Ytterligare spelare ansluter till SK Lejon

Det är nu klart att ytterligare spelare packar sina trunkar och anländer till Skellefteå Kraft Arena och SK Lejon i helgen.

En är den kraftfulle forwarden Alex Durhan Unga (21) som Närmast kommer får Kiruna AIF. Alex har AIF som moderklubb och har spelad där i hela sin karriär förutom ett juniorår då han var i Piteå HC.

Sen ansluter även forwarden William Strömbäck (21) som lämnar Surahammars IF och styr kosan norrut. Även William är från Kiruna där han har moderklubben Kiruna IF. William debuterade redan säsongen 2016-2017 i ATG HockeyEttan och har erfarenhet från spel i USA och klubben Long Beach Bombers i WSHL.

Sportchef Lars Westermark

–Vi får nu totalt in fyra nya forwards denna helg och ökar konkurrensen i truppen vilket är bra. Alex och William kommer att komma med bra energi och motiverade till tusen.

Vi hälsar grabbarna välkomna till Skellefteå, Skellefteå Kraft Arena och SK Lejon.

Köp stödbiljetter för 100 kr via Swish 123 483 1772 fler biljetter, större chans att vinna!
OBS! En stödbiljett ger inte entré till arenan.
Vi lottar ut en matchtröja signerad av Henrik Lundqvist den 13:e december till de som stöttar våra lag via Stödbiljetten
Ditt telefonnummer är din lott! Fler fina priser kommer presenteras löpande!

Skellefteå Kraft – CCM – Sportcity

50/50-lotteriet, Skövde IK – Lindlövens IF 18/10

Redan nu kan du köpa dina digitala 50/50-lotter till söndagens match mot Lindlövens IF!
Stötta klubben och ta chansen att vinna halva potten.

Lottpris: 20kr
Swishnr: 123 147 26 95
Skanna Swishkoderna (20kr, 60kr, 100kr, 200kr) för enklare betalning.
Köp gärna flera lotter (1 för 20kr, 3 för 60kr, 5 för 100kr, 10 för 200kr osv).
Vinnare meddelas här på hemsidan senast dagen efter match.

Tisell: ”Tror på en liknande matchbild”

Det är bara ungefär två veckor sedan seriepremiären men under lördagen är det redan dags för omgång 6 i Hockeyettan Södra när Nybro Vikings gästas av KRIF Hockey i Liljas Arena. Vikings kommer senast från en seger på bortais mot Vimmerby och KRIF tog en derbyseger mot Karlskrona.

Stötta Nybro Vikings! Under vanliga omständigheter har föreningen stora intäkter via biljettförsäljning till representationslagets hemmamatcher, de intäkterna är i princip helt uteblivna och vi behöver ditt stöd. Swisha valfri summa till 123 28 38 217 och stöd Nybro Vikings i dessa tuffa tider, vi garanterar att ditt bidrag gör skillnad!

Datum: Lördag den 17 oktober.
Nedsläpp: 16.00.
Arena: Liljas Arena
Domare: TBD.
Biljetter: Köp din biljett till Arenahyllan här!
Livesändning: Se matchen via vår livesändning här!
Stötta Nybro Vikings: Köp Vikings virtuella produkter, läs mer här!

Huvudtränare Mikael Tisells tankar inför matchen:

En stark seger senast på bortais mot Vimmerby, tankar kring den matchen?

– Jag tycker att vi gjorde en fantastisk laginsats i den matchen, alla spelare slet som djur. Det tycker jag var väldigt roligt. Jag är imponerad utav killarna! Det jag kan säga är att man har inte råd med många felskär i den matchen, där vi möter ett hysteriskt jagande hemmalag.

Under lördagen väntar KRIF i Liljas Arena, tankar om den matchen?

– Jag tror att matchen kommer att påminna om matchen mot Vimmerby med en liknande matchbild eftersom KRIF spelar rätt så lik hockey. Det är bara att ge sig in i matchen och vara på tårna hela tiden. Vi ska kämpa!

Läget i truppen?

– Alla är tillgängliga i nuläget, men vi får kolla av läget på värmningen imorgon när vi träffas.

Lycka till i morgondagens match!

– Tack så mycket!

Vinnare soffbiljett och 50/50 Hanhals

Vinnare är Ulla Ingvarsson och vinstsumman är 1 300 kr.
Ulla efterskänker hela summan till Mörrum Hockey.

Stort tack & Stort grattis!

