torsdagens matchresultat

ATG Hockeyettan Södra
Mörrum – Hanhals 3-2

ATG Hockeyettan Västra
Lindlöven – HC Dalen 0-2
Köping – Surahammar 4-0

ATG Hockeyettan Östra
Visby Roma – Hudiksvall 1-0

Snöplig förlust på straffar

Vi gör en bra insats borta mot Mörrum men får tyvärr bara med oss en poäng efter att ha hämtat upp underläge vid två tillfällen. Janne förstås inte helt nöjd efter förlusten säger så här.

Det känns bittert att vi inte fick med oss 3 poäng ikväll.

Vi gör en bra bortamatch och vi inleder matchen på utmärkt sätt. Spelade riktigt bra i båda riktningar och skapade många heta målchanser. Enligt min syn på det hela skulle vi haft ledningen med minst 3 mål efter första perioden istället för oavgjort 0-0.

Mycket böljande spel i andra med  mycket ställningskrig. Det var en hel målchanser för bägge lagen men bra målvaktsspel höll siffrorna nere.

Mycket kamp i tredje och vi drog på oss några utvisningar inledningen av den och fick slita lite extra med våra box play spelare men de gjorde det riktigt bra. En spelvändning och en 2 mot 1 situation som de förvaltade och underläge med 2-1. Vi visade åter prov på en härligt go och moral och när Joshua Berger tryckte sig förbi två Mörrum spelare av ren vilja och ett stenhårt handledsskott i bortre hörnet och 2-2 var ett faktum. Det kändes då att vi var det starkaste laget och låg närmast en 3 poängare.

En hel del chanser i overtime för bägge lägen men matchen gick till straffar där Mörrum drog det längsta strået och vann efter 3 straffar med 2-1.

Vi får slicka såren och vara lite bittra för stunden men jag tycker vi får vara nöjda med vår prestation idag och på det sätt vi spelade från start i kvällens match.

Nästa match är på söndag i Kungsbacka ishall mot Vimmerby HC kl 16:00 – Välkomna och glöm inte säkra din biljett, det är som vanligt max 50 platser.

Jämn tillställning vinns av Mörrum Hockey

Mörrum Hockey vinner torsdagens jämna hemmamatch i ATG HockeyEttan mot
Hanhals Kings med 3-2 efter straffar!

Stor matchhjälte är Ahlbin Hernod som gör viktiga 1-0 och även sätter den avgörande straffen.

Matchfakta:

Mörrum Hockey – Hanhals Kings 3-2 str (0-0, 1-1, 1-1, 0-0, 1-0)
Skotten: 38-32 (10:7:19:1:1) – (12:11:9:0:0)
Målen:
1-0, Ahlbin Hernod utan ass
1-1, Markus Ruuskanen ass Jens Hellgren och Erik Hansson
2-1, Hampus Henriksson ass Jesper Hultberg och Oliver Nilsson
2-2, Joshua Berger ass Joseph Berger

Straffar:
1-0, Khalid Ibrahim
1-1, Olivier Celec
2-1, Ahlbin Hernod avgörande

Nu väntar Borås HC borta på lördag med matchstart 15.00.

#baragoisare

HHC mållöst för andra gången

En bortamatch mot Visby är en utmaning för vilket lag som helst i ATG HockeyEttan. Och efter en något skakig inledning på bortaplan, med bara en poäng från matcherna mot Hanviken och Sollentuna – ¬ och bara två mål framåt – så var väl inte oddsen direkt på Hudik Hockeys sida vid torsdagens möte i Visby ishall.

Nu blev det också Visby som gjorde matchens enda (!) mål och för andra bortamatchen i rad fick HHC-spelarna lämna isen utan att göra mål i en match med slutsiffrorna 1-0 (0-0, 1-0, 0-0).

Till saken hör att HHC sköt 32 skott på mål utan att få pucken förbi en storspelande Anton Malmborg. Det fanns chanser, flera av hög karat, men någonstans där finns väl problemet som gör att HHC nu börjar hamna lite väl långt efter topplagen i tabellen.

Det blir lite för många skott mitt i magen på målvakterna och bara två mål framåt på tre bortamatcher duger helt enkelt inte om man har tänkt sig vara med i toppstriden.

