Om föreningen

Tranås AIF är en anrik förening med över 100 år på nacken och mer än 60 år av ishockeyutövande.

TAIF har fostrat många framgångsrika spelare, såsom Magnus ”Sigge” Svensson, Jakob Karlsson, Daniel Josefsson eller Jonas Fransson, för att bara nämna några.

Vi har också gett många ungdomar en rolig och meningsfull fritidssysselsättning tillsammans med hängivna ledare under många år.

• Föreningen sysselsätter ca. 250 ungdomar i mer än 100.000 timmar.
  • Mer än 50 ledare utbildas och utövar ledarskap.
  • TAIF engagerar ca 50 funktionärer och har 850 medlemmar. – Mer än 220 sponsorer stöttar vår verksamhet.

Ni är mycket värdefulla för oss!

Tillsammans är vi TAIF och vi är mycket tacksamma om du vill stötta oss på ett flera av nedanstående vis.

1905 – Fredagen den 13 januari bildas TAIF

Under paragraf 3 i protokollet står att läsa ”Beslöts enhälligt bilda en förening för idrottens befrämjande och utöfvande i Tranås under namn Tranås Allmänna Idrottsförening”. Föreningens förste ordförande var K V Dalheim.

Under de 100 år som föreningen funnits har många idrotter bedrivits. Friidrott, fotboll, skridskolöpning, orientering, skidlöpning, backhoppning, bandy, bowling och ishockey.

1946 – Hockeysektionen inom TAIF bildas

Året efter deltog man för första gången i seriespel. TAIF blev tvåa efter Nässjö IF och fick kvala till spel i div II. Den 17 november 1957 invigdes Tranås första konstfrusna isbana. Det var Smålands första konstfrusna och den 13:e i Sverige.

1959 blir en färgstark kanadensare, Curley Leachman, tränare i TAIF. Han leder hockeylaget till stora framgångar och 1961 kvalificerar sig föreningen för allsvenskan – på den tiden högsta serien i Sverige. Avgörande kvalmatchen spelades den 24 februari mot Taberg inför inte mindre än 7000 åskådare (fortfarande publikrekord) på Ängaryds IP. TAIF vann med 4-3 efter mål av Anders Asplund 2, Gunnar ”Nilas” Brundin och Bo Sjögren. Föreningens kanske största hockeyhändelse hittills. Sejouren i allsvenskan blev ettårig.

Landslagsstjärnan Carl-Göran ”Lill-Stöveln” Öberg var TAIF:s stora tränarsatsning 1969-70. Intresset kring honom var stort men svalnade rejält när han redan före seriestarten skrev kontrakt med Södertälje.

1978 – Ishallen står färdig och en dröm blir verklighet

En enorm frivilliginsats och ett gott samarbete med kommunen och många företag gav TAIF möjligheter att ”komma inomhus”. Första matchen i ishallen spelades mellan TAIF och Örebro den 30 september 1978.

1992 – Föreningen delas

1992 delades anrika Tranås AIF i flera separata klubbar. Tranås AIF dambowling, Tranås AIF fri idrott, Tranås AIF fotboll (numera TFF) samt Tranås AIF Ishockey.

1999 – TAIF tar klivet upp i Superallsvenskan

Tranås AIF:s främsta säsong under modern tid. Under tränare Torgny Bendelin kommer TAIF 3:a i Allsvenskan efter Rögle och Mora och spelar sedan i Superallsvenskan och är endast 1 mål ifrån att få kvala till Elitserien. Bland resultaten kan nämnas en seger mot Björklöven på bortaplan och att TAIF:s målvakt Jonas Fransson vinner målvaktsligan i Allsvenskan, reservmålvakt är en idag mycket välkänd Stefan Liv. I laget finns även Johan Franzén som idag är bofast i Tre Kronor.

2005 – TAIF fyller 100 år

Tranås AIF hockey är idag en väl fungerande elitorganisation. Föreningen har över 800 medlemmar, varav 300 i ungdomsverksamheten. Kansli med heltidsanställd tränare, över 50 ideellt arbetande ungdomsledare, stödföreningar i form av damklubb, gamla TAIF-are, Sällskapet Pucken, Guldpucken, supporterklubben Flying Crane Supporters samt många frivilligt arbetande (inte minst lottsäljare) skapar en stabil grund för framtiden.

Tranås AIF kommer även i framtiden att med stort engagemang arbeta som en ”förening för idrottens befrämjande och utöfvande”.