#baragoisare

Länk till webbsändningen

Kvällens match mot Kumla sänds på följande länk KLICKA HÄR

Sändningen börjar kl. 18.50 och kommenteras av Johan Henriksson och Filip Thörnqvist

 

Planeby om kvällens möte: Passar oss att slå i underläge

Under fredagen är det dags för Kumla att på bortais ta sig an tabelltrean Mariestad. Kumla som själva ligger på en åttondeplats för nuvarande med en vinst och tre förluster är redo att ge Mariestad ett hårt motstånd.

Kumlas tränare Erik Planeby ser fram emot fredagens möte mot Mariestad, och han går in med en bra känsla efter förra fredagens match mot Lindlöven.

– Vi gjorde en jättebra insats mot Lindlöven förra fredagen och det är precis så vi måste spela idag. Enkelt, rejält och tajt försvarsspel, och vara effektiva när vi får chanserna framåt. Jobba stenhårt som ett lag, förklarar Erik Planeby.

Snacket inom truppen inför fredagens match har handlat om att de behöver vara sammanfogade och vara på tårna från start.

– Mariestad är bra och kommer säkert sätta full fart direkt. Vi måste även jobba som ett lag och spela för varandra. Vi har spelat bra i perioder under seriestarten men inte riktigt orkat hålla i det under hela matcherna, förutom mot Lindlöven, berättar Planeby.

Truppen är fulltalig och de har även tagit in juniorbacken David Carlsson från BIK Karlskoga som visat sig intressant under veckans träningar, så Kumla är väl förberedda på kvällens drabbning.

– Vi vet hur vi vill spela ikväll och hoppas kunna bjuda upp till en bra match. Mariestad är självklart favoriter, men det passar oss att slå ur underläge, säger Kumlas tränare Erik Planeby.

Matchen mellan Mariestad och Kumla visas på ATG Hockeyettan play med sändningsstart 18:50 och nedsläpp 19:00. Matchen går att se här.

Redaktör Maria Bergström

Fredagens matcher

Under fredagen är det ATG Hockeyettan Västra som får fullt fokus med två drabbningar.

Matchstart är 19:00 på vår playkanal och de ses antingen genom att köpa en match separat under respektive möte för 119 kronor. Eller så införskaffas ett löpande månadsabonnemang som innebär fri tillgång till alla sändningar på ATG Hockeyettan play för 299 kronor i månaden. Abonnemanget har ingen bindningstid och under dessa coronatider går tio procent av priset till den klubb du vill stötta.

Kvällens matcher:
19:00 Malung – Linden
19:00 Mariestad – Kumla

Hellgrens långa väg tillbaka

Han är bara 24 år men skulle redan nu ha gått in i sin femte säsong i HockeyEttan. Nu får han istället se Hudik Hockeys träningar från läktarplats. Själv får han ägna sig åt rehab-träning, oftast två gånger om dagen.

Fotograf: Nicklas Andersson.

– Ja, jag vill hänga med laget så mycket som möjligt, så därför försöker jag klara av min egen träning innan grabbarna går på is. På det sättet blir man ändå lite delaktig, säger #26 Mathias Hellgren, HHC-centern som slet av främre korsbandet och skadade menisken i vänster knä – när förra säsongen redan var slut!

Det var i maj som olyckan hände, när HHC-spelarna ägnade sig åt lite social samvaro med innebandy. Och med ett gäng vinnarskallar på planen, så är det lätt hänt.

– I en kampsituation fick jag all tyngd på vänster ben och så blev det en vridning. Jag kände direkt att något gick sönder, säger Mathias Hellgren, som vid läkarundersökning fick domen. Det skulle bli operation och upp till 12 månader med hårt rehab-jobb för att bli återställd. Därmed var det bara att ta farväl av hela den här säsongen. Skulle man kunna tro…

– Men om det går som jag vill och som jag tränar för, så ska jag spela några matcher innan säsongen är över, konstaterar Mathias. Om det blir i januari eller i februari får vi väl se.

– En skada kommer ju aldrig lägligt, men den här kom verkligen vid fel tidpunkt. På grund av Corona-situationen dröjde det med röntgen och sedan var det svårt att få operationstid. Man ville ju bara få det här gjort så fort som möjligt.

– Det har gått väldigt bra med läkningen och jag har faktiskt varit ute på isen på skridskor och glidit runt lite bara för känslan. Men jag får inte börja jogga än, så det är förstås en lång väg jag har framför mej, säger han.

Mathias Hellgren kom inför förra säsongen till Hudik efter en säsong med spel i Nyköping. Dessförinnan hann han med J20 Super Elit två säsonger med Mora innan det blev två säsonger med Valbo i HockeyEttan.

Annars är Mathias fostrad i Alfta och är kusin till Martin Hellgren, som också spelat för HHC.

