelet och speciellt box play som har varit en av Forshagas starkare sidor under både höst- och vårserien var som bortblåst denna kväll. Hemmalaget gör sex mål på 12 skott på mål i den första perioden, varav två av målen gjordes i numerärt överläge. Det är inga roliga siffror för bortalaget och man kan föreställa sig att det kan vara svårt att hämta sig mentalt efter den knocken.

Tyvärr för Forshagas del så fortsätter raset i den andra perioden. 7-1 kommer efter sju minuters spel och ledarstaben väljer att byta målvakt för att få till en förändring. Man drar dock på sig en utvisning dryga minuten senare och Nyköping fortsätter att vara grymt effektiva i power play och gör sitt tredje mål i den spelformen för kvällen fram till 8-1. Ytterligare en gång får man hämta ut pucken från Forshagas mål innan den andra periodpausen. Skottstatistiken är förkrossande 19-2 till hemmalaget i mellanakten.

Matchen var i detta läge redan avgjord och Nyköping spelar bara av den tredje perioden. Man gör dock ytterligare två mål, varav ett i power play, på endast tre skott på mål enligt statistiken och vinner matchen med hela 11-1. Nyköping var med andra ord fruktansvärt effektiva denna afton och gjorde mål på vart tredje skott (32,25%) och i fyra av fem numerära överlägen (80%).

Tränare Dennis Hall om matchen:
-”Det var en total kollaps redan i starten som vi aldrig lyckas återhämta oss ifrån, trots att vi får en reducering till 2-1. Dagens match var under all kritik. Viljan att ta ansvar för sin prestation måste upp till fredag om vi ska ha chansen att vinna.”

I och med förlusten i denna match ligger Forshaga nu nio poäng bakom Nyköping och fyra poäng bakom Linden och man har satt sig i ett ofördelaktigt läge i jakten på seriesegern. Samtidigt jagas man av Köping, Malung och Kumla som nu endast ligger två, tre respektive fyra poäng bakom!

Nästa match är på fredag och då tar vi emot Köping på hemmaplan. Nu behöver coacherna hitta ett sätt att trigga igång spelarna för att prestera på en betydligt bättre nivå än denna kväll. Den här matchen ska man nog bara glömma så snabbt som möjligt och bara blicka framåt.

Foto: Ann Karlsson

Nyköpings SK – Forshaga IF
11 – 1 (6-1, 3-0, 2-0)
Skott: 34 – 19 (12-8, 19-2, 3-9)
Utvisningar: Nyköping 6x2min, Forshaga 8x2min
Målvakter: Oscar Malm 94,74%, Eric Forsberg 61,11%, Elias Åkerlind 75,00%
Publik: 543
Målgörare
Nyköping: Marcus Linderborg 3, Oliver Ödman-Hadzinikolic 2, Alexander Carlsson, Lucas Gustavsson, Christian Axelsson, Johan Mörnsjö, Simon Rodling och Adam Hirsch
Forshaga: Niclas Edman

 

:: Kim Jemail