Imorgon skulle A-laget spelat hemmamatch mot Köping från den västra Hockeyettan.
Men idag meddelade gästerna att de får ställa in pga sjukdom i laget.
Vi hoppas Köping kryar på sig och blickar fram till fredag då Kumla kommer på besök.
Imorgon skulle A-laget spelat hemmamatch mot Köping från den västra Hockeyettan.
Men idag meddelade gästerna att de får ställa in pga sjukdom i laget.
Vi hoppas Köping kryar på sig och blickar fram till fredag då Kumla kommer på besök.
Vi har ett fåtal biljetter till onsdagens match mot Sundsvall och fredagens match mot Malung.
Vi får ta in max 50 personer som publik på våra matcher i dagsläget, tänk på att hålla avståndet och stanna hemma om du är sjuk. Det är viktigt att vi alla tar vårt ansvar och följer de restriktioner som gäller.
För att boka:
Skicka ett mail till [email protected] med ditt namn, din mailadress och ditt telefonnummer samt hur många biljetter du önskar att köpa, vid köp av fler än en biljett behöver vi namnet, mailadress och telefon på samtliga gäster. Detta för att kunna smittspåra vid eventuell Corona-smittning.
Biljetten kostar 100:- och betalas via Swish på plats i arenan.
Skulle du få förhinder ber vi dig att maila och berätta det.

Under tisdagens upptaktsträff i Kumla för ATG Hockeyettan Västra så var det spridda skurar när tränarna presenterade vilket lag de tror tar hem serien. Flertalet klubbar nämndes, men i slutändan föll segern på Borlänge.
När tränarna en efter en gick upp till moderatorn Per-Henrik Johansson för att tippa vinnaren av ATG Hockeyettan Västra så var inte alla eniga. Klubbar som nämndes av de tolv tränarna var Borlänge, HC Dalen, Lindlöven och Mariestad.
– Jag tror inte att det kommer sticka iväg några topplag heller, utan jag tror vi kommer få se jättemånga lag som gör upp om det här tillslut, säger Lindens klubbchef Anders Björk.
Jämnt in till slutet
När alla tränare tippat klart blev det en ytterst jämn kamp mellan två lag, Borlänge och Mariestad. Det såg länge ut att bli en delad seger, men när Mariestads tränare Andreas Appelgren lade sista rösten blev det en seger för Borlänge.
– Med det lag de har så måste de ta hem det här, säger Mariestadstränaren.
Anledningen till hans tippning är det unga lag Mariestad är som ska ta sig an kommande säsong.
– Vi har otroligt mycket att jobba på. Det är unga killar den här säsongen i Mariestad och då får man ha lite mer tålamod. Det kommer svaja lite mer, det kommer gå upp och ner. Vi har killar som kan göra fantastiska saker där ute på isen, och som har gjort det under träningsmatcherna. Men samma spelare kan vara mindre bra matchen efter. Det är just att få den här jämnheten i laget och få truppen att dra åt samma håll som blir det stora jobbet i år, berättar Andreas Appelgren.
Favorittippade Borlänge
Det tippade seriesegrande laget Borlänges tränare Stefan Gustafsson är inte förvånad över att ha blivit tilldelad ett favoritskap.
– Det känns väl som att vi gjort något vettigt, men jag tror att man baserar det ganska mycket på förra året, man går på det som har varit, säger Borlänges tränare Stefan Gustafsson.
Även om Gustafsson menar att de andra tränarna baserar mycket på förra året så tror han inte sämre om sin trupp i år.
– I år kan vi spela på det sättet vi vill spela hockey på. Men jag tror också att det är några fler tydliga karaktärer i det lag vi har i år, vilket kan vara det vi saknade förra året, berättar Gustafsson.
Däremot har försäsongen präglats av, som för många andra klubbar, av svårigheter på grund av pandemin. Corona och även skador har lett till att de inte kunnat testa det manskap Gustafsson tänkt sig, men han vågar ändå satsa högt.
– Jag tror att det kommer bli en jämn serie, för alla lag satsar mer och mer. Men vi har höga målsättningar, vårt slutmål är inte att vinna serien, avrundar Stefan Gustafsson när han sätter sig i bilen för att åka tillbaka hem för nästa träning.
Imorgon är det dags för upptaktsträff i Stockholm för ATG Hockeyettan Östra innan skutan styrs mot Karlskrona för att möta tränarna i Södra. Allt går att följa med start 13:00 respektive dag på ATG Hockeyettan play.
