Mörrum vinner efter övertid mot Borås

Mörrum Hockey vinner och tar två mycket viktiga poäng i den tuffa bortamatchen mot Borås.

I overtime avgör Oliver Nilsson och skjuter två poäng in på Goiset´s konto. Mycket viktiga poäng och även starkt att vinna med en rad väldigt potenta spelare borta. Mycket starkt!

Matchfakta:

Borås HC – Mörrum Hockey str (1-1, 0-0, 0-0, 0-1)
Skotten: 39-27 (12:19:6:2) – (10:2:11:4)
Målen:
0-1, Caleb Eefting ass Khalid Ibrahim och Jesper Hultberg
1-1, Ludvig Jansson ass Henrik Eriksson och Markus Näslund

Övertid:
1-2, Olivier Nilsson

Nu väntar Vimmerby på onsdag och då är vi förhoppningsvis fulltaliga och kanske kan vi addera ytterligare något namn i rostern.

#baragoisare

Vinnare i digitala 50/50 lotteriet

Vinnare i det digitala 50/50 lotteriet vid gårdagens match mot Kumla blev Kerstin Fredriksson.

Lottnumret var 124 och hon vann 3480 Kr.

Vi säger stort grattis till vinsten!

Dogge och Planeby efter Kumlamatchen

Bois återtog igår serieledningen efter att ha besegrat Kumla med 5-2. En av matchens allra bästa spelare var Douglas Lögdal som både stod för mål och assist och dessutom lade ner ett stort jobb. Därför var han ett givet intervjuobjekt, men jag passade också på att prata med Kumlas tränare Erik Planeby. 

Douglas Lögdal, det blev en rätt bekväm 5-2-seger till slut…

Ja vi fick en dålig start bara med 0-1 tidigt, men jag tycker vi jobbar upp oss och tar över och får utdelning och gör en rätt bra match till slut.

Andraperioden bäst i mina ögon och ni vinner den också med 3-0…

Ja där får vi lite mål och det kuggar i. Och dom får det jobbigare och jobbigare, och killarna gör också en riktig krigarinsats i spelet 3 mot 5, där är ju betyget 5 av 5 helt klart. Sedan sticker vi upp och gör mål, det avgör matchen. Så en stor insats av dom som dödade av perioden. Gurra (Gustaf Pehrson) och Lukas (Larsson) gör ett hästjobb där och Gurra vann mycket tekningar och Lukas har en sekvens där han dödar av en massa sekunder på egen hand och dom gör det jättebra i match efter match.

Är det svårt att leda med 5-1, för andra halvan av tredje kanske inte såg lika bra ut?

Det blir lite så att man inte vill ställa till det utan man spelar lite på säkerhet, vi vill bara ta hem det. Dom fick ett 5-2-mål och chansade och lyfte en del men vi kände att vi hade bra koll på det.

Jag tycker ni åker på mycket utvisningar idag…

Ja jag vet inte vad vi landar på till slut, men vi vill ju inte hamna där, men då är det gött att vi har killar som gör det så bra i boxplay.

Vad gör ni bra idag?

Trots starten kuggar vi i och jobbar hårt och jobbar ner dom. Det är det som gör att kan vinna idag.

Du kändes het idag, dessutom ett mål!

Ja jag kände mig pigg hela matchen idag och det var skönt att få utdelning i powerplay trots att det kanske inte var så snyggt. Det är bara att tacka och ta emot.

Nu är ni i serieledning, hur känns det?

Det känns bra och vi har spelat rätt bra också. Men det är bara att försöka jobba på att bli bättre och bättre för varje dag så kan det bli bra i slutet av säsongen.

Det blir några tuffa matcher nu, på söndag väntar Borlänge, sedan Dalen på onsdag och söndagen efter det så blir det derby mot Skövde. Hur känns det?

Det är kul, det är såna matcher man vill spela. Efter jul blir det bara såna matcher så det är bara att vänja sig vid det och vila upp sig och tagga till varje match.

Vad måste då bli bättre?

Vi måste hålla oss ifrån utvisningsbåset till att börja med. Men vi måste också vara noggranna och inte köra fast, ju bättre lagen blir desto bättre blir de på att utnyttja det.

