Sandberg i en ny roll

I 5 år har vi sett honom vakta målet i Mariestad BoIS Hockey. Nu ska han testa på en ny roll i föreningen. Tobias Sandberg kliver in som marknadsansvarig i föreningen. Givetvis måste hemsidan ringa upp honom och höra lite kring detta, vad det nya jobbet innebär och hur han ser på sin fortsatta aktiva karriär.

Marknadsansvarig i föreningen, berätta mer?

Jag blir marknadsansvarig till att börja med nu 3 månader framöver på 50 %. Jag går i skolan fortfarande och tar examen nu i vår. Så det blir som sagt 3 månader med start 1 april till att börja med så får vi se sen.

Vad innebär det rent konkret att vara marknadsansvarig?

Som marknadschef blir mitt ansvar att ta hand om sponsorer och samarbetspartners. Dels kontakt för eventuellt samarbete i framtiden men även om jag har någon kontakt som det är några speciella frågor som dyker upp gällande samarbetet. Man ska inte bara skicka över ett kontrakt på att ni ska ha en sargreklam. Det ska vara ett samarbete som båda parter kan få ut någonting av. Just nu blir det inte så mycket gällande matcharrangemang eftersom det inte är säsong för det men det kommer i framtiden det med förhoppningsvis.

Hur gick det till när du fick förfrågan kring detta arbete?

Det har varit en pågående process. Som många vet så håller jag på att utbilda mig och jag har alltid brunnit för marknadsföring och den biten. Under åren så har jag pratat lite med kansliet om vad man kan göra och hur man kan bygga upp det och utveckla arrangemang, sponsring och företag. Sedan kom frågan för ca 1 månad sedan om jag ville jobba med det här. Då kände jag att det kan vara en kul sak att prova på. Dels brinner jag för klubben men sedan tycker jag som sagt att marknadsföring är ett väldigt roligt område att jobba med.

Jag minns en gång när du precis börjat plugga, du sa halv på skämt halvt på allvar antar jag att du kunde ta över marknadsbiten så småningom.

Haha det kanske jag sa. Jag har alltid tyckt det varit roligt och jag ser att det finns utvecklingspotential i föreningen. Det finns många människor och företag runtomkring som bryr sig om klubben. Jag känner att vi kan bli bättre på alla fronter och det skulle vara utvecklande för alla parter om samarbetet kan komma framåt, att man hjälper varandra att utvecklas.

Nu när hockeysäsongen tyvärr tog slut så drar marknadssäsongen igång på allvar.

Ja exakt! Nu handlar det mycket om att man ska bygga upp inför nästa säsong. Både med budget men även att se vilka som vill vara kvar. Om vi kan göra någonting annorlunda för att få en bättre relation med alla. Det är ett arbete som pågår nu under hockeyns lågsäsongen. Då blir det högsäsong för marknad, det ska göras i ordning så vi vet vad som gäller framöver.

Det mesta ska väl vara klart kring detta innan hockeysäsongen drar igång?

Ja precis så är det. Det kommer en säsong i höst och det är mycket kring matcher som ska göras. Vilka samarbetspartners som vill vara med där och utveckla matcharrangemangen för att få dem att bli ändå bättre. Som jag sa, det är inte bara att man vill ha en skylt i hallen utan jag vill att vi ska kunna hjälpa varandra framåt. Företagen ska få ut något av att sponsra Mariestad BoIS Hockey.

Utvecklingen har ju gått åt det hållet att både publik och sponsorer vill ha mer än bara en match, man vill ha en upplevelse.

Ja vi har märkt lite av det under den här säsongen. Vi fick göra lite arrangemang runt matcherna för att få folk att komma till ishallen. Många har suttit hemma i 2 år under pandemin och kollat via internet och det är ganska bekvämt att slippa ta sig till hallen, man slipper frysa, man har det ganska bra hemma. Då är det upp till föreningen att göra något för att locka tillbaks folk och där är en del att få en bättre matchupplevelse, att få någonting extra som man inte får i tv-soffan. Det blir en stor utmaning att försöka locka tillbaks så mycket folk som möjligt.

Där tänker ni att samarbetspartners kan vara med vid dessa arrangemang då eller?

Exakt! Vi är beroende av alla. Idrotten är beroende av företag och jag tror företag känner att man har mycket att vinna på att vara synliga. Att man kan samarbeta på olika sätt både för att höja matchupplevelsen men även för att promota företag så man får en bra relation.

Peter Jonsson (fd klubb och marknadschef) hade ansvar för marknad denna säsong fram till han slutade och hade hjälp av Christer Dalvik. Har du blivit insatt något i det än eller kastas du rakt in i det nu 1 april?

Vi har pratat senaste veckorna hur man kan lägga upp det. Jag hjälpte till lite förra sommaren med sponsringen, mer på ideell basis, så jag vet ungefär vad det handlar om men nu blir det ett större ansvarsområde. Där kommer jag ha Christer Dalvik till hjälp i början så jag får koll på allting.

Han har ganska bra koll på det.

Ja han har varit med i några år, han har ett brett kontaktnät i stan och han vet vad det handlar om.

Du känner föreningen jätteväl som spelare men nu kommer du på nära håll få se en annan sida av föreningen. Vad ser du mest framemot?

Som du säger, jag har varit aktiv i 5 säsonger. Det ska bli kul att få se en annan sida, att få en annan inblick i idrotten. Tidigare har det varit mycket fokus på prestationen på isen, nu blir det ett bredare fokus. Hur man kan koppla företag och organisationer till idrotten. Sporten hamnar lite vid sidan av nu.

Nu nämner du sporten, hur det blir för din del med den biten vet vi ingenting om än eller?

Det här jobbet har ingenting med min hockey att göra, där har jag inte tagit något beslut än. De som tror att jag har slutat pga detta jobbet har fel.

Jag får önska dig lycka till med nya jobbet!

Tack!

av Susanna Johansson 

Vid frågor eller funderingar maila till [email protected]