Onsdag 23/9 spelas träningsmatch i Björkängshallen mellan Huddinge-Sollentuna. Tränare Peter Nylander berättar sina tankar inför matchen.
Vad tar ni med er från tidigare träningsmatcher?
– Vi gör en del bra saker på matcherna men vi behöver bli jämnare och fortsätta att göra jobbet i 60 minuter, säger Peter Nylander.
Dina tankar inför mötet med Sollentuna?
– De har mycket rutin i sitt bås med två Huddinge-bekantingar så det ska bli spännande att se var de står och var vi står. Kul att möta en seriekollega inför seriestarten, säger Peter.
Några förändringar i laget?
– Vi kommer fortsatt att matcha en del juniorer. På backsidan är Filip Pilö och Alexander Svensson tillbaka, avslutar Peter.
Det finns fortfarande ett fåtal biljetter kvar till matchen, dessa bokas på [email protected]
Biljettpris: 100kr/st
Kan du inte se matchen på plats i Björkängshallen sänds den på webben:
https://play.staylive.se/huddingehockey/l/29537
Utöver de nya reglerna har det tillkommit ”powerbreak” eller ett så kallat commercial break, till för Tv-sändningar att lägga in reklam i sändningen. Detta ska se efter första avblåsning i den första, andra och tredje periodens tionde minut. Under förutsättning att avblåsningen inte sker p.g.a icing eller att något lag har numerärt överläge. Då sker detta i sådant fall nästa avblåsning efter detta.
1. Från och med i år ska tandskydd och halsskydd bäras korrekt. Om detta inte gör det får laget först en varning. Sedan åker den felande spelaren ut 10 minuter för missconduct.
Detta straff är personligt. Skulle spelaren sakna utrustning helt skickas denna av isen som ett matchstraff. Dock utan att laget påverkas av en utvisning.
2. Goaltender interference. Denna regler kan numer rendera i alla olika utvisningsformer. Förr kunde det endast ge två minuter.
3. Laget får ha en tredje målvakt i båset och omklädningsrummet numer.
4. Straffslag. Numer får domaren ha ett avvaktande straffslag. Förr var de tvungna att blåsa direkt.
5. Mittpunkten. Denna tekningspunkt skall endast användas vid
1. Mål
2. Periodstart
3. Felaktig icingblåsning
4. Felaktigt målvaktsbyte
6. Icing. Förr skulle linjedomaren slå av icingen om det var en 50/50 duell inför en icing. Numer ska domaren blåsa för icing. Vilket kommer generera fler avblåsningar i år.
Förutom detta är det vissa saker som vi redan berättat om. Till exempel att domarna ska vara passiva vid slagsmål och att spelarna inte får hälsa på varandra, utan ska tacka för matchen genom att sträcka upp klubban i luften.
Ni kan se intervjun med Henrik Fluch på Hammarbyhockey.se (Klicka på länken)
Lördag 10 oktober arrangerar Huddinge Hockey en insamlingsdag i anslutning till Björkängshallen. Passa på att rensa hemmet och garaget inför vintern samtidigt som du gynnar våra ungdomar.
Under dagen kommer vi att samla in pant, IT-produkter samt metallskrot (järn, stål, koppar, mässing, aluminium m.m.). Mer information om vad vi tar emot och inte tar emot kommer att presenteras på denna sida: https://www.hockeyettan.se/huddinge-hockey/ovrigt/miljoarbete/
Miljödagen sker i samarbete med dessa företag:
Stena Recycling
Inrego
Pantamera
Allt överskott från dagen kommer att gå till Huddinge Hockeys ungdomsverksamhet
Han kom som en ”inlånad förstärkning” under slutdelen av AllEttan på våren 2018. Det blev bara sju matcher och sedan var säsongen över för Hudik Hockey den gången. Och det var nog inte många som trodde att den då 23-årige Henrik Marklund skulle återkomma i HHC-tröjan med nummer 20 på ryggen. Nu har han precis fyll 26 – och är äldst i laget!
Fotograf: FlyWoodStudio
– Ja, och det känns som att det gick riktigt fort att bli det, men jag känner mig hyfsat ung ändå, konstaterar Henrik, som nu går in i sin tredje raka säsong med Hudik, där han nu spelat 82 matcher och gjort 67 poäng (29+38).