Under sin första säsong i HHC hann Mathias Hellgren inte bara med att göra 21 poäng (9+12) på 37 matcher under en säsong som avbröts när den var som allra hetast i playoff 3, utan också fick ett tråkigt slut i den där innebandymatchen. Och det var verkligen inte händelselöst på vägen dit heller.

Det började med en skada som frös hemmapubliken till is när Mathias hjälptes av banan med blodet forsande ner över ansiktet. Många befarade att skridskon som skar ett långt jack över örat också hade träffat ögat.

– Ja, det såg nog värre ut än det var. Mamma och mina småsyskon på läktaren blev rätt skärrade, berättar Mathias, som snart var tillbaka i spel – bara för att i nästa match förlora båda framtänderna!

– Och sedan bröt jag ett revben i en match och fick sy ihop ett uppskuret sår på armbågen i en annan, så det blev ju en säsong man får svårt att glömma, menar Mathias, som nu jobbar stenhårt med sin rehab.

Och målsättningen har vi ju redan berört…

Vid sidan av hockeyn jobbar Mathias Hellgren, tillsammans med lagkamraten Filip Lander, på Hudik-företaget HSP Gripen även HUVUDPARTNER till HHC.

Skribent: Lars Gösta Larsson

Han har hittat nätet – och sett skönheten

Jag gick upp på slalombacken och tittade ut. Det är väldigt vackert här.”

Kristian Ferletak har inte bara hittat nätet. Han har även upptäckt sin nya hemstad.

Kiruna är en jävla snygging!

Hade staden varit en person hade ingen kunnat undgå hen. Huvuden hade vridits, beundrande blickar hade kastats. Någon hade försiktigt pekat och viskat ”kolla in den där…shit!”

Kiruna är en megahunk.

En superbabe.

Kristian Ferletak har inte bara tittat. Han har även sett.

 

– Jag är en väldigt flexibel person som väljer att fokusera på det positiva snarare än det negativa. Livet här uppe är inget problem för mig, säger han när vi pratar om hans första tid norr om Polcirkeln.

Slovaken flyttade norrut efter att ha spelat i Malung förra säsongen.

Han spottade in mål där, 21 på 42 matcher.

Och han har börjat göra det även här, tre på tre.

– Jag kan inte säga att det är dåligt men det kan fortfarande bli mycket bättre. Jag har haft fler chanser som jag hade kunnat göra på mål. Jag är ännu inte där jag vill vara, säger han om sina egna insatser i KIF-tröjan så här långt.

Vad vill du bli bättre på?

– Ibland känns det som att jag jäktar när jag får pucken. Jag vill bli bättre och starkare med puck och ta fler korrekta beslut.

Känns det som att du kan utvecklas här i Kiruna?

– Ja, så här långt känner jag absolut det. Jag har tränare och lagkamrater som kommer att göra mig till en bättre spelare. För mig gäller det att jobba hårt varje dag om jag vill bli den spelare som jag vill bli.

 

KIF har startat säsongen sådär. Två förluster och en seger är noterat efter tre matcher.

Kristian Ferletak menar att det helt klart finns utrymme för förbättring.

– Som lag har vi saker att jobba på. Vi måste förbättra spelet i egen zon och få upp effektiviteten. Vi jobbar med det steg för steg.

Vad blir viktigt att tänka på i helgens matcher?

– Vi möter två bra lag. Vi började bra mot Teg och ledde med 2-1, men vi måste spela med tålamod och ansvar i försvarszonen. Mot Övik var det bättre. Vi jobbade hårt, åkte mycket skridskor, forecheckade och spelade som ett lag. Om vi spelar så har vi en bra chans att vinna.

 

Slovaken spelade i samma lag som Felix Fjällkeborn i fjol, men det hamnade aldrig i samma kedja i Malung. Nu utgör de en trio tillsammans med Hjalmar Esko, som har sett pigg ut hittills.

– I stort har vi gjort ett bra jobb, även om matchen mot Övik inte var ”great” för mig individuellt. Felix är en bra spelare och rolig att spela med. Hjalmar likaså, han gör ett bra jobb i kedjan och hittar mig ofta när jag är öppen.

Det var precis det han gjorde i det matchavgörande målet mot Övik. Fjällkeborn, Esko, Ferletak och mål.

Sajten KM Hockey rankade målet som ett av de fem snyggaste från serien förra helgen.

Ni ser klippet här.

https://www.kmhockey.se/2020/10/13/de-5-snyggaste-malen-fran-helgen/

Som ni ser var det vackert.

Nästan lika vackert som vyn från toppen av Luossavaara.

 

Mattias Heikki