Mariestads Bois HC:s ordförande Magnus Kling avslutar sitt ämbete i klubben
i samband med årsskiftet. Fram till dess att föreningen har sitt nästa årsmöte kliver klubbens vice ordförande Malin Ohlsson in i hans ställe.
”Att Magnus väljer att kliva av är givetvis ledsamt men vi har full förståelse för hans beslut” meddelar klubben.
Hemsidan har suttit ned med Magnus Kling efter hans beslut i dagarna att avsluta sitt arbete i klubben.

Varför tas detta beslut och varför just nu?

Klubben står inför en mängd utmaningar och mitt under brinnande säsong krävs inte bara engagerade och starka tränare/ledare utan klubben behöver också en stark ledning och
på grund av ett antal händelser den senaste tiden orkar jag inte längre trycka in den tiden och energin som krävs, därför väljer jag att kliva åt sidan.
Du säger händelser, vilka är det?
Ett antal händelser och beslut som jag ej kan ställa mig bakom och där några dessutom fått negativa konsekvenser på det privata planet har gjort att jag inte längre kan leverera som jag önskar i föreningen, för övrigt något som jag väljer att inte kommentera ytterligare då det är av personlig karaktär.
Hur tror du medlemmarna tar emot detta?

Jag förutsätter att man respekterar mitt beslut och även min önskan att ej kommentera detta ytterligare. Föreningens medlemmar och samarbetspartners har betytt otroligt mycket för mig och förhoppningsvis vice versa.

Ja, du har ju arbetat snart 4 år som ordförande och har innan dess flera år som ledare i föreningen på meritlistan, hur har tankarna gått här?

Ja, det har ju varit många fantastiska år i föreningen där jag haft förmånen att arbeta med underbara människor, spelare och ledare. Kontaktnätet inom hockeyn i Sverige är ju något jag glatt tar med mig.

Vilka är dina starkaste minnen från Mariestads Bois HC?

Oj, ja det är ju ganska många….men för att nämna några så är tveklöst genomförandet av TV-pucken det som krävt mest arbetsinsats men även det man stolt kan se tillbaka till som något fantastiskt, som vi gjorde det, vi fick med oss inte bara föreningen utan en hel stad stod bakom oss och gjorde eventet till en oförglömlig händelse. Att varit en del i klubbens arbete framåt och även deltagande i ombyggnationer, beslut kring investeringar, dialog med förbunden mm är ju också något man glatt tar med sig. Sedan är det givetvis härliga minnen generellt från isar, spelargångar och möten med både supportrar, spelare, ledare, ideellt arbetande människor som kommer värma lång tid framöver.

Vad sker i föreningen nu?
Allt arbete rullar på som tidigare fast med vice ordförande vid rodret, i övrigt ingen förändring vad
jag kan se. Vi är som vi tidigare nämnde mitt i säsong, vi har ett representationslag som snart skall börja kämpa i Allettan och ungdom/juniorlag kör för fullt så det är givetvis fortsatt fokus på att nöta is, träna och göra allt man kan för det sportsliga.

Vad gör Magnus Kling efter detta beslut?
Nu stundar jul/nyårshelger så jag skall bara njuta med familj och vänner, efter det så har jag ju helt plötsligt massa tid över så vi får se (ha,ha), det kommer inte bli särskilt svårt att fylla dagarna framöver.

Då tackar jag för pratstunden och passar även på att önska varmt lycka till i framtiden och tackar även  för allt du genom åren gjort för Mariestad Bois HC

Tack själv, har varit en ynnest att företräda Mariestad Bois HC under dessa år

Susanna Johansson Kommunikatör