Under juniortiden där hemma i Skellefteå gick det fort för Henrik Marklund att ta sig hela vägen upp till att få sitt namn på laguppställningen i SHL där han gjorde åtta matcher säsongen 2013-2014.
En svår axelskada gjorde att Henrik hade svårt att etablera sig på det översta trappsteget och säsongen därefter blev det spel i HockeyEttan med Mörrum.
Sedan blev det under tre säsonger åtta olika klubbar, med bland annat allsvenskt spel i både AIK och Almtuna, innan han kom till HHC.
– Jag var trött på det mesta och jag fick inte spela på den position där jag tyckte jag var bra. Och när sedan Almtuna tog in en KHL-meriterad spelare som tog min plats så valde jag att avsluta den säsongen i Hudik, berättar Henrik.
– Om man inte får den roll som man vill ha och tror sig klara av, så är det lätt att man vill prova på att spela någon annanstans, säger Henrik Marklund angående sin hockeyresa under ett par säsonger kors och tvärs i Hockey-Sverige.
Men så kom han till Glada Hudik, och på den vägen är det fortfarande nu när det delvis nybyggda laget står inför en ny säsong i ATG HockeyEttan.
– När jag kom till Hudik kände jag ganska tidigt att det kunde bli en fortsättning här, konstaterar Henrik, som snabbt fann sig tillrätta i både staden och klubben.
– Det finns några anledningar till att jag blev kvar här. Först och främst för att det är en djäkligt bra förening att spela i och att laget håller hög nivå i HockeyEttan. Dessutom att det fungerar bra med både jobb och hockey för mig och min sambo, konstaterar Henrik Marklund som utbildat sig inom fiberbranschen där han och lagkamraten Adam Byström Johansson nu jobbar hos Sörens El.
– Man måste veta att livet inte för evigt kan vara bara hockey, så det här passar perfekt just nu, menar han.
– Alla vill naturligtvis spela så högt upp som möjligt i seriesystemet, men HockeyEttan håller ändå så hög nivå att det kan bli en bra språngbräda för unga spelare som hoppas på kontrakt i Allsvenskan eller SHL så småningom.
– Speciellt om man spelar i någon av de bästa div.1-klubbarna och lyckas bra där, så får man absolut ögonen på sig från klubbarna högre upp, men man ska veta att det är en lång resa från J20-spel upp till SHL, menar Henrik.
Det nybyggda och föryngrade laget har nu spelat tre träningsmatcher, med bra insatser mot allsvenska Mora och Almtuna, men en något sämre mot seriekonkurrenten Strömsbro (med retur i Hudik 24/9).
– Jag tycker det ser bra ut. De unga spelarna visar hela tiden att de verkligen vill något, konstaterar Henrik Marklund.
Skribent: Lars Gösta Larsson
På torsdag den 24/9, kl. 19.00 möter vi Mariestad BoIS i Billingehov.
Vi är fullt medvetna om att hockeysuget är stort och att många inte kommer att kunna se matchen på plats. Vi kan tyvärr inte råda över läget utan de restriktioner som gäller om 50 personer måste vi följa.
Vi kommer återigen ge 50 st. av våra säsongskortsinnehavare möjlighet att se matchen på plats. För att gå på matchen måste du anmäla din plats till Klubbchef Anders Lundström på mail. Vid fler än 50 intresserade kommer vi att låta turordning avgöra. Har du inte köpt säsongskort än? Då är det hög tid!
Mail till Anders: [email protected]
Anmälan skall vara oss tillhanda senast onsdag 23/9, kl. 21.00. Besked lämnas åter senast torsdag 24/9, kl. 09.00. För att få se matchen på plats måste säsongskort vara betalt. Anmälan skall innehålla fullständigt namn, telefonnr och mailadress. Detta för att vi som arrangör måste ha namnlista att pricka av mot.
Givetvis kan man se matchen via vår Webb-TV och sändningen hittar ni här: Skövde IK – Mariestad BoIS
Vi hoppas att snart få välkomna vår fantastiska publik till Billingehov igen. Det är både tomt och tyst utan er.
#tillsammansärviSIK
Guldfemman är nu live och det går att köpa sina femmor!
Instruktioner och regler hittar ni här: Så funkar det >>
Tävlingen hittar ni här: Tävlingen >>
För frågor om tävlingen eller hjälp med något, maila till [email protected]
Fina priser i potten!
Må bäste coach vinna!
//Fredrik