SWISH-kamanj 7 600kr=152 biljetter hittills

Då vi ännu inte vet om vi får ha fler än 50 personer i publiken när serien startar finns fortfarande möjligheten att stötta Huddinge Hockey genom att köpa stödbiljetter.

SWISH-kampanjen: ”Fullsatt premiär” har hittills inbringat 7 600kr=152st biljetter.

Stort tack till er som köpt fiktiva biljetter till hemmapremiären hittills.

Vill du vara med och stötta Huddinge Hockey genom att köpa stödbiljetter gör du det genom att swisha till: 123 22 410 81 Märk din betalning: Fullsatt premiär

Biljettpris: 50kr/st

Dags för upptaktsträff för ATG Hockeyettan Västra

Tisdag och upptaktsträffen för ATG Hockeyettan Västra drar igång i Kumla 13:00. 

Följ hela upptaktsträffen live på ATG Hockeyettan play. Hör hur tränarna känner inför den nya säsongen, se vilka de tippar ta hem serien och mycket mer med start 13:00.

Under onsdagen fortsätter upptaktsträffarna med ett stopp i Stockholm för Östra och så avrundas allt under torsdagen med en upptaktsträff för ATG Hockeyettan Södra.

Redaktör Maria Bergström

Östersunds IK vässar offensiven med nordamerikansk duo

Östersunds IK har gått in i säsongen med 10 forwards under kontrakt där flera juniorer fått chansen att visa vad dom går för i seniorsammanhang. Tanken har funnits länge att försöka få in spetsspelare i årets spelarbudget som dessutom passar in i spelsystem och kravbild, där nu möjligheten också dök upp att signera två forwards med gedigen erfarenhet från bland annat dom bästa juniorligorna i världen.

Det första tillskottet ut att presenteras är 21-årige James Hamblin, som till denna säsong tillhör Edmonton Oilers farmalag Bakersfield Condors i AHL. Coronasituationen har dock slagit hårt och osäkerheten kring en säsong i Nordamerika är stor. Därav tog Edmonton Oilers chefsscout för Europa kontakt med Östersunds IK för att undersöka möjligheten för en utlåning och spel i Östersund och Hockeyettan över den kommande säsongen. James spelade den gångna säsongen för Medicine Hat Tigers i den kanadensiska juniorligan WHL där han noterades för hela 92 poäng på 63 matcher och det gav honom en tredjeplats i hela WHL:s poängliga. James har även varit lagkapten för sitt lag de tre senaste säsongerna och bland annat deltagit i Toronto Maple Leafs utvecklingscamp.

Det andra nyförvärvet att presentera är ingen mindre än Ben Hawerchuk. Ben har fem säsonger bakom sig i en av dom absolut bästa juniorligorna i världen där han representerat Barrie Colts och även varit assisterande lagkapten för klubben. Den gångna säsongen spelade Ben i den kanadensiska collegeligan USports där han stod för 8 poäng på 13 matcher och noterades även för 14 matcher i ECHL-klubben Brampton Beast. Klingar förresten efternamnet Hawerchuk bekant? Ben är nämligen son till NHL-legendaren Dale Hawerchuk som har närmare 1200 matcher i världens bästa liga.

Sportchefen Per Tagesson om att James och Ben ansluter till ÖIK:

– Väldigt spännande att kunna få hit en spelare av James kaliber. Det skulle aldrig hända om det inte var för läget i världen just nu. Han kommer självklart att bidra med spetskvaliteter på match, men även fast han är ung så tror jag att de andra grabbarna i laget kommer kunna lära sig en del av att se honom i träning varje dag. Han ska vara nästa nivå helt enkelt och någon att sträva efter att ta rygg på.
När det gäller Ben så passar han perfekt i den profil vi har sökt. Han är ung och vill utvecklas, åker mycket skridskor, jobbar hårt åt båda håll och har även en offensiv uppsida med att han är stark på puck och tar pucken mot mål. Han har redan provat på spel på europeisk is och både vi och Ben tror och förväntar oss att han ska bidra offensivt samt att han kommer passa med vårat sätt att spela hockey.

Per fortsätter sedan:
– Vi har sökt spetsspelare ett tag och haft budget kvar till det, men har haft is i magen då det är viktigt att det blir rätt spelare. Vi skulle aldrig chansa med att plocka in en spelare bara för att, särskilt inte i år. När vi fick möjligheten att få hit Ben kändes han som det vi letar efter. Och när Bakersfield sedan hörde av sig och erbjöd oss att få låna James så möjliggjorde det att vi kunde få hit våra två tilltänkta toppspelare utan att riskera något ekonomiskt. Allt ligger under den spelarbudget som lagts innan säsongen, vilken självklart är reducerad på grund av läget med pandemin. Nu får vi se hur länge James stannar här, han kan gå tillbaka till Bakersfield om säsongen startar där borta. Det är i dagsläget väldigt osäkert att den gör det och om säsongen i Nordamerika inte kommer igång så kan det visa sig vara en riktigt vinstlott. Avslutningsvis vill jag passa på att tacka Edmonton/Bakesfield för samarbetet och att vi får den här möjligheten.

Bakersfield Condors GM, Keith Gretzky om att James Hamblin kommande säsong representerar Östersunds IK:

-The Bakersfield Condors are excited to loan James Hamblin to Ostersund IK to start the 20-21 season. James had a lot of success is the WHL and is looking forward to starting his pro career. We are thrilled for him to start with such a great organization and we look forward to tracking his progress.


Antons kämpatakter gav ett A-lagskontrakt

Nu har Anton Elenius nått målet.

Ett A-lagskontrakt har nyligen kritats på.

– Man blir glad och varm inombords när man ser vilken resa Anton har gjort, säger sportchefen Henrik Törmä.

När du har spelat klart i J20 är ju meningen att du ska ta steget upp till A-laget.

Så blev det inte för Anton Elenius. Och kanske var det någon som räknade bort honom i seniorsammanhang på grund av det.

Men inte han själv i alla fall.

Som man brukar säga: A winner never quits and a quitter never wins.

Eller på Kirunamål: Kämpa! Ge fan aldrig upp!

Elenius gav aldrig upp – han skulle upp till A-laget. Den kvicke forwarden körde ett extra år i J20 som överårig. Det blev ett år som var väldigt bra för honom.

– Jag kände att ett extra år av utveckling i juniorhockeyn skulle vara bra för mig både mentalt och fysiskt. Den här vägen har varit extremt lärorik, säger Anton Elenius som fyller 21 år i oktober.

Vad känner du att du har utvecklat under det här året?

– Jag har mognat i spelet, speciellt när det kommer till det defensiva.

Och så här beskriver han känslan av att ha ett nypåskrivet A-lagskontrakt i handen.

– Det känns sjukt roligt att få representera sin moderklubb.

Ja, att det är sjukt roligt skriver sportchefen Henrik Törmä också under på.

– Anton kom in under sommaren i försäsongstruppen och har visat från dag ett att han tänker tävla och kriga om speltid. Jag har följt Antons utveckling de tre senaste säsongerna och man blir fantastisk glad och varm inombords när man tänker på resan han har gjort, säger Henrik Törmä.

Enligt KIF:s sportchef är Anton Elenius en förebild som säger att alla vägar upp till ett A-lag eller en Hockeyettan inte är spikraka.

Men trots det kan man gå hela vägen – bara man har viljan.

– Det här visar ju att det går att nå dit man vill bara man jobbar hårt och tror på det tillräckligt mycket. Att Anton valde att fortsätta kriga på är vi väldigt tacksamma för i dag, säger Törmä.

Därmed är truppen till den kommande säsongen fylld.

Två målvakter, sju backar och 13 forwards.

En av dem heter Anton Elenius.

Nyheter i övrigt 1:

Premiären mot Kiruna AIF är flyttad till december. Matchen skulle ha spelats på lördagen 3 oktober. Kiruna IF:s seriepremiär blir därför istället onsdagen 7 oktober mot Vännäs.

En match man verkligen inte vill missa.

Nyheter i övrigt 2: Glöm inte att KIF genrepar mot Narvik på bortaplan i morgon, onsdag.

Ni kan se matchen här:

https://play.spiideo.com/games/48bf3d4b-1961-4c47-8974-a683bc7c59f7?fbclid=IwAR1-Tc6G4eDf6VjyzXIJ0qTOkFtQlqD7uj0FOqyxaZMnKhHowCc1bFoDDVA

 

Mattias Heikki

 

Vi kom ihop oss starkt som grupp

Erik Olsson var den som satte den definitiva spiken i kistan för Dalen i gårdagens match med sitt 6-4-mål i tom kasse. Med det så satte han sitt tredje mål under försäsongen, och han verkar riktigt på gång. Men inte bara han är på gång, Erik menar att veckans fina insatser har gjort att också att laget tagit steg framåt som grupp. 

Mål igår igen och därmed har du gjort mål i tre av fyra träningsmatcher så här långt, du är het!

Ja, men igår var det tom kasse så det var inte så märkvärdigt, men visst är det skönt att göra mål.

Jag upplevde gårdagens match mot Dalen (seger 6-4) som lite märklig. Håller du med?

Ja jag håller med. Det var väldigt svängigt, fram och tillbaka, ingen glamorös ishockey att spela eller kolla på. Men det var en krigarmatch och det kan vara nyttigt att spela en sådan för sådana får vi också under serien. Det är bra att kriga till oss en seger och att komma från underläge och vända efter en stark tredje.

Jag upplevde det som att i första var inget påkopplat, i andra kopplade ni på benen och i tredje kom huvudena också. Håller du med?

Jag vet inte, vi hade en tuff vecka och sega ben, men vi gjorde en stark tredje och vänder. Trots att vi är trötta och slitna, det är det vi får ta med oss. Men vi måste bli mer konsekventa och göra bra saker under längre perioder.

Du har i år också fått en viktig roll i powerplay. Hur känns det?

Det känns jättekul. Jag vill spela så mycket som möjligt och bidra så mycket som möjligt, och tycker dom att jag kan bidra så gör jag gärna det. Det är ofta i powerplay som matcher avgörs och det är kul att spela.

Du tillhör denna säsong en av de äldre (äldst är Douglas Lögdal 27, Erik är 26) sedan flera av de äldre slutat. Har det inneburit att du fått en annan roll i laget i år?

Nej det är inget jag tänker på, det har fallit naturligt i vissa situationer. Jag försöker bara vara mig själv och inte ändra på mitt sätt som spelare eller person.

Vad säger du om försäsongen så här långt?

Jag tycker vi visat att när vi spelar bra kan vi spela riktigt bra, men vi behöver göra det längre perioder i matcherna. Men veckan har varit bra, vi har spelat mot bra motstånd och gjort det bra. Jag tycker vi gjorde det riktigt bra mot Karlskoga där vi skapade mycket chanser och vi kände att vi är ett bra lag. Det gjorde att vi kom ihop än mer som grupp, och matchen i söndags, att få vända underläget, är också positivt och kan bidra med energi och en känsla av styrka att vi kan vända i tredje.

Hur har det varit att spela inför tomma läktare?

Det är både och, det märks att det inte är publik, men vi är införstådda med det och förberedda på det. Sedan har vi spelat i B-hallen och det har bidragit till att det inte blir den stora skillnaden det varit om vi spelat i a-hallen där vi är så invanda med att det är mycket publik. Men visst saknar man att spela inför publik!

På torsdag väntar andra derbyt under försäsongen. Hur stark är revanschkänslan efter debaclet i premiären?

Det finns revanschlust absolut! Man vill alltid vinna till varje pris och lite extra i derbyna, det är lite mer prestige.

Vad gjorde ni då spelmässigt som ni inte ska göra imorgon?

Vi spelade inte vårt spel för fem öre, vi ska spela enkelt och det har vi visat att vi kan. Men vi har vuxit mycket sedan den matchen, så det kommer se helt annorlunda ut.

Du har gjort mål i tre av fyra matcher så här långt, då borde det bli mål från din klubba imorgon med va?

Vi får hoppas det. Det viktiga är att vi vinner, sedan så får vi se vem som gör mål, men jag brukar göra det så vi får se.

 

Av Krister Holm

Foto Anna Engström

Guldfemman släpps imorgon!

Tävlingen guldfemman kommer öppna imorgon klockan 12:00! Ni kan redan nu gå in och läsa igenom regler och fundera ut er ”femma”.

http://www.guldfemman.se/KRIFHockey

Må bäste coach vinna!

Boden storfavorit i ATG Hockeyettan Norra

Under ATG Hockeyettan Norra upptaktsträff, som leddes av Adam Savonen, var en överväldigande majoritet av tränarna överens om att Boden vinner serien.

I en rätt så självklar fråga svarade samtliga lag i Norra serien att de har som målsättning att nå Allettan den här säsongen.
– Det är ju det enda streck som finns, svarar Sundsvalls tränare Thomas Högström.

Under upptaktsträffen stod det klart att Boden tar hem serien, om tränarna får tippa. Ett favoritskap som Bodens tränare Robert Nordberg står ödmjukt inför.

– En match i taget är en klyscha att säga, så vi säger att det vi kan påverka är här och nu vid varje match, säger Nordberg.

Robert Nordbergs spelstrategi för Boden kommande säsong är han tydligare med, en strategi som möjliggör för deras spetsspelare att avgöra matcherna.

– Spelstrategin kan man säga är vår nyckelspelare då det krävs att alla spelare följer den, berättar Nordberg.

Ligachefen Mats Johansson håller med tränarna om att Boden bär ett favoritskap.

– Jag tror att den (serien) är jämnare än på många år. Efter storfavoriten Boden tror jag det är vem som helst av de övriga tio som kan ta platserna 2 till 5, säger Johansson.

Första upptaktsträffen avrundades med stor optimism inför kommande säsong där samtliga tränare anser att de har ett starkare lag än förra säsongen.

Imorgon, tisdag fortsätter upptaktsträffarna. Då på plats i Kumla för en upptaktsträff för ATG Hockeyettan Västra. Sändningen startar 13:00 på ATG Hockeyettan play.

Redaktör Maria Bergström

Rönngren klar för ÖHF

Sedan ett par veckor tillbaka har forwarden Marcus Rönngren tränat och spelat matcher med Örnsköldsvik HF.
Nu står det klart att han blir kvar i klubben.
Rönngren, med Höga Kusten Hockey som moderklubb, har signerat ett avtal på 1+1 år.
– Vi har känt på varandra en tid och man kan väl säga att det blivit en bra matchning. Marcus har spännande och intressanta egenskaper, han är frän i sitt spel, har bra driv och ett skott som är vasst. Det känns riktigt bra att få in honom i den här ekvationen, säger Patrick Edlund, sportchef i ÖHF.

Rönngren, född 2000, som mäter 188 cm och väger 88 kg spelade förra säsongen i SuperElit med Karlskrona. 2015, när han tillhörde MODO, så var han också med och vann TV-pucken på hemmaplan med Ångermanland. Hans hockeyresa gick sedan vidare till Timrå men nu är han hemma igen.
– Det känns inspirerande att spela med ÖHF. Jag har kommit in bra i gänget och känner att det finns goda utvecklingsmöjligheter här, säger Rönngren som i ÖHF kommer att spela i tröjnummer 26.

Två hemmatcher avslutar försäsongen!

I veckan spelar A-laget två hemmamatcher, som också är de två sista försäsongsmatcherna.

På onsdag är det seriekollegan Sollentuna som gästar och på söndag kommer den HockeyAllsvenska nykomlingen Väsby på besök. Två spännande matcher inför seriestarten.

Precis som tidigare har våra säsongskortsinnehavare och partners med företagskort förtur att boka biljetter till matcherna. Ev. kvarvarande biljetter bokas på [email protected]

Kan du inte se matcherna på plats i Björkängshallen så sänds de givetvis på webben, länkar till respektive match nedan:

Huddinge – Sollentuna onsdag 23/9: https://play.staylive.se/huddingehockey/l/29537

Huddinge – Väsby söndag 27/9: https://play.staylive.se/huddingehockey/l/29538

Reducerat ESK nådde oavgjort vid full tid

ESK Hockey som saknade hela sju tunga namn borta mot Skövde IK fick till slut ge sig på övertid.

– Vi hade en del spelare borta idag pga. förkylning (alla har dock testats negativt för Covid-19). Vi kom till spel med 10 forwards och 6 backar. Det blev en bra utmaning för oss att hantera matchsituation med flera viktiga spelare borta, en situation som säkerligen kommer uppstå vid fler tillfällen denna säsong med rådande omständigheter, säger ESK-tränaren Patrik Fagerlund.

Läs hela texten på Lokalsport.nu >>

 

Skövde IK – ESK Hockey 5-4 (2-1,2-2,0-1,1-0)
Målskyttar ESK: Alexander Starck, Wilmer Lindblad, Niklas Rigelius, Adam Lidström

 

Nästa match

På onsdag spelar vi nästa träningsmatch hemma mot Surahammar. Endast ett fåtal biljetter kvar >>