Överklagande av Huddinge Hockey
Överklagande avseende Fastigheten Handbollen 3 o/e 4, Ärendenummer MBF2025-001809
Huddinge Ishockeyklubb (nedan kallad HIK) överklagar härmed bygglovet avseende Fastigheten Handbollen 3 o/e 4. Skälen till överklagandet framgår enligt nedan.
Huddinge Ishockeyklubb yrkar på att bygglovet rivs upp och att man innan nytt bygglov beviljas har säkerställt att tillräcklig många och trafiksäkra parkeringsplatser finns tillgängliga för den nuvarande verksamheten inom området samt att hänsyn tas till de ytterligare parkeringsbehov som uppstår inom planerade förändringar i anslutning till det sk ”Solfagraprojektet”.
Innan ”Solfagraprojektet” startade fanns det ca 350 parkeringsplatser i direkt anslutning till Björkängshallen fördelat på tre ställen i anslutning till arenorna, ca 45 platser norr om B-hallen, ca 40 platser söder om A-hallen och resterande ca 250 platserna på grusplanen öster om A-hallen. I det ritningsmaterialet som vi erhållit från Bygglovsavdelningen framgår att inplanerade parkeringsytor efter projektets färdigställande kommer att uppgå knappt 160 stycken i anslutning till Björkängshallen fördelat på 10 olika platser. Vi som kan verksamheten i Björkängshallen så är det självklart att ca 300 parkeringsplatser är vad som krävs för att bibehålla säkerheten för våra barn och unga för nuvarande verksamhet dvs exklusive konstgräsplan och ny idrottshall.
I bygglovshandlingarna framgår att Trafikplanerare Filip Thorén menar att det är riskabelt att ha parkeringar som kräver backmanövrar för att komma in och ut i miljöer där många barn vistas. Samtliga parkeringsytor som finns inritade på planritningarna kräver backmanöver vid in och utfart. HIK har 375 barn och ungdomar i sin verksamhet och till detta kommer konståkningsföreningarnas aktiva barn och unga (som vi inte vet exakt hur många dem är men de uppgår säkert till närmare 100 barn och unga) som vistas i och omkring Björkängshallen från ca kl 15.00 till kl 22. Till detta kommer skolelever och fritidshemsbarn som utnyttjar anläggningen under dagtid, det innebär att under veckodagarna cirkulerar det säkert 500-600 barn och unga i områdena runt Björkängshallen där man i bygglovshandlingarna inplanerat 10 olika parkeringsytor som kräver backmanöver. Så det är enkelt att konstatera att det inte bara är runt skolan det finns barn och därmed borde trafiksäkerheten beaktats även för verksamheten i Björkängshallen.
Trafikintensiteten inom området där barn och unga vistas kommer att öka pga att man kommer behöva åka runt i området för att kanske hitta en ledig parkeringsplats på någon av de 10 parkeringsytorna. Denna ökade trafikintensitet medför ökade risker för olyckor.
Enligt ritningarna vi fått ta del av så kommer vissa av parkeringsytorna som ritats in blockera in och utgångar, somockså fungerar som nödutgångar, från A-hallen. Parkeringsplatser utmed B-hallens norra sida är också inritade i direktanslutning till entréerna där strömmen av barn och unga kommer att vara intensiv. Även där vissa nödutgångar inte blockeras så försvårar de en snabb och enkel evakuering av anläggningarna om det skulle behövas.
Eventuella utryckningar från räddningstjänsten, ambulans, som måste kunna köra in i ishallarna innebär nuvarande ritningar att de måste köra slalom igenom parkeringsytorna och det framgår inte heller om den enda infarten till A-hallen ens är tillgänglig för räddningstjänsten.
För att skapa 19 parkeringsplatser utmed A-hallens långsida samt skapa utrymme för maskiner som ska arbeta med konstgräsplanen har vi fått veta att skottrampen som barn och unga använder både i sin hockeyträning men också tillgänglig för individuell träning på egen tid ska rivas. Skottrampen har funnits i drygt 25 år utan problem men något förslag på hur den ska ersättas har inte påvisats.
Ovanstående handlar endast om möjligheterna att bedriva verksamheten i Björkängshallen. Tillkomsten av en 11-manna konstgräsplan så tillkommer ett parkeringsbehov om drygt 60parkeringsplatser (2 elvamannalag innebar ca 13 spelare per lag och 3 ledare X ytterligare ett lag vid match plus lika många som precis har spelat match innan, totalt 64 personer (utan åskådare).
Tillkomst av en idrottshall innebär utöver ovanstående ytterligare besökare i området, vi har ingen uppfattning om vilken verksamhet som ska bedriva i den nya idrottshallen som ligger i Bygglovet men vi kan enkelt förstå att det kommer att kräva ytterligare parkeringsytor.
I tillgängliga ritningar har vi inte heller sett var snömassorna efter isskötseln ska tippas, total yta för detta uppgår idag till minst 1 300 kvadratmeter. Vi kan inte se att den ytan är inplanerad.
HIK vill med detta överklagande var tydlig med att verksamheten som idag bedrivs i Björkängshallen inte kommer att fungera om bygglovsplanerna verkställs. Vi kräver att planerna på att bygga en 11-manna konstgräsplan skrotas och istället föreslår vi att man längst ut i den östra delen av nuvarande grusplanen anlägger en 7-manna fotbollsplan som framförallt Solfagraskolan kan utnyttja på raster och under idrottslektionerna. Resterande del av grusplanen görs iordning som en ordentlig parkeringsyta för att hela vår verksamheten i Björkängshallen och den nya idrottshallen ska kunna fungera smidigt och trafiksäkert, inte minst för våra barn och unga.
Vi bifogar också Svenska Ishockeyförbundets Regelbok för anläggningar där vi markerat de delar som inte uppfylls för att bedriva vår verksamhet om Bygglovet godkänns och byggplanerna genomförs. Vi anmanar er att särskilt beakta paragraferna 2.4.5 / 3.1.2 / 4.1 / 4.1.2 / 4.2.1 / 4.2.2 / 4.2.3 / 4.2.4 / 4.2.5.
Huddinge 2025-12-02
Huddinge Ishockeyklubb
………………………………………………………….
Ordförande Sonny Lundwall pua styrelsen
Se planskiss över området.
Boden
Borlänge
Clemensnäs
Enköping
Falu IF
Forshaga
Hudiksvall
Kalix
Kiruna IF
Lindlöven
Norrtälje IK
Piteå
Sollentuna
Strömsbro
Sundsvall
Surahammar
Vallentuna
Väsby IK
Wings
Örnsköldsvik
Borås
Dalen
Grums
Grästorp
HC Vita Hästen
Hammers
Hanviken
Huddinge
Järfälla HC
Karlskrona HK
Kungälvs IK
Mariestad
Mjölby HC
Mörrum
Nyköping
Tingsryds AIF
Tranås
Tyringe
Visby Roma
Västerviks IK