Om man däremot ser till spelet och den koncentration som HHC kom ut med i den första perioden, så bör det ändå finnas goda chanser att vända den här lite trista situationen till något mycket bättre. Då var det stundtals samlade anfall med fart och snabba puckförflyttningar och HHC borde absolut ha haft en tydlig ledning efter de första 20 minuterna.

I den andra perioden tog HHC över helt under en lång stund och Visby fick mest ägna sig åt att dumpa mot kortsargen. När HHC också många gånger vann puckar högt upp i banan skapades det också chanser. Visby hade också en del lägen och när förre HHC:aren Albin Kedbrant stack på djupet och serverade smörpassningen till Martin Lindberg när HHC missade i markeringen var hemmalaget i ledningen efter 17.40.

Målet blev lite av en kalldusch för HHC som så långt hade legat klart närmast att göra mål, både i första och andra perioden.

När HHC sedan i den tredje perioden skulle börja jaga kunde Visby istället skickligt styra undan spelet och fånga upp HHC:s försök redan tidigt i situationerna när passningarna blev chansartade och inte hittade rätt. Och i ett läge där HHC inte heller fick domsluten med sig så spred sig osäkerheten och tveksamheten.

– Vi måste bli mer desperata framför deras mål när chanserna kommer. Det är nu vi ska bestämma oss för vilket lag vi vill vara.

Jag tycker att vi har både skicklighet och talang för att bli ett topplag, men då gäller det att vi gör det mycket bättre framför motståndarmålet, tyckte en besviken Per Ljusteräng, som ändå såg saker som man kan ta med sig.

– På det stora hela tycker jag ändå att vi gör en rätt bra match, speciellt i den första halvan, men det är i anfallszonen vi måste bli mycket hetare, menade han.

– Vi vill ju vinna varje match, men då måste vi också visa det. Nu får vi slicka såren till på söndag och göra det bättre då, tyckte HHC-tränaren.

Då handlar det om hemmamatch mot Nyköping – ett av de fyra lag som just nu ligger fem poäng före HHC i tabellen…

Skribent: Lars Gösta Larsson

Svidande förlust

Det var ingen trevlig afton för Surahammars IF i Köpingsishall den här kvällen. Man förlorade klart, till ett mycket bättre lag.

Efter den första perioden så trodde man att det skulle bli en jämn match. För bägge lagen spelade bra och hade några vassa chanser, Skotten i första perioden 14-9.

Men i andra så gick proppen ur för hemma laget och man kunde gå ifrån till en stabil 3-0 ledning, mycket berodende på några oturliga målvaktsingripande och att man var för inneffektiva i anfallszonen, för trots att man vann skotten med 14-13, så kunde man inte få hål på Köpings storspelande målvakt Jonas Eneroth.

Så tredje perioden blev en transportsträcka där Köping kunde utöka till 4-0. Trots att Sura vann skotten med 16-6.

Nu är det bara att ta nya tag, det är ju ny match på söndag och då får vi hoppas att alla spelarna skakar av sig den här förlusten och gör en mycket bättre insats.

Köping HC-Surahammars IF 4-0 (0-0, 3-0, 1-0)
Skott: 33-39 (14-6, 13-6, 6-16)
Utvisningar
KHC: 5×2 min.
SIF: 5×2 min.
Publik: 50
Domare: Jesper Karlsson

Text: Staffan Hesselbäck

Lindesberg – Dalen 0-2!

Åter en stark bortamatch och seger med 2-0. Säsongen har börjat mycket bra, en tappad poäng på fem matcher. Målskyttar idag blev Adam Hirsh som gör sitt andra för säsongen och Oscar Josefsson som gör sitt första, dagens målvakt Oscar Malm håller nollan. Vi har två mycket bra målvakter. Periodsiffror, 0-1, 0-1, 0-0. Skott 34-31, mer matchfakta finns här! Nästa match är hemma på lördag 15:00 då vi möter Grums.

Vinnare i 50/50 i matchen mot KHK

Det har varit dragning i 50/50-lotteriet från matchen mot KHK och nedan ser ni dem lyckliga vinnarna!

Stort tack till alla som stöttade KRIF i 50/50-lotteriet!

Den totala försäljningssumman var 10 300kr. Varje swish konverterades till ett lottnummer och listan finns på kansliet.

