Hudik Hockey först i hockey-Sverige att bli certifierad av Trustbrand Global Sweden

Hudik Hockey har som första klubb i hockey-Sverige blivit trustbrand-certifierad, ett märke att lita, a brand to be trusted.

Trustbrandcertifieringen utgår från Sveriges nya hållbarhetslag och FNs Global Compacts fyra hållbarhetsfält; Mänskliga Rättigheter, Arbetsvillkor, Miljö och Antikorruption i affärsmodellens alla led. Här har HHC genomfört en första riskanalys som resulterat i en första trustbrand handlingsplan samt en upprättad extern uppförandekod.

– Fantastiskt roligt att vi är den första hockeyklubben i Sverige som certifieras av Trustbrand. Nu skall vi se till att fortsätta att göra verkstad av vår actionplan under 2020, så det kommer bli spännande och kommer ge mycket positiv energi, säger Fredrik Jönsson, marknadsansvarig HHC.

HHC har uppnått trustbrandnivå Trustbrand Initiative. Uppförandekoden har positivt nog redan skrivits på av tre stora och viktiga partners till HHC: Iggesund Paperboard, Bauer Hockey och Intersport.

För att ta del av uppförandekoden klicka HÄR.

wp-image-153999" src="https://www.hockeyettan.se/wp-content/uploads/2020/01/Hans-Sinclair-använd-denna.png" alt="" width="212" height="283" />

Hans Sinclair Sachs, grundare & VD Trustbrand Global Sweden säger:

– Hudik Hockey har tagit stora kliv framåt genom riskanalysen och upprättad uppförandekod. Nu gäller det att få partners och leverantörer att leverera på den också, en viktig del av HHCs utvecklings och handlingsplan, år ett.

– Vidare är certifiering en kvittens på att HHC arbetar föredömligt med lokala hållbarhetsfrågor, därtill nu också vågar ställa frågan: varifrån kommer vår utrustning, kläder, våra partners produkter? Hur tas fram i de sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsperspektivet? Schysst och hållbart?

Hans Sinclair Sachs fortsätter:

– Varumärkets påverkan på lokalsamhället både hemma och långt borta är fokus i trustbrand-certifieringen. I en digitalt sammankopplad värld, där även fattiga människor långt borta idag ger sin version hur de påverkas av varumärken är det också där bolagens och varumärkenas främsta risker uppstår. ”Everyone speaks and everything leaks”. Genom handlingsplanen som riktat möter dessa risker är certifieringen en ny försäkring.

– Ett spännande och direkt kopplat resultat, inte minst för HHC:s många varumärkes-partners, är att med stöd av trustbrand-algoritmen kan vi räkna fram att varumärket Hudik Hockeys finansiella värde genom gjord certifiering direkt stärks med 4,3 miljoner kronor.

Trustbrand Global Sweden är först i världen med att följa upp på FN Global Compacts tio principer, översatta som trustbrandlöften. Trustbrand följer upp vad bolag och varumärken konkret gör föra att infria sina Global Compact-löften. Ageras på främsta hållbarhetsrisker? På lokal och samlad global nivå? Ett arbete som, något förvånande, inte görs av FN idag. Därmed blir certifierade märken och organisationer, partners för att sätta tryck på FN, svensk och andra regeringar, statliga bolag och börsbolag som alla har signerat Global Compact, grunden för Sveriges nya hållbarhets- och årsredovisningslag. Del av en ny global ambassad med medborgarnas lokala och globala behov i centrum.