Imorgon väntar Borlänge, ett lag som ni mött många gånger i toppmöten i jämna matcher.

Ja vi har båda legat i toppen i många år nu. Det brukar bli jämna och roliga matcher, dom är rätt lika oss med fyra bra femmor. Sedan får vi se upp med Jim Jakobs som gått och blivit målskytt numer, så vi får ha specialbevakning på honom!

Till sist: Idag så var det en liten klack på plats, vad tyckte du om det?

Jag vill tacka dom som var här och stöttade oss. Dom skötte sig riktigt bra och det var skönt att ha en klack på plats igen!

 

Och så var det då Erik Planeby som var samlad men besviken efter matchen.

Det blev 5-2-förlust men jag tycker ändå att ni ändå gav det en chans idag.

Ja vi har pratat om det att ska vi vinna idag så måste vi sätta dom chanser vi får, och vi hade 1-0-ledning och hade bud på 2-0 men gör inte mål. Det är framför mål Bois är bättre än oss, ute på planen gör vi det ändå bra och det är det som är tungt. Vi hade lägen innan båda deras första två mål och även ett 5 mot 3-läge men direkt efter gör de 5-1 och då gick luften ur. Vi måste ge oss den på att sätta chanserna men där är Bois bättre än oss och det är väl därför de leder serien medan vi ligger längre ner.

Sandberg gjorde några riktigt bra räddningar också!

Ja det var något skott från Wänghult jag redan räknat in och ett läge där vi går runt kassen i fem mot tre, så han är riktigt bra, men det känns surt.

Tycker ni ändå såg bra ut spelmässigt.

Ja men de gäller ju att göra mål också, att vara hetare framför båda målen. Motståndarna lägger in pucken på mål och gör mål, vi måste bra starkare i båda slotten. Spelmässigt har vi spelat ganska bra.

Jag såg er match mot Lindlöven och där krigade ni verkligen!

Ja vi sa det innan dagens match att vi måste vara där, då slängde vi oss och täckte skott och jobbade för varandra och jublade olika mycket för ett skottäck som för ett mål. Så det finns ju där, måste vara där varje dag.

Vad säger du om Bois insats idag?

Dom är ju effektiva i lägena, sedan är dom väldigt tunga när dom kommer ner på oss. Dom är bra på att ta sig in på kassen och har en väldigt bra målvakt i Sandberg. Även om de bytt en del spelare så känner man ju igen dom, det ser rätt likt ut som tidigare tycker jag.

 

Av Krister Holm

Foto Anna Engström

Lördagens drabbningar

Matcher spelas i ATG Hockeyettan även den här lördagseftermiddagen. Se dagens drabbningar i listan nedan.

ATG Hockeyettan Södra
15:00 Borås – Mörrum
16:00 Vikings – KRIF
16:00 Troja/Ljungby – Kalmar
16:00 Karlskrona – Hammers

ATG Hockeyettan Västra
15:00 HC Dalen – Grums

ATG Hockeyettan Östra
15:00 Sollentuna – Strömsbro

ATG Hockeyettan Norra
16:00 Boden – Örnsköldsvik
16:00 Kiruna IF – Teg

Borås: Inför Borås Hockey – Mörrum GoIS

Borås Hockey – Mörrum GoIS lördag 17 oktober kl. 15:00 Borås Ishall

GÅ PÅ MATCHEN – KÖP MATCHEN ONLINE – KÖP MÅNADSABONNEMANG – MATCHSTATISTIK – KÖP FIKTIV SUPPORTERBILJETT

Då var det dags för en ny hemmamatch! Det är Mörrum som kommer på besök till Borås. Mörrum vann senast på straffar mot Hanhals, vilket gjorde att BHC åkte ner en placering i tabellen och ligger i skrivande stund på 10e plats – men med lika många poäng som Mörrum. Eftermiddagens match är viktig då BHC kommer att gå för den första vinsten på hemmaplan och behöver därför allt stöd de kan få! Tryck på ”Gå på matchen” längst upp i inlägget för att köpa biljett och stötta BHC på plats i Lejonkulan! Vi ses i eftermiddag!

Head Coach Johan Hellström är redo för match!

Lördag och hemmamatch mot Mörrum, hur går tankarna?
– Inga speciella tankar som går så direkt, alla lagen i ligan är bra. Vi förbereder oss på samma sätt oavsett motstånd. Efter matchen mot Tyringe så tog vi ledigt en dag, igår så var vi åter i träning. Tycker det var bra fart och energi på träningen igår så det är ett laddat BHC som samlas idag vid 13:00.

Vad är det som gäller när pucken släpps idag?
– Likt matchen mot Tyringe så gäller det att samtliga stämplar in från start och gör sitt jobb. Mycket positivt från förra matchen ska vi bygga vidare på, däremot måste vi bli noggrannare kring detaljer i spelet utan puck över hela banan. Blir vi det kommer vi kunna ta ett större kommando över matchbilderna.

Läget i truppen?
– Philip Svensson, Martin Karlsson, Linus Karlsson och Oscar Ribbnäs saknas fortfarande pga skador.

Vem vaktar kassen?
– Adam vaktar kassen idag.

Nyförvärvet stängs av i fyra matcher

Rihards Marenis stängs av i fyra matcher efter en tackling mot Teg.

Han missar därmed helgens båda matcher.

– Jag har sett situationen och det är svårt att avgöra. Vi kräver ju att våra spelare ska spela fysiskt, säger KIF-tränaren Sergei Joukov.

 

Nyförvärvet från KHL har inte fått den starten i KIF-tröjan som han hade önskat. Två ramträffar är det närmaste som Rihards Marenis har kommit mål. Och nu får han vänta fyra matcher till för att ens få spela.

– Det är synd att han missar matcherna. Jag tycker att han visade vägen och var en av våra starkaste spelare mot Övik senast. Men det är nämndens beslut och det är inget vi kan göra åt saken, säger Sergei Joukov.

Istället kommer Anton Elenius att få en plats i de fyra kedjorna. 20-åringen har varit uppsatt som extraforward tidigare under säsongen.

– Han spelade en del mot Övik och gjorde det bra. Han kommer nog vara väldigt spelsugen. Jag tror att han kommer att visa framfötterna.

I övrigt har KIF en helt skadefri och frisk trupp.

 

Hemsidan pratade med KIF-tränaren under fredagen innan lagfotografering och träning stod på schemat.

Det var tio år sedan Sergei Joukov stod framför kameran i en KIF-trupp.

Har du fixat håret?

– Haha, jag det har jag. Det är enkelt eftersom jag inte har så mycket hår, skrattar ryssen.

Han blickar fram emot matcherna mot Teg och Övik och resonerar så här:

– Nu sist gjorde vi en bra match och jag hoppas att trenden fortsätter. Det är viktigt att vi går in med rätt inställning. Mot Övik visade det sig att vi vinner om vi har rätt inställning. Jag hoppas att vi har tagit lärdom av matcherna som vi har förlorat.

Teg på lördag 16.00 och Övik på söndag 15.00 är det som gäller.

Kan du inte vara på plats kan vi varmt rekommendera att ni vänder er till hjältarna på KIF-TV som leverera matchen till din skärm.

Klicka på länken här.

 

Mattias Heikki

 

Klar Boisseger mot Kumla

Bois fick en dålig start med ett tidigt 0-1-underläge, men kunde sedan vända och vinna matchen mot Kumla med klara 5-2. I och med segern återtog Bois serieledningen.

Bois började piggt och tryckte på i Kumlazonen, men efter en spelvändning så kom Isak Jonsson i en ett mot etta och tog sig med bra fart förbi Johan Frick och kunde snyggt lägga in en backhand förbi en chanslös Tobias Sandberg. Bois lät sig dock inte nedslås utan fortsatte föra spelet. Men det är efter en stark individuell prestation som kvitteringen kommer. Erik Olsson tar tag i pucken i egen zon, trampar upp i bra fart in på högerkanten i Kumlazonen, viker in och när han kommer mitt i slottet så skjuter han under armvecket på Jonathan Stålberg till 1-1. Nästa mål är sånär Kumlas. Bortalaget kommer i en spelvändning till en två mot etta sedan en utvisad Kumling kommit in precis lagom för att få pucken. Passet kommer perfekt och skottet från Viktor Wänghult är bra, men Tobias Sandbergs räddning var ännu vassare när han rånar Wänghult på ledningsmålet. I anfallet efter är det istället Bois som tar ledningen. Bois tredjekedja etablerar ett långt anfall innan Ludvig Collberg skjuter från blå och Simon Eriksson är på kontoret framför kassen och styr in 2-1-pucken otagbart förbi Stålberg.  Siffror som står sig perioden ut.

Bois tar tag i taktpinnen ordentligt i period två och har flera vassa lägen, Collberg skjuter bland annat i stolpen, innan 3-1 kommer. Och då är det riktigt snyggt. Bois kommer i en två mot tvåa med Douglas Lögdal och Fredrik Granberg. ”Dogge” håller dock i och väntar in Erik Olsson som kommer med bra fart i mitten och har bra skottläge men väljer istället att passa Granberg som ställt sig vid målvaktens högra stolpe och han får öppen kasse till tvåmålsledning. För övrigt Granbergs första tävlingsmål i Boisdressen. Kumla har sedan ett skott från blå i insida stolpe, innan Bois får chansen att spela powerplay. Och då kommer också 4-1. Douglas Lögdal siktar på Simon Erikssons klubba för en styrning, men en Kumlaklubba kommer emellan och styr den mellan benen på Kumlamålvakten. Kumla får sedan chansen att spela 5 mot 3 och man har ett öppet mål på ett direktskott, men pucken missar målet. Vi ett annat tillfälle täcker Gustaf Pehrson skottet och får väldigt ont men krigar sig upp till stående men så fort det blåses av så ramlade han ihop i en hög. Det visar på krigarhjärta! Precis när Bois blir fulltaliga så bryter Lukas Larsson pucken och kan chippa ut den i mittzonen Där Oliwer Fjellström och Douglas Lögdal precis alltså kom in från utvisningsbåset. En Kumlaspelare kommer ifatt och skär av passningen, så Fjellström avslutar själv och gör det riktigt bra i gubbhörnet till 5-1.

Efter andra perioden var matchen naturligtvis avgjord, men Kumla gav det ändå ett försök. Man får också mitt i perioden in en 5-2-reducering när Oliver Arle Östergren snyggt kunde bryta igenom Boisförsvaret och lägga över den på backhand innan han drar upp den i taket förbi en chanslös Sandberg.  Bois spelade mest av den sista perioden utan att gå för fullt framåt, och Kumla hade en del puck i anfallszonen men de hade väldigt svårt att få till några klara lägen och något mer mål blir det inte.

Många var bra i Bois idag, men Tobias Björklund, Erik Olsson, Simon Eriksson och Douglas Lögdal var ändå de som kanske var allra bäst.

Nu väntar tre tuffa matcher framöver. Redan på söndag väntar seriefavoriterna Borlänge, på onsdag sedan väntar serietvåan Dalen och om nio dagar så är det dags för säsongens första tävlingsderby mot Skövde. Därför var det skönt att se att Gustaf Pehrson återkom i spel i den tredje perioden. På söndag kommer definitivt Philip Engeståhl missa matchen då han stängdes av efter Malungmatchen i två matcher. Lukas Söderlund är dock tillbaka på is efter sin hjärnskakning, det är dock osäkert när han kommer att kunna spela igen. Det är dock osannolikt att han kan vara tillbaka i spel redan på söndag.

Av Krister Holm

Foto Anna Engström

Matchfoton och intervju med Granberg

Seger ikväll mor Kumla med 5-2 (2-1,3-0,0-1).

Mariestads målskyttar var Erik Olsson, Simon Ericsson, Fredrik Granberg, Douglas Lögdal och Oliwer Fjellström.

Foto: Anna Engström Mariestad BoIS Hockey

Inför Borås borta lördag kl. 15.00

Imorgon beger sig Goiset till en tuff bortamatch mot Borås HC och förutsättningarna enligt nedan.

Mörrum Hockey har under såväl försäsong och även under seriespel spelat med decimerat manskap och så även mot Borås HC under morgondagen.

Laget saknar följande spelare:

Linus Olsson (skadekänning)
Marcus Paulsson (utbildningskurs)
Filip Brahm (skadekänning)
Hampus Melén (skadekänning)

Uppdateringar kommer att adderas om så krävs.

#baragoisare