1:a vinst: lottnr 474, halva potten, 5150kr, har vunnits av Mattias Ronnestad
2:a vinst: lottnr 304, värdebevis med AirLeap på 4000kr har vunnits av Roger Svensson
3:e vinst: lottnr 375, övernattning för två personer på Sturup Airport Hotel har vunnits av Eddy Olsson

Stort grattis!

Stötta oss gärna igen onsdagen den 21/10 då vi möter Hanhals IF och vi återigen kör 50/50 via swish!

Med vänlig hälsning,

KRIF Event

SK Lejon förstärker truppen

Det är nu klart med två nya forwards/centrar då Patric Colton(20) och Victor Colton(24) ansluter till truppen.

Patric kommer närmast från Tyresö/Hanvikens J20 Elitlag där han producerade 32 (15+17) poäng på 31 matcher förra säsongen.

Victor har fem säsonger i ATG HockeyEttan där han spelat 147 matcher, närmast i Tyresö/Hanvikens där produktionen blev 14 (2+12) poäng på 27 matcher.

Sportchef Lars Westermark

–Vi får in två intressanta spelare med bra teknik och blick för spelet. Med bröderna på plats stärker vi vår forwardssida.

Vi hälsar båda killarna varmt välkomna till Skellefteå och Skellefteå Kraft Arena.

Köp stödbiljetter för 100 kr via Swish 123 483 1772 fler biljetter, större chans att vinna!
OBS! En stödbiljett ger inte entré till arenan.
Vi lottar ut en matchtröja signerad av Henrik Lundqvist den 13:e december till de som stöttar våra lag via Stödbiljetten
Ditt telefonnummer är din lott! Fler fina priser kommer presenteras löpande!

Skellefteå Kraft – CCM – Sportcity

Appelgrens intryck av säsongen så här långt

Efter några dagars uppehåll är det nu dags för match igen i Mariehus arena då Bois tar emot Kumla. Hemsidan har inte pratat med Boistränaren Andreas Appelgren på ett tag så vad passar bättre än att låta honom summera säsongen så här långt?

Vi har ju inte pratats vid sedan inför hemmapremiären: Vad tycker du om säsongen så här långt?

Killarna har gjort det helt ok när det gäller poängmässigt och mot Grums var det strålande. I övrigt gör vi någon bra, någon ok och någon mindre bra, men det starka är att vi vunnit samtliga. Annars är det som jag sa till dig när vi pratade sist, att det är jäkligt bra när det är bra, men sedan kommer det svackor. Det är det vi jobbar med, att få upp lägstnivån. Högstanivån är bra men vi vill komma dit oftare.

Senaste matchen mot Malung inledde ni bra, men sedan kom en svacka som gav två baklängesmål. Så tog ni timeout och spelade jättebra innan en ny svacka i andra för att sedan bli bra igen i tredje. Vad beror det på att det är så väldigt mycket upp och ner?

Det är svårt att veta. Vi förberedde oss bra och hade en bra matchgenomgång tycker vi. Det är också en tuff match att åka upp och vinna. Vi gör 2-3 bra byten, men sedan blir det slarvigt i spelet utan puck, med puck är det ändå ok. Men sedan är vi så pass skickliga att vi kan vända och vinna komfortabelt ändå, men vi gör ingen bra prestation, och med tanke på det är starkt att ta med samtliga poäng, det lyckades vi inte med förra säsongen. Vad ojämnheten beror på är svårt att säga, det är inte så långt tycker jag, 3-4 timmar med buss, men killarna kanske inte är vana med. Det var också fjärde matchen på åtta dagar, vi kanske var lite slitna? Man sover lite länge på bussen kanske? Det är sådant vi får prata och utvärdera och lära oss av. Men det är bra att göra sju mål och vi vinner matchen. Så ömsom vin och ömsom vatten, vi jobbar på det.

Powerplayprocenten såg dålig ut inför Malungmatchen, men tack vare bra utdelning där så är det nu uppe på 33. Vad kan du säga om ert powerplay?

Det är så lite matcher än så länge, så procenten åker upp och ner, men det går åt rätt håll. Vi har spelat helt ok, men inte fått utdelning tidigare också. Å andra sidan hade vårat boxplay 90% innan, men åkte ner lite nu senast. Vi få vänta innan vi sätter betyg.

Ni har släppt in minst mål i serien och har gjort tredje mest mål offensivt. Vad är du mest nöjd med  så här långt, er offensiv eller er defensiv?

Jag är ganska nöjd som helhet, vi har vunnit alla matcherna så killarna har kämpat på bra. Men det finns saker att jobba med, och det är inget som kommer bara genom att knäppa med fingrarna, så vi har att jobba med. Men det jag är mest nöjd med är att vi hittat vägar att vinna matcherna, det är det som är viktigt.

Ni brukar alltid sätta upp mål inför säsongen som ni ska jobba mot. När jag pratade med dig senast så sa du att ni på grund av osäkerheten med många borta på grund av Corona tänkte vänta lite med detta. Har ni hunnit sätta upp några mål nu?

Nej, vi skulle ha gjort det denna vecka, men vi har inte hunnit med det. Så vi får spela ett par matcher till innan vi gör det. Men jag skulle tippa att det blir att komma topp 5, det finns inte så mycket annat att ha som mål. Men man vill ändå ha ett avstämningsmöte där killarna får vara med och tycka till också. Vi tyckte vi låg bra till men nu har vi hamnat efter och har försökt jobba ifatt och prioriterat, så vi är inte där i processen ännu.

Har ni börjat titta på andra typer av mål då, jag vet att ni hade mål vad gäller boxplay och powerplay, antal röda avslut, tekningar och så vidare?

Det är sådant vi ska sätta upp mål för på mötet, men vi mäter redan nu och för min del vet jag var man vill ligga och jag vet var vi ligger, så vi ledare vet att vi har koll. Men sedan ska vi få med spelarna på det också, men vi har som sagt inte haft det mötet ämnu. Vi måste vara rädda om tiden och prioriterad det som är viktigast. Men det är läge att ta det om ett par matcher. Det jag kan säga är att powerplay och boxplay ligger vi bra till (drygt 120% sammanlagt) och även dom viktiga tekningarna är vi bra med. Vad gäller röda lägen hade vi en match med bara 3-4 röda lägen mot oss på hela matchen, så vi ligger helt ok med där, fast mot Malung senast hade vi 10 räda emot oss bara den första perioden… En statistik som vi egentligen inte haft som mål förut men som vi märkt betyder väldigt mycket är passningsspelet. Där behöver vi bli bättre. Dom matcher vi varit bra i har passningsspelet varit bra, när vi gjort det sämre så är det passningsspelet det beror på. Men vi är helt ok i grejorna, annars hade vi inte haft vinster i matcherna. Killarna kämpar på bra och vill lära sig varje dag.

Imorgon väntar Kumla, ett kanske inte allför tippat lag, men sedan väntar Borlänge, Dalen och Skövde i de kommande tre matcherna sedan. Förbereder ni er för detta på något speciellt sätt?

Inte på något speciellt sätt Kumla är också ett bra lag med många bra spelare, är man inte ödmjuk så hamnar man i underläge, se bara mot Malung. Så vi laddar på samma sätt till alla matcher, och det är ju ändå rätt långt mellan matcherna, så vi kör på med rätt tuff träning, fast det ska bli roligt att se hur vi står oss.

Vad vet du om våra kommande motståndare då?

Jag har bra koll, på dom och vet att de har en bra förstalina. Alla lag i serien har minst en bra line, se på Linden, Lindlöven och Grums, se på Malung senast där de har en kille som gör tre mål. Alla har det, och dom måste man ha respekt för. I Kumla har Viktor Wänghult 9 assist, såna måste man ha koll på, man måste ha en plan för hur man ska plocka ner dom. Sedan är det inte alltid vi sätter planen i verket direkt från start, det får man se om den behövs, men vi har lite olika sätt att kunna brotta ner dom på. Man måste ha koll på motståndarna och inte tro att man bara kan tänka på sitt eget, dom är så pass skickliga så man måste veta hur man ska stoppa dom.

Av Krister Holm

Foto Anna Engström

Seriematch Sollentuna HC vs. Strömsbro IF

50 platser finns tillgänglig !

Förköp av biljetter görs via Sollentunas kansli